اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل محیط زیست گیلان خبر داد:

ورود پرنده زنگوله‌بال در پارک بوجاق کیاشهر

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست گیلان از ورود پرنده در خطر انقراض «زنگوله‌بال» در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر خبر داد.

ورود پرنده زنگوله‌بال در پارک بوجاق کیاشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس بعد از ظهر امروز در جمع کارشناسان اداره کل محیط زیست استان، اظهار داشت: 41 قطعه زنگوله‌بال در پارک ملی بوجاق در یک روز شمارش شده است. 
وی افزود: از سال 1382 تا کنون این نخستین بار است که این تعداد زنگوله‌بال در یک روز توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست مشاهده و شمارش می‌شود.
این مسئول ادامه داد: تاکنون حداکثر مشاهدات 9 قطعه در طول یک روز بوده و این تعداد زنگوله‌بال بیانگر اهمیت و ارزش حفاظتی پارک ملی بوجاق است که بوجاق را زیستگاه امن زمستانه خود انتخاب کرده‌اند. 
وی درباره زنگوله‌بال افزود: زنگوله‌بال از تیره هوبره‌ئیان و از گونه‌های حمایت شده ایران و در خطر انقراض جهانی است.
به گفته عبدوس، گیلانیان این پرنده را با نام محلی «کرکجه» یا «کرک جیجه» می‌شناسند و اندازه این پرنده 41 تا 45 سانتی‌متر و شبیه مرغ خانگی است اما سر کوچک، گردن و پاهای بلندی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: این پرنده در پاییز و زمستان سطح پشتی قهوه‌ای‌خاکی با خطوط باریک سیاه، سینه کمرنگ و سطح شکمی‌اش سفید رنگ دارد.
وی از زنده‌گیری و حلقه‌گذاری 540 قطعه پرنده در تالاب‌های سلکه و بوجاق از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: در هفته پایانی آبان امسال تعداد 90 قطعه پرنده از27 گونه پرنده در پارک ملی خشکی دریایی بوجاق و پناهگاه حیات وحش سلکه زنده‌گیری و توسط کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان حلقه‌گذاری شد.
عبدوس، خروس کولی، سلیم خاکستری، سلیم طلایی، دم سرخ سیاه، الیکایی، جغد تالابی، پیپت صحرایی، اردک ارده‌ای و کفچه نوک را از جمله پرندگانی دانست که برای نخستین بار در سال جاری حلقه‌گذاری شده است.
وی، ورود جبهه هوای سرد به استان در روزهای گذشته و بارش‌های فراوان در ماه‌های اخیر را موجب افزایش مهاجرت پرندگان به گیلان عنوان کرد و اظهار داشت: کارشناسان این اداره کل به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرندگان و تعیین مسیرهای مهاجرت اقدام به زنده‌گیری  و حلقه‌گذاری تعدادی از این گونه‌ها کردند.
وی از نکات بارز این حلقه‌گذاری را مشارکت چهار نفر از همیاران محلی برای زنده‌گیری پرندگان و به روش‌های سو، تور هوایی و میسنت بیان کرد و افزود: پس از حلقه‌گذاری پرندگان دوباره رهاسازی و به دامان طبیعت بازگشتند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول