اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

سرپرست دفتر نمایندگی میراث فرهنگی بهشهر خبر داد:

ثبت ملی خانه احمدعلیخان هزارجریبی در بهشهر

خبرگزاری فارس: سرپرست دفتر نمایندگی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهشهر از ثبت ملی خانه تاریخی احمد علی خان هزارجریبی در بخش یانه سر بهشهر خبر داد.

ثبت ملی خانه احمدعلیخان هزارجریبی در بهشهر
ابراهیم طاهری امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بهشهر، با اشاره به ثبت چهار اثر ارزشمند تاریخی - فرهنگی مازندران در فهرست آثار ملی ایران، گفت: یکی از این چهار اثر، خانه تاریخی احمدعلیخان هزارجریبی واقع در روستای «سرخ گریوه» بخش یانه سر بهشهر است که در یک منطقه زیبا و خوش آب و هوا واقع شده است.
وی تصریح کرد: این اتفاق پس از مراحل و تشریفات قانونی لازم در همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار مورخ خرداد 90 به وقوع پیوست و روزهای گذشته طی نامه‌ای به اطلاع فرمانداران چهار شهرستان بهشهر، آمل و ساری رسید و در آن تاکید شد که مرمت و بازسازی آثار ثبت شده صرفاً با تأیید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن است و تخلف از آنها برابر موادّ اعلام شده، پیگرد دارد.
طاهری درباره مشخصات خانه احمد علیخان هزارجریبی، به فارس گفت: این اثر متعلق به دوران قاجاریه شامل دو ساختمان مسکونی کنار هم و هر کدام در یک طبقه است که حالت سکونتگاهی داشته و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
سرپرست دفتر نمایندگی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهشهر با اشاره به وجود مالک یا مالکین بنای مذکور، خاطرنشان کرد: در صورت تمایل ورّاث احمدعلی خان هزارجریبی، این بنا قابلیت احداث موزه مشارکتی را دارد که بخشی از آن توسط مالک به عنوان بهره‌بردار و بخشی هم از سوی سازمان قابل تعمیم است.
وی تصریح کرد: قرار داشتن روستای «سرخ گریوه» در منتهی الیه شهرستان بهشهر با چشم‌اندازی طبیعی و زیبا، قرار گرفتن آن در محور مواصلاتی مازندران به سمنان و با توجه به چهار بانده شدن این محور همچنین فاصله کمتر از یک ساعته روستا با «چشمه علی» دامغان از جمله دلایلی است که می‌تواند «سرخ گریوه» را به عنوان روستایی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خاص به گردشگران و مسافران معرفی کند.
به گزارش فارس، علاوه بر ثبت ملی خانه احمد علی خان هزارجریبی در یانه سر بهشهر، امامزاده شهاب‌الدین در بخش لاریجان آمل روستای «دلا» و امامزاده درویش در دودانگه ساری روستای «سودکلا» همچنین برج آرامگاهی سیدجلال‌الدین در روستای زرگر باغ از توابع بخش مرکزی ساری، چهار اثر تاریخی فرهنگی مازندران هستند که به فهرست آثار ملی ایران اضافه شدند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول