اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد:

حلقه‌گذاری 450 پرنده مهاجر در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از حلقه‌گذاری 450 پرنده مهاجر در این استان در سال جاری خبر داد.

حلقه‌گذاری 450 پرنده مهاجر در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس ظهر امروز در جلسه محیط زیست استان با اشاره به ورود پرندگان مهاجر در گیلان اظهار داشت: فضای تالاب‌های استان مکان‌های مناسبی برای ورود پرندگان مهاجر است.
وی با اشاره به ورود یک گونه پرنده مهاجر حلقه‌گذاری شده در محدوده شالیزارهای لنگرود بیان داشت: این پرنده حلقه‌گذاری شده کشور بلاروس بوده که توسط یک شکارچی لنگرودی در محدوده شالیزارش کشف شده است و این فرد شکارچی پرنده را به دانشگاه آزاد لنگرود تحویل داد.
عبدوس افزود: طبق نشانه‌های ارائه شده از طرف این شکارچی، پرنده حلقه‌گذاری شده «پاشلک معمولی» نام دارد که پاسخ قطعی در این زمینه را پس از مکاتبه با موسسه حلقه‌گذاری کننده آن کسب می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه پرنده‌های مهاجر در گیلان حلقه‌گذاری می‌شوند، تصریح کرد: در شش سال گذشته تعداد یک‌هزار و 500 پرنده مهاجر در گیلان حلقه‌گذاری شده است.
این مسئول ادامه داد: امسال نیز تاکنون 450 پرنده مهاجر توسط محیط زیست گیلان حلقه‌گذاری شده و تلاش ما بر این است که این تعداد را تا پایان فصل مهاجرت به عدد یک‌هزار قطعه پرنده برسانیم. 
به گفته وی، در صورت رسیدن به عدد یک‌هزار، گیلان رکورددار حلقه‌گذاری کشور در یک سال گذشته می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت حلقه‌گذاری پرندگان مهاجر در گیلان بیان داشت: این کار به دلیل اقدام‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین‌المللی برای یافتن مسیرهای مهاجرت پرندگان، مکان‌های زمستان‌گذرانی و آشیان گزینی و فصل و زمان این مهاجرت‌ها کارایی دارد.
عبدوس، مبتکر عملیات حلقه‌گذاری پرندگان را موسسه بین‌المللی دفتر تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان مهاجر عنوان کرد و افزود: این موسسه زیر نظر کنوانسیون رامسر فعالیت می‌کند و توسط کشورهای عضو کنوانسیون رامسر طبق یک‌سری قواعد و استانداردهای بین‌المللی به امر حلقه‌گذاری مبادرت می‌ورزند.
وی از صیادان و شالیکاران و کسانی که در مزارع یا محل کار و سکونت خود چنین حلقه‌هایی را پیدا می‌کنند خواست تا آن را تحویل اداره کل یا اداره‌های تابعه حفاظت محیط زیست دهند.
به گفته این مسئول، حلقه‌گذاری پرنده روشی برای مطالعه پرندگان وحشی است که با اتصال حلقه‌ای فلزی یا برچسب پلاستیکی به پاها و یا بال پرنده می‌توان جنبه‌های مختلف زندگی پرنده را با پیدا کردن دوباره آن بررسی کرد و این جنبه‌ها شامل مهاجرت، طول عمر، مرگ و میر، مطالعات جمعیت، عرصه، تغذیه و رفتار پرنده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول