اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم خبر داد:

ابلاغ آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌ها تا پایان آذر ماه

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم از ابلاغ آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌های کشور تا پایان آذر ماه جاری خبر داد و گفت: این آیین‌نامه با نظر صاحب‌نظران در حوزه آزاداندیشی و نخبگان دانشگاه‌ها اصلاح شده است.

ابلاغ آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌ها تا پایان آذر ماه
به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان غلامرضا خواجه‌سروی صبح امروز در همایش دانشجویان عاشورایی که به مناسبت روز دانشجو توسط مجتمع آموزش عالی اردکان با حضور مدیران معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات فناوری و جمعی از مسئولان شهرستان اردکان در فرهنگسرای آیت‌الله خاتمی برگزار شد، مهمترین بحث در حوزه آموزش عالی کشور را فعال کردن کرسی های آزاد اندیشی عنوان کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره زمان دقیق ابلاغ آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی به مراکز آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر آیین‌نامه‌های اولیه کرسی‌های آزاداندیشی فرصت مطالعاتی یک ساله خود را طی کرده است.
وی با اشاره به دغدغه جدی مقام معظم رهبری در این زمینه، عنوان کرد: این آیین‌نامه با نظر صاحب‌نظران در حوزه آزاداندیشی و نخبگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اصلاح شده و تغییرات جدی در آن اعمال شده است.
خواجه‌سروی اظهار امیدواری کرد: در پایان آذرماه یعنی دو هفته آینده، این آیین‌نامه برای اجرا به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به هفته پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: مهمترین فعالیت‌های فرهنگی مراکز آموزش عالی کشور در حوزه پژوهش متمرکز شده است.
این مسئول ادامه داد: بخش اعظمی از فعالیت‌های پژوهشی در حوزه مسائل فرهنگی در قالب انجمن‌های علمی دانشجویی انجام می شود.
خواجه‌سروی از فعالیت هشت پژوهش سرای دانشجویی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: عمده فعالیت‌های این پژوهش‌سراها حول محور مسائل فرهنگی و بر مبنای فعالیت های پژوهشی متمرکز شده است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک پژوهشگاه بزرگ و مرجع در حوزه علوم انسانی محسوب می شود، عنوان کرد: تمام فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی متمرکز شده است.
وی ادامه داد: بخش اعظمی از کارهای مطالعات فرهنگی، مطالعات فرهنگی کاربردی در حوزه‌های دینی دانشگاه‌ها و همچنین حوزه‌های اجتماعی،سیاسی و مذهبی است.
خواجه‌سروی در بخش دیگری از سخنان خود مسکن مهر دانشجویی را یکی از دستاوردهای دولت خدمتگزار دهم در حوزه تامین آسایش و رفاه دانشجویان عنوان کرد و گفت: تمام پیگیری‌ها و اموری که باید توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری در زمینه تحقق مسکن مهر دانشجویی انجام می شد، صورت گرفته است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه شرایط لازم برای واگذاری مسکن مهر به دانشجویان فراهم شده است افزود: با اینکه حدود سه ماه از آغاز به کار مراکز آموزش عالی در کشور گذشته اما تاکنون فهرست کامل متقاضیان مسکن مهر دانشجویی به ستاد مسکن مهر دانشجویی وزارت علوم نرسیده است.
وی اعلام شرایط واگذاری مسکن مهر به دانشجویان را منوط به مشخص شدن فهرست و تعداد دقیق دانشجویان اعلام و تصریح کرد: دانشجویان متاهل در حال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اولویت واگذاری مسکن مهر دانشجویی قرار دارند.
خواجه‌سروی خاطرنشان کرد: اولویت به ترتیب به دانشجویان مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و در نهایت کارشناسی تسری می یابد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم همچنین در مورد هدفمندسازی سفرهای زیارتی دانشجویان گفت: وزارت علوم در این زمینه توجه ویژه‌ای به دانشجویان نخبه دارد همچنین به این دسته از دانشجویان بورس تحصیلی برای تحصیل در داخل و خارج از کشور اعطا می‌کند.
وی از افزایش سهمیه سفرهای زیارتی داخلی و خارجی به دانشجویان نخبه خبر داد و افزود: یکی از سیاست‌هایی که در سال جاری و در آینده به طور جدی دنبال می کنیم، بالا بردن سهمیه سفرهای زیارتی به ویژه عمره به دانشجویان برتر همچنین کسانی که حائز دریافت بورس تحصیلی از طرف وزارتخانه شده اند، خواهد بود.
خواجه‌سروی بیان کرد: تلاش می کنیم به دانشجویان نخبه و برتر توجه ویژه‌ای از لحاظ دینی و مذهبی صورت گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه سفرهای زیارتی خارج کشور برای وزارت علوم و سازمان حج وجود دارد، تلاش بر این است که این سفرها هدفمند انجام شود.
خواجه‌سروی اعزام دانشجویان به سفرهای زیارتی را تابع شرایط ویژه دانست و یادآور شد: ثبت‌نام، قرعه‌کشی و اعزام دانشجویان از این طریق یکی از راه های اعزام دانشجویان به اینگونه سفرها است.
وی اضافه کرد: یک بخش ویژه نیز که به تدریج ایجاد می شود، مختص کسانی است که در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها دارای امتیازات برتر باشند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول