اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور ارشد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

کرسی‌های آزاداندیشی بهترین محل برای بحث‌های تخصصی است

خبرگزاری فارس: مشاور ارشد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، گفت: کرسی‌های آزاداندیشی بهترین محل برای بحث‌های تخصصی فکری است.

کرسی‌های آزاداندیشی بهترین محل برای بحث‌های تخصصی است
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، عباس طائب ساعاتی پیش در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که بر سر مزار سه دانشجوی شهید واقعه 16 آذر که در امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار شد، با بیان اینکه شهدای واقعه 16 آذر همیشه سمبل و نماد حرکت‌های دانشجویی بودند و هستند، گفت: دانشجو همیشه از یک ویژگی‌ اساسی برخوردار بوده است و آن ویژگی این است که دانشجو هیچ وابستگی به دنیا ندارد و فرقی نمی‌کند که اعتقاد مذهبی داشته باشد یا نه که قاعدتا اگر اعتقاد مذهبی نیز داشته باشد، استقلال فکری آن بیشتر خواهد بود.
مشاور ارشد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشجو هیچ تعلقات خاطری به دنیا ندارد و آزاد است و اگر در مسیر خود اعتقاد داشته باشد استحکام مسیرش بیشتر می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویی بهترین وضعیت برای فعالیت‌های اجتماعی و خدمات سیاسی سالم است.
طائب با بیان اینکه سیاست وسیله‌ای سالم برای ارتقا است، عنوان کرد: در جامعه از دانشجو انتظارات بیشتری است و این قشر باید قدر جایگاه خود را بدانند.
مشاور ارشد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دانشگاه‌ها متولی کرسی‌های آزاداندیشی باشند»، اظهار داشت: باید کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها فراهم شود چرا که این کرسی‌های آزاداندیشی محلی است که همه می‌توانند افکار خود را بیان کنند و محلی برای بحث‌های تخصصی فکری است و دانشجویان به واسطه آن می‌توانند با آگاهی کامل راه خود را انتخاب کنند.
طائب در پایان با تاکید بر اینکه دانشجویان از این فرصت‌ها استفاده کنند و قدر آن را بدانند، تصریح کرد: دانشجویان در راستای برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی و جدل‌های فکری کوشا باشند.
مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور محسن فرهنگی مشاور وزیر علوم، علیخانی مشاور وزیر و مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، مجلس آرا مدیرکل امور دانش‌آموختگان، حجازی مدیرکل حراست مرکزی، یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره دانشجویی، نصیرزاده، مشاور وزیر علوم و فرمانده بسیج کارکنان وزارت علوم و دانشگاه‌ها، احمد علم‌شاهی مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی ‌ـ اجتماعی وزارت علوم، میرزا بلوچی معاون سیاسی ‌ـ انتظامی فرماندار ری و جمعی از مسئولان شهرستان ری بر سر مزار شهدای واقعه 16 آذر در امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار شد.
این گزارش حاکی است، در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید؛ نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند.
در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند، دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت»، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت و بیشتر اعتراض‌ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد.
صبح 16 آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق‌العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده و وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‏کردند. فضا به شدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چند دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رئیس دانشگاه تعطیل شد. نیروهای نظامی رژیم به شدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده‌ای را نیز دستگیر کرده بودند.
با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند دستگیر نمایند.
دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می‌زند: «آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده‌ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!» دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نام‌های قندچی و بزرگ‌نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول