اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهزیستی گلستان خبر داد:‎

وجود 40 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی گلستان

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: تاکنون 40 هزار و 489 نفرمعلول در گلستان تحت پوشش بهزیستی هستند.

وجود 40 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی گلستان
کمال سلمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: از این تعداد 7 هزار و 371 نفر معلول ذهنی، 4 هزار و 768 نفر معلول شنوایی، 14 هزار و 727 نفر معلول جسمی حرکتی، یک هزار و 548 نفر معلول بینایی، 3 هزار و 503 معلول روانی مزمن و یک هزار و 162 معلول صرع غیر قابل درمان، 2 هزار و 839 نفر بیمار چند معلولیتی، 445 نفر سالمند که در مراکز بهزیستی نگهداری می‎شود و 336 معلول ضایع نخاعی را تشکیل می‎دهند.  
وی با بیان اینکه تا قبل از برنامه پنجم توسعه دستورالعمل مستمری بگیران برای معلولان روانی مزمن شدید و صرع غیرقابل درمان در نظر گرفته می‎شد، تصریح کرد: اما با استناد ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت سازمان بهزیستی را مکلف کرده که به غیر از معلولان ذهنی و سالمندان باقی معلولان بازتوان باشند و هر سال نیز 10 درصد از چرخه مستمری‌گیران نیز بازتوان شوند و با کمک خانواده‎ها بتواند در عرصه اشتغال نقش ایفا کنند.
سلمانی افزود: تاکنون 5 هزار و 417 نفر از معلولان استان از 40 هزار تومان تا 75 هزار تومان مستمری دریافت می‎کنند 4 هزار و 450 نفر نیز در نوبت قرار گرفته‎اند.
معاون توان‎بخشی اداره کل بهزیستی گلستان با اشاره به فعالیت‎های این معاونت خاطرنشان کرد: فعالیت در چند قسمت نگهداری از بیماران روانی مزمن معلولان ذهنی و جسمی، سالمندان و اوتیسم است که این بیماران در مراکز روزانه، شبانه‌روزی نگهداری می‎شوند و یا به صورت تیم سایر با مراجعه به منازل به آنها خدمات ارائه می‎شود و هرماه حدود 2 هزار نفر از این خدمات بهره‎مند می‎شوند.
وی گفت: تاکنون 48 مرکز توانبخشی در گلستان فعال است که با یارانه دولت و خرید خدمت به طور خصوصی فعالیت می‎کند که این مراکز 60 درصد خدمات را به صورت یارانه دریافت می‎کنند و 40 درصد را از خانواده‎ها به عنوان شهریه دریافت می‎کنند و در عمل نیز به دلیل بی‎بضاعتی یا کم بضاعتی خانواده‎ها این شهریه از خانواده‎ها دریافت نمی‎شود و می‎توان گفت که 85 درصد خدمات به صورت یارانه پرداخت می‎شود.
سلمانی تاکید کرد: البته بیمارانی که نیز مجهول‌الهویه هستند و خانواده و یا سرپرستی ندارند صددرصد شهریه آنها توسط دولت پرداخت می‎شود که در گلستان حدود 163 نفر بیمار مجهول‌الهویه وجود دارد.
معاون توان‎بخشی اداره کل بهزیستی گلستان گفت: مبلغ شهریه برای تیم‎های سیار در منازل 83 هزار تومان، مراکز روزانه 125 هزار تومان و مراکز شبانه‌روزی 185 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول