اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

آیین سوگواری عزاداران حسینی تیمچه مظفریه بازار تبریز ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: آیین سوگواری عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا در تیمچه مظفریه بازار جهانی تبریز ثبت ملی می‌شود.

آیین سوگواری عزاداران حسینی تیمچه مظفریه بازار تبریز  ثبت ملی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در حاشیه جلسه شورای ثبت استان، اظهار کرد: پرونده آیین سوگواری عزاداران حسینی تیمچه مظفریه بازار تبریز تکمیل شده و به زودی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به شورای فنی ثبت آثار سازمان مرکزی  ارسال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان‌های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شود.
محمدی تصریح کرد: عزاداری دسته‌های حسینی در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و بر اساس قرعه کشی نیروی انتظامی نام محلات موجود در این شهر انجام می‌شود که با نظم و انضباط بسیار از تیمچه صادقیه آغاز و در تیمچه بزرگ و تاریخی مظفریه به پایان می‌رسد.
وی ادامه داد: عزاداران حسینی از در صندوقچی بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌های مختلف بازار از جمله بازار صادقیه، بازار مسگر‌ها، بازار دلالان، بازار کلاه‌فروشان و بازار قندفروشان، وارد تیمچه مظفریه شده، در این تیمچه به عزاداری خود پایان می‌دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: در حال حاضر حدود 35 محله در تبریز وجود دارد که عزاداران حسینی این محلات در قالب دسته‌های سینه‌زنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و زنجیرزنی با بیرق‌ها و علم‌های مخصوص به خود که هر کدام دارای نقوش و شکل‌های خاصی است در بازار حضور می‌یابند.
محمدی افزود: زنجیر زنان راسته کوچه، سینه‌زنان عجم ویجویه و سینه‌زنان عرب لیل‌آباد از مشهورترین دسته‌جات عزاداری تبریز هستند که نوع لباس و شیوه عزاداری آنها نیز با یکدیگر فرق می‌کند.
وی یادآور شد: در مقابل هر یک از این دسته‌جات نیز، علم‌هایی به‌عنوان معرف دسته‌ی عزاداری و محله‌ی عزاداران حمل می‌شود که برخی از این علم‌ها قدمت تاریخی زیادی دارند و حکم شناسنامه و قدمت هیئت را دارد.
محمدی با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از آثار معنوی مناطق مختلف کشورمان در کنار آثار تاریخی گفت: سوگواری‌های بازار تبریز از جمله عزاداری‌های سنتی و اصیل است که طی سالیان دراز اصالت خود را حفظ کرده و باید به نسل‌های آتی منتقل شود. 
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول