اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل حفاظت محیط زیست ‌آذربایجان شرقی:

عملکرد شهرداران در زمینه مدیریت پسماندها راضی کننده نیست‌

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: عملکرد شهرداران استان در زمینه مدیریت پسماندها راضی کننده نیست.

عملکرد شهرداران در زمینه مدیریت پسماندها راضی کننده نیست‌
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، بیوک رئیسی در جلسه بازنگری مصوبات کار‌گروه مدیریت پسماندها اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی با 19 شهرستان و 52 شهر و جمعیتی نزدیک به 4 میلیون نفر، سالانه نزدیک به یک میلیون تن زباله تولید می‌کند که 89 درصد آن را زباله‌های خانگی تشکیل می‌دهند و در قانون مدیریت پسماندها مدیریت اصلی آن به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است که عملکرد شهرداران استان در زمینه مدیریت پسماندها راضی کننده نیست. 

*در ایجاد جایگاه‌های دفن زباله استاندارد‌های زیست محیطی رعایت نمی‌شود

رئیسی با اشاره به بی‌مهری اکثر شهرداران به مدیریت اصولی و تامین اعتبار مناسب برای ایجاد جایگاه‌های استاندارد دفع و دفن زباله‌های شهری اظهار کرد: متاسفانه در ایجاد جایگاه‌های دفن زباله‌ها و شهری ضوابط و استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی رعایت نمی‌شود.

* 70 درصد زباله‌های تولیدی ایران مواد آلی است

وی با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تفکیک و بازیافت زباله‌های شهری در استان آذربایجان‌شرقی گفت: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، حدود 60  تا70 درصد زباله‌های خانگی را مواد آلی قابل تجزیه تشکیل می‌دهد که امکان تولید کمپوست و بازیافت آنها وجود دارد که به دلیل عدم راه‌اندازی کارخانجات کمپوست در مجاورت جایگاه‌های زباله، علاوه بر ایجاد مسائل زیست محیطی، شیرابه زباله‌ها با آلودگی بسیار خطرناک سلامت آب‌های زیرزمینی و سطحی را به شدت تهدید می‌کند.
رئیسی با تقدیر از اقدامات شهرداری تبریز، مراغه و اهر در خصوص تصویب پروژه ایجاد جایگاه تولید کمپوست در محدوده مورد تایید محیط زیست گفت: جایگاه تولید کمپوست تبریز در فاز نخست روزانه 400 تن زباله را بازیافت خواهد نمود.

* 80 هزار تن حجم پسماندهای صنعتی آذربایجان شرقی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی حجم پسماندهای صنعتی استان را بالغ بر 80 هزار تن در سال و حدود 10 درصد کل پسماندهای استان عنوان کرد و افزود: بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی با جمع آوری زباله‌های صنعتی در محدوده کارخانه یا دفن آن در جایگاه‌های موقت، منتظر ایجاد جایگاه پسماندهای ویژه استان هستند تا نسبت به انتقال زباله‌های خود اقدام کنند.
وی تخلیه زباله‌های صنعتی در حواشی مناطق صنعتی را بسیار خطرناک و زمینه آلودگی آب و خاک و محصولات کشاورزی دانست و تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه دفع پسماند یا پساب صنعتی در عرصه‌های طبیعی و مسیل آب‌های جاری، با متخلفان به شدت برخورد و برابر ماده 688 قانون مجازات کیفری به عنوان تهدید کننده بهداشت عمومی جامعه مورد پیگیری قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول