اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل امور روستایی استانداری گیلان:

روستاهای بالای 50 خانوار گیلان گازدار می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان گفت: تمام روستاهای بالای 50 خانوار گیلان تا پایان سال 91 گازدار می‌شوند.

روستاهای بالای 50 خانوار گیلان گازدار می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید عیسی مهدوی عصر امروز در نخستین همایش جهاد اقتصادی و توسعه روستایی با بیان اینکه گیلان بالغ بر 2 هزار و 683 روستا دارد اظهار داشت: تعداد 2 هزار و 47 روستا بالای 20 خانوار هستند و برای توسعه آنها باید تلاش شود.
وی تعداد روستاهای بیش از 50 خانوار گیلان را یک‌هزار و 425 روستا عنوان کرد و افزود: برای این روستاها دهیاران را طبق نظام مدیریت نوین تعریف کردیم.
مهدوی جمعیت روستایی گیلان را بالغ بر یک میلیون و 109 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 46.1 درصد جمعیت گیلان در روستاها زندگی می‌کنند.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان با اشاره به اینکه برای هر خانوار روستایی چهار هکتار زمین نیاز است، تصریح کرد: به طور میانگین برای هر روستایی حدود 7 دهم هکتار زمین وجود دارد و باید در کنار کشاورزی به مشاغل دیگر بپردازند تا خانواده خود را اداره کنند.
وی بر زندگی متوازن در روستاها تاکید کرد و بیان داشت: عدالت حکم می‌کند به تمام ابعاد مسائل روستایی توجه شود و برنامه‌ها با مشارکت روستائیان صورت گیرد.
مهدوی به اجرای چهار برنامه توسعه کشور اشاره کرد و ابراز داشت: جهت‌گیری برنامه‌های گذشته فیزیکی و عمرانی بود.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان را دارای برق دانست و خاطرنشان کرد: 106 روستای زیر 20 خانوار گیلان نیز دارای برق هستند.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر 8 هزار و 630 کیلومتر راه روستایی در گیلان ایجاد شده است، یادآور شد: 44 درصد از این راه‌ها آسفالته هستند و تا سال 91 تمام راه‌های روستایی گیلان زیر پوشش کامل آسفالت می‌روند.
مهدوی 60 درصد روستاهای گیلان را دارای گاز خواند و افزود: امیدواریم تمام روستاهای بالای 50 خانوار استان تا پایان سال 91 دارای گاز شوند که 90 درصد خانوارهای روستایی را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان تعداد خانه‌های بهداشت گیلان را یک‌هزار و 100 خانه عنوان کرد و اذعان داشت: بیشتر روستاها از نظر بهداشتی از وضعیت مناسبی برخوردارند و نقاط ضعف نیز با ساخت خانه‌های بهداشت جدید برطرف می‌شود.
وی توسعه مناطق روستایی را از ابعاد اصلی و مهم توسعه محلی، منطقه‌ای و ملی نامید و تصریح کرد: ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در افزایش مهارت روستائیان و بالا بردن دیگر شاخص‌های زندگی آنها نقش مهمی دارد.
مهدوی پیشبرد برنامه‌های توسعه روستاها را به دلیل ایجاد مدیریت نوین در این مناطق توصیف کرد و اظهار داشت: سپردن اداره امور به مردم در شناسایی نیازهای واقعی آنها موثر است.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان تشکیل آموزشگاه‌های آزاد روستایی را آغاز توسعه اشتغال خانگی معرفی کرد و گفت: اقتصاد گردشگری و صنایع وابسته در توسعه و اشتغال روستاها موثر است.
به گفته وی، ایجاد اشتغال مناسب با شرایط بومی استان از جمله اهداف تشکیل آموزشگاه‌های آزاد روستایی در گیلان است.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان هم‌پوشانی وظایف توسط دستگاه‌های اجرایی را یکی از سیاست‌های مهم در بهره‌مندی از فرصت‌ها در روستاهای گیلان برشمرد.
مهدوی با اشاره به اهمیت ایجاد توسعه متوازن در روستاها، خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل و توازن در تمام ابعاد زندگی روستائیان، ماندگاری آنها در روستاها را در بر دارد.
وی تنها توجه به توسعه اقتصادی را مانع از توسعه همه‌جانبه و متوازن ذکر کرد و یادآور شد: جهت‌گیری دولت در امور عمرانی و زیربنایی در برنامه‌های توسعه ضروری بود.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان ابراز داشت: همه‌جانبه بودن توسعه در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از مهاجرت روستائیان به شهرها پیشگیری می‌کند.
وی مبارزه با فقر در روستاها را از مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه معرفی کرد و اذعان داشت: توانمند کردن روستائیان از لحاظ علمی و فرهنگی یکی از ابعاد ریشه‌کنی فقر در روستاهاست.
مهدوی کارآفرینی و توانمندسازی روستائیان را از مسائل مهم دانست و افزود: مشاغل سنتی و خانگی باید در کنار مکانیزه کردن کشاورزی و یکپارچه کردن اراضی مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان از کند شدن روند مهاجرت روستائیان به شهرها خبر داد و بیان داشت: دولت طبق ماده 194 موظف است روند مهاجرت روستائیان به شهرها تا پایان برنامه پنجم را معکوس کند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول