اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی خبر داد:

خراسان جنوبی دارای رتبه نوزدهم در تلفات گازگرفتگی

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: در تلفات گاز گرفتگی سال گذشته خراسان جنوبی رتبه نوزدهم کشور را کسب کرد.

خراسان جنوبی دارای  رتبه نوزدهم در تلفات گازگرفتگی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا نورس صبح امروز در جمع مسئولان خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی طی سال‌های 86، 87 رتبه 29 کشوری، در سال 1388 رتبه 18 و سال 1389 رتبه 19 کشوری را در تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را داشته است.
وی گفت: در شش ماه نخست امسال یک نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فروردین ماه جان خود را در استان از دست داده که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی ادامه داد: در آذر ماه سال گذشته، بیشترین تعداد تلفات گازگرفتگی سال 1389 ثبت شد.
نورس تصریح کرد: طی سال 1389 پنج نفر که دو نفر آنها مرد و سه نفر زن بودند به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان باختند که از این تعداد ماه‌های آبان، دی و بهمن هر کدام یک نفر و آذرماه دو نفر را شامل می‌شود.
وی افزود: در شش ماه نخست امسال یک نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فروردین ماه جان خود را از دست داده است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی ادامه داد: متوفیان ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان خراسان جنوبی سال 1386 دو نفر، سال 1387 یک نفر و سال‌های 1388 و سال گذشته هر کدام پنج نفر بوده است.
نورس با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز توسط هم استانی‌ها اظهار داشت: از فصل پاییز و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم‌کننده می‌کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است.
وی گفت: عدم رعایت اصول ایمنی سبب مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌شود، لذا هم‌استانی‌ها در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی به هم‌استانی‌ها توصیه کرد: ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در مورد سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.
نورس گفت: گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
وی یادآور شد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند و از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
نورس تصریح کرد:  از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد و باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود و مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول