اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان:

فنی‌ و حرفه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است.

فنی‌ و حرفه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رسول شمشادی ظهر امروز در نخستین همایش جهاد اقتصادی و توسعه روستایی گیلان اظهار داشت: امروزه ملت‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد نظام‌های آماده‌سازی افراد برای اشتغال، منابع خود را مورد استفاده بهینه قرار دهند.
وی ادامه داد: تمام افراد حتی مردم کشورهای در حال توسعه به شرطی می‌توانند در بازار کار رقابت کنند که با تقویت مهارت‌های اصیل و سنتی خود و توجه به مزیت‌های بومی و منطقه‌ای در کاربرد تکنولوژی‌های نوین نیز مهارت یافته و از مهارت‌های تخصصی برخوردار باشند.
شمشادی به ضرورت توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: اقتصاد گیلان بر تولیدات کشاورزی متکی است و فعالیت‌های کشاورزی در روستاها انجام می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با تاکید برای توسعه روستایی، خاطرنشان کرد: برای بهبود روش‌های سنتی تولیدات کشاورزی و بهره‌برداری بهینه از زمین، منابع تولید و توزیع محصولات کشاورزی و همچنین به منظور نوسازی اجتماعی و فرهنگی روستاها که برگرفته از مسائل انسانی و ضرورت‌های سیاسی است، موضوع توسعه روستایی و اهمیت آن آشکار می‌شود.
وی رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری را از الزام‌های قانونی توسعه روستایی خواند و تصریح کرد: بند 19 سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران آمایش سرزمینی را مبتنی بر اصول ملاحظه‌های امنیتی و دفاعی، کارآیی و بازدهی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمین، گسترش عدالت اجتماعی، حفاظت محیط زیست و احیای منابع طبیعی، حفظ هویت اسلامی ایرانی و حراست از میراث فرهنگی و همچنین تسهیل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصاد کشور دانسته است.
شمشادی، هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا را الزام‌های قانونی برشمرد و گفت: بازآفرینی و روزآمد سازی معماری ایرانی اسلامی، رعایت معیارهای پیشرفته برای ایمنی بناها و استحکام ساخت‌وسازها از جمله این الزام‌هاست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به بند 43 توسعه روستاها، بیان داشت: ارتقای سطح درآمد و زندگی روستائیان، کشاورزان و برطرف کردن فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل به‌ویژه صنایع تبدیلی و کوچک و خدمات نوین با تاکید بر اصلاح نظام قیمت‌گذاری محصولات مد نظر است.
وی قانون برنامه پنجم توسعه کشور را از دیگر الزام‌های قانونی توسعه روستاها نامید و یادآور شد: با توجه به مفاد و کلیات ماده 21 و ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به‌ویژه بند و ماده 194 در راستای تحقق توسعه روستایی نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای مستمر روستائیان با هدف توانمندسازی برای ارائه و استفاده از خدمات نوین و مشارکت در فعالیت‌های صنعتی و بهبود کیفیت تولیدات تصریح شده است.
شمشادی تداوم در ارائه خدمات آموزشی موثر به روستائیان و عشایر را از وظایف اصلی سازمان فنی حرفه‌ای معرفی کرد و ابراز داشت: توسعه بخش روستایی و آموزش‌های این بخش موجب توسعه کشور می‌شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی را از اهداف طرح ایجاد آموزشگاه‌های آزاد روستایی عنوان کرد و اذعان داشت: افزایش ظرفیت‌های آموزش در حیطه آموزش‌های روستایی با صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی، علاقمند کردن روستائیان به فعالیت‌های شغلی در داخل روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها از جمله اهداف این طرح است.
وی افزایش کیفیت آموزش‌های روستایی با به‌کارگیری امکانات محیطی و حمایت و پشتیبانی از طرح‌های اشتغالزا در عرصه مناطق محروم و روستایی را از دیگر اهداف طرح ایجاد آموزشگاه‌های آزاد روستایی اعلام کرد.
شمشادی با بیان اینکه آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی یک واحد آموزشی غیردولتی است، افزود: با مجوز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نسبت به ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطابق با استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اخذ شهریه‌های مصوب اقدام می‌شود.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با توجه به محل جغرافیایی زیر نظر یکی از مراکز این سازمان فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه دستگاه‌های مختلف در حیطه روستایی گیلان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می‌کنند، تصریح کرد: بخشی از این آموزش‌ها توسط دستگاه‌های دولتی و بخشی دیگر به شرکت‌های آموزشی از طریق برون‌سپاری واگذار می‌شود.
شمشادی به مراجعه تعدادی از جوانان روستایی برای شرکت در دوره‌های آموزشی در شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح قصد دارد با صدور مجوزهای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی برای جوانان روستایی واجد شرایط زمینه اشتغال آنها را فراهم کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان اجرای طرح آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی را سبب فراهم‌سازی شرایط اشتغال‌زایی برای روستائیان دانست و خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های آموزشی روستائیان توسط جوانان متخصص و بومی روستاها تامین می‌شود.
وی همکاری دستگاه‌های پشتیبان در پرداخت تسهیلات و واگذاری سهم برون‌سپاری آموزش‌های روستایی به این موسسه‌ها را دارای نقش ارزنده در موفقیت طرح ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی عنوان کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول