اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تربیت معلم آذربایجان؛

برگزاری کرسی آزاداندیشی «طرح تفکیک جنسیت در دانشگاه‌ها»

خبرگزاری فارس: دومین کرسی آزاداندیشی «طرح تفکیک جنسیت در دانشگاه‌ها» ‌به همت امور فرهنگی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان ‌برگزار شد.

برگزاری کرسی آزاداندیشی «طرح تفکیک جنسیت در دانشگاه‌ها»
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سپاه عاشورا، یکی از دانشجویان موافق این طرح در این کرسی گفت: تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها مسئله‌ای است که از ابتدای تأسیس دانشگاه در ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از آن مطرح و مورد بحث بوده است تا اینکه در سال 1366 شورای عالی انقلاب فرهنگی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را تصویب کرد اما به دلایل فراهم نبودن شرایط عملیاتی نشد و اکنون که شرایط فراهم است این طرح باید عملیاتی شود.
‌این دانشجو ادامه داد: هم فرهنگ اسلامی و هم فرهنگ ایرانی ما در مورد ارتباط و اختلاط دختر و پسر حکم به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌کند و وضعیت موجود ارتباطات غلط را که منجر به دوستی و ارتباطات نادرست می‌شود، نمی‌پذیرد.
وی گفت: طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به نفع مسائل آموزشی و یادگیری درسی نیز هست، چرا که در وضعیت موجود زمان زیادی از وقت هر کلاس و توجه دانشجویان حتی حین درس به سمت جنس مخالف است و ارتباطات کنترل نشده دختر و پسر در دانشگاه موجب از بین رفتن حیا و حجاب در دانشگاه می‌شود، خیلی از دانشجویان دختر در دانشگاه به خودنمایی می‌پردازند و پسران هم رفتار چندان مناسبی از خود بروز نمی‌دهند و حتی کلاس‌ها به محل پچ‌پچ دختر و پسر تبدیل می‌شود.
یکی از دانشجویان دختر که به عنوان مخالف در این کرسی شرکت کرده بود، گفت: ایراداتی که در این طرح وجود دارد از مزایای آن بسیار بیشتر است.
وی تصریح کرد: دانشگاه به عنوان بخشی از جامعه که برترین مفاهیم آموزشی در آن وجود دارد، از قداست معنوی بالایی برخوردار است و این طرح کرامت انسانی دانشجو در جامعه دانشگاهی را زیرسؤال می‌برد، چرا که مفهوم این کار آن است که خانواده من نتوانسته است مرا طوری تربیت کند که بتوانم خودم را در برابر جنس مخالف کنترل کنم.
این دانشجوی مخالف ادامه داد: اگر شما از کنار هم بودن دختر و پسر می‌ترسید و فکر می‌کنید که هر تعاملی به فساد منجر می‌شود، آن وقت باید پیاده‌روها را هم دیوار بکشید و همه جا دو بستر متفاوت ایجاد کنید که این امر منجر به صرف هزینه بسیار بالایی می‌شود، این در حالی است که هم اکنون ما در این دانشگاه در آزمایشگاه‌ها و سایر جاها کمبود امکانات را به وضوح احساس می‌کنیم.
یکی از دانشجویان موافق این طرح با اشاره به تعریف دانشگاه گفت: دانشگاه به معنی محیطی برای اجتماعی شدن نیست، ما باید قبل از ورود به دانشگاه اجتماعی شده باشیم، دانشگاه محلی برای تبادل افکار و تعلیم و تعلم است.
وی تصریح کرد: در محیط کاری به اقتضای سن افراد و کامل شدن شخصیت، افراد بهتر می‌توانند مراقب خود باشند، اما در محیط آموزشی کشور با وجود اینکه کودکان هنوز غریزه جنسی ندارند در مدرسه‌ها تفکیک جنسیتی می‌شوند اما در دانشگاه‌ها این ضرورت ایجاد نمی‌شود، این در حالی است که در این مقطع افراد در اوج فوران جنسی هستند.
این دانشجوی موافق یادآور شد: در سال‌های 2005 و 2006 یکی از اساتید دانشگاه هاروارد در آمریکا تحقیقاتی انجام می‌دهد و می‌بیند وقتی که تفکیک جنسیتی در یک دانشگاه صورت می‌گیرد موجب می‌شود راندمان علمی دانشگاه بالا برود، به همین خاطر این استاد دانشگاه بحث تفکیک جنسیتی را مطرح می‌کند و در نتیجه این طرح در آن دانشگاه اجرا می‌شود، بعد از اجرایی شدن طرح این دانشگاه در سال 2009 به عنوان برترین دانشگاه جهان انتخاب می‌شود.
وی ادامه داد: بنابراین علاوه بر الزامات و تکالیف شرعی مبنی بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه یک سری دلایل صرفاً عقلی هم وجود دارد که ضرورت این کار را نشان می‌دهد.
یکی از دانشجویان مخالف نیز گفت: از نظر چارچوب اسلامی زن باید تا حد مشخصی حجاب داشته باشد ولی این مسئله مشکلی با ارتباط دختر و پسر در حد اینکه دانشگاه‌ها مختلط باشند، ندارد.
وی تصریح کرد: اگر کسی در دانشگاه برخی حریم‌ها را رعایت نکند، این مسئله مربوط به شخصیت اوست و ربطی به محیط فعلی دانشگاه ندارد.
این دانشجو با اشاره به نظر یکی از دانشجویان موافق این طرح مبنی بر صحبت دانشجوی دختر و پسر با هم در کلاس درسی گفت: این نظر مبنای علمی ندارد، دانشگاه محفلی فقط برای درس خواندن نیست و جنبه‌های دیگری نیز دارد.
در ادامه جلسه دانشجوی دیگری از گروه مخالفان طرح تفکیک جنسیتی گفت: یادگیری تحت تأثیر عوامل مختلفی است که یکی از آنها انگیزه است.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه به خاطر ابهام در آینده کاری، بسیاری از دانشجویان انگیزه خود را از دست داده‌ و دچار افت تحصیلی شده‌اند، بهتر است در این زمینه همه عوامل را بررسی کنیم و یک تحقیق هم در دانشگاه‌های تک جنسیتی بکنیم و ببینیم آیا وضعیت تحصیلی آنها بهتر است. 
 دانشجویی از گروه موافق طرح تفکیک جنسیتی گفت: ما دلایل مختلفی برای کاهش کیفیت یادگیری در فضای مختلط داریم، یکی از دلایل این است که در کلاس‌های مختلط دانشجویان خجالتی از سؤال کردن و شرکت در بحث خودداری می‌کنند، دلیل دیگر این است که بحث در مورد برخی از مباحث درسی مثل بخش‌هایی از درس فقه در این کلاس‌ها به خاطر جبهه‌گیری ناممکن است.
وی ادامه داد: نفس حضور دختر و پسر در کنار هم موجب تأثیرات منفی روی دانشجویان می‌شود و گاهاً تمام فکر و ذکر برخی دانشجویان متوجه جنس مخالف می‌شود.
دانشجوی دیگری از گروه موافق دانشگاه امام صادق (ع) را مثالی از یک دانشگاه تک جنسیتی با سطح علمی بسیار بالا عنوان کرد و گفت: اینکه مطرح می‌شود دانشجو صرفاً برای درس خواندن به دانشگاه نیامده است، پس برای چه و با چه هدفی آمده است.
دانشجویی از گروه مخالف تصریح کرد: شش ماه است که به خاطر پایان نامه خود با موضوع جامعه دانشگاهی از منظر قرآن روی بیانات مقام معظم رهبری کار می‌کنم، هیچ جای بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) کلمه تفکیک جنسیت را ندیده‌ام.
وی ادامه داد: این معضلاتی که دوستان برای وضعیت موجود دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند ناشی از اختلاط است، اختلاط با در ارتباط بودن بسیار فرق می‌کند.
این دانشجو با اشاره به صحبت‌های گروه موافق گفت: شیوه بیان و اقدام برای تفکیک جنسیت در کشور ما بسیار غلط بوده و توهین بزرگی به دانشجو است، آیا تمام حوزه‌های دیگر در دانشگاه‌ها از اساتید گرفته تا محتوای دروس اسلامی شده‌اند که ما فقط روی تفکیک جنسیتی متمرکز شده‌ایم.
وی تصریح کرد: مقایسه جامعه اسلامی با جامعه مبتذل غربی و اینکه در فلان دانشگاه به فلان نتیجه رسیده‌اند مقایسه درستی نیست، ما باید براساس دستورات دین و قرآن تصمیم بگیریم.
این دانشجو همچنین در مورد بالاتر بودن سطح علمی در دانشگاه‌های تک جنسیتی گفت: دانشجویان چنین دانشگاه‌هایی به لحاظ درسی بهتر هستند ولی تجربه نشان می‌دهد آنها به لحاظ روابط اجتماعی در وضعیت بسیار بدی قرار می‌گیرند و حتی خیلی‌هایشان امکان صحبت کردن عادی جلوی یک نفر از جنس مخالف را ندارند.
دانشجوی دیگری گفت: عدم امکان طرح برخی مباحث در کلاس‌های مختلط روانشناسی به استاد برمی‌گردد مگر بعد از فارغ‌التحصیلی و در بازار کار، مراجعان و بیماران ما از هم تفکیک شده‌اند که ما بخواهیم این مباحث را در کلاس طرح نکنیم.
یکی از دانشجویان موافق این طرح تصریح کرد: ما هیچ‌وقت نگفته‌ایم که رهبر انقلاب فرموده‌اند باید تفکیک جنسیتی صورت گیرد و اصولا اگر مبنای این بحث‌ها صحبت‌های رهبری باشد آن وقت پای مباحث و سایر مطالبات رهبری از جمله اصلاح علوم انسانی به میان خواهد آمد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول