اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس خبر داد:

افزایش مسمومیت گازگرفتگی در استان فارس

خبرگزاری فارس: معاون فنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از افزایش 5،2 برابری آمار فوتی‌های ناشی از مسمومیت گازگرفتگی تا نیمه آذر ماه جاری نسبت به همین زمان در سال گذشته خبر داد.

افزایش مسمومیت گازگرفتگی در استان فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قاسم ایزدی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال به دلیل سرمای زودرس نسبت به سال‌های گذشته، آمار مسمومیت‌ها با گاز منواکسید کربن به صورت قابل توجهی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.
وی ابراز داشت: سال گذشته در فارس تا نیمه آذر شش مورد فوتی ناشی از مسمومیت گاز منواکسید کربن داشتیم در حالی که این آمار امسال در همین مدت به 16 نفر در استان رسیده است.
ایزدی بیان کرد: بر اساس این آمار، ضروری است که هم‌استانی‌ها این موضوع را به عنوان یک زنگ خطر مورد توجه جدی قرار دهند و نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنند.
وی گفت: گاز منواکسید کربن بی‌رنگ و بی‌بو است و بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود که نامناسب بودن سیستم تهویه (دودکش) وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن یا شومینه و یا سوختن مواد آلی مانند نفت، گازوییل، چوب و زغال سنگ که در اثر سوختن گرما و گاز منواکسید کربن تولید می‌کنند از جمله علل این مسمومیت‌ها است.
ایزدی اضافه کرد: استاندارد نبودن وسایل گرمایشی و سیستم تهویه آن‌ها موجب افزایش میزان گاز منواکسید کربن (CO ) و کاهش اکسیژن در محیط می‌شود، چراکه منواکسید کربن نسبت به اکسیژن میل ترکیبی بسیاری با هموگلوبین خون دارد و این مسئله موجب می‌شود که در محیطی که این گاز وجود دارد، با خون ترکیب شده و به مراکز حیاتی بدن به ویژه مغز و قلب آسیب برساند.
وی گفت: نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسید کربن شامل طیف وسیعی از علایم است که در ابتدا به صورت نشانه‌های سرماخوردگی از قبیل سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید بروز می‌کند.
ایزدی تصریح کرد: موارد دیگری مانند خواب آلودگی شدید، کسل شدن، خستگی و کاهش قدرت عضلانی سایر علایم عمومی مسمومیت با گاز منواکسید کربن است که افراد چنانچه متوجه این نشانه‌ها شدند باید با خارج شدن از فضای آلوده از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.
وی افزود: کبودی دست، دور لب‌ها، نوک انگشتان و تنگی نفس شدید از علایم پیشرفته گازگرفتگی است که ممکن است به مرگ نیز منجر شود.
ایزدی اضافه کرد: در صورت برخورد با افرادی که دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده‌اند لازم است که فرد مصدوم را از محیط آلوده به فضای آزاد منتقل و لباس‌های تنگ وی را آزاد و کمربند و یقه مصدوم را باز کنیم، در صورت امکان به فرد اکسیژن بدهیم و راه هوایی بیمار را باز نگه داشته و با اورژانس 115 تماس بگیریم.
وی بیان کرد: در حال حاضر ثابت شده است افرادی که دچار مسمومیت با این گاز می‌شوند به دلیل آسیب به قلب، احتمال مرگ و میر آنها در آینده به دلیل بیماری‌های قلبی بالا می‌رود، بنابراین توجه به نکات ایمنی ضروری است.
ایزدی اظهار داشت: توصیه می‌شود اگر از وسایل گرمایشی که در اثر سوختن مستقیم ایجاد حرارت می‌کنند، استفاده می‌شود علاوه بر استفاده از دودکش مناسب، درزها و یا دهانه‌های کولر به طور کامل مسدود نشود تا امکان ورود اکسیژن به محیط بسته فراهم شود.
وی در مورد گروه‌های در معرض خطر مسمومیت با گاز منواکسید کربن، خاطرنشان کرد: تمام افراد در معرض این خطر هستند اما کودکان، زنان باردار و سالمندان را خطر بیشتری تهدید می‌کند.
ایزدی ادامه داد: براساس گزارش‌های دریافتی، تاکنون در استان فارس بیشترین دلایل گازگرفتگی مربوط به استفاده از پیک نیک در ماشین و یا فضاهای سربسته به منظور گرم کردن محیط، روشن کردن اتومبیل در پارکینگ‌های در بسته، استفاده از لوازمی مانند گازهای خوراک‌پزی برای موارد گرمایشی و استفاده از چراغ‌های گرمایشی نفت سوز در محیط‌های بسته بوده است که توصیه می‌شود هم‌استانی‌ها به اجتناب از این موارد توجه کنند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول