اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت حفظ و احیا اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری:

12 اثر تاریخی در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی می‎شود

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت حفظ و احیا اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 12 پرونده آثار تاریخی و معنوی در این استان برای ثبت ملی آماده شد.

12 اثر تاریخی در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی می‎شود
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل بیگی‌پور ظهر امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل، اظهار داشت: پرونده آثار تاریخی، معنوی و طبیعی این استان برای ثبت در چهارمین همایش ملی ثبت در استان خوزستان آماده شده است.
وی افزود: از این تعداد پرونده 10 پرونده جزو محوطه‌های تاریخی که در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل شناسایی شده‌اند، یک پرونده در حوزه میراث طبیعی و یک پرونده جزو میراث معنوی است.
ایل بیگی‌پور با بیان اینکه غار یخی چما از پرونده‌های میراث طبیعی است، افزود: زیستگاه عشایر، دارا بودن برف و یخ حتی در ماه‎هایی از تابستان به سبب واقع شدن در میان ارتفاعات، وجود مناظر جالب طبیعی به لحاظ وجود گونه‎های جانوری از مهم‎ترین خواص این اثر به شمار می‎رود.
سرپرست معاونت حفظ و احیا اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گونه‎های گیاهی و زندگی عشایری و قابلیت ورزش‎های زمستانی مثل اسکی روی یخ در تابستان از دیگر این مزایا و ویژگی‎ها به‌‎شمار می‎رود.
وی با اشاره به اینکه آیین چراغ برانی در شهرکرد نیز یکی از میراث‎های معنوی کهن در این شهر است، ادامه داد: این آیین هر ساله از غروب آخرین روز سال تا صبح روز عید با دقت و احترام خاص در بین خانواده‎های شهرکرد برگزار می‎شود.
ایل بیگی‌پور در ادامه از تعمیر و مرمت بنای تاریخی خانه مرتضوی‌ها در سال ‌جاری خبر داد و اظهار داشت: برای تعمیر و مرمت این بنا در سال جاری  اعتباری افزون بر 300 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.
وی افزود: امسال اقداماتی از قبیل استحکام بخشی پی‌ها، مقاوم‌سازی دیوارها، اجرای تاق‌های فروریخته و بام‌سازی انجام می‌شود.
سرپرست معاونت حفظ و احیا اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تعمیر و مرمت حمام‌های سادات فرخ‌شهر را از دیگر اقدامات این معاونت در سال جاری برشمرد و گفت: اقداماتی از قبیل اجرای عملیات کف‌سازی، ساماندهی بندکشی بدنه‌ها، نماسازی و تعریف ورودی و اصلاح دفع آب باران از جمله اقدامات اجرایی صورت گرفته در این راستان است.
وی خاطرنشان کرد: برای تعمیر و مرمت این بنای تاریخی در سال جاری 350 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی پیش‌بینی شده است.
ایل‌بیگی‌پور با اشاره به اینکه حمام‌های تاریخی سادات فرخ شهر یکی از کامل‌ترین گونه‌های حمام‌های دوقلوی استان است، تصریح کرد: این بنا در هسته اولیه فرخ‌شهر و در جوار مسجد جامع بازار قرار دارد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول