اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ماجرای تقاطع غیرهمسطح راه آهن بهشهر؛

مشاور طرح روگذر در بهشهر فقط ریل قطار را دید/مردم ناراضی بهشهر از بستن خط آهن می‌گویند

خبرگزاری فارس: احداث تقاطع غیرهمسطح راه آهن در بهشهر آن هم بدون اینکه به همه جزئیات طرح توجه شود سبب شد تا راه ورود و خروج مردم حاشیه راه آهن به سمت پایین دست بسته شود و شهروندان ناراضی، راه آهن را به تهدیداتی از جمله بستن خط آهن تهدید کنند.

مشاور طرح روگذر در بهشهر فقط ریل قطار را دید/مردم ناراضی بهشهر از بستن خط آهن می‌گویند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، بیش از یک ماه از بهره‌برداری تقاطع غیرهمسطح خط آهن در خیابان امام محدوده راهبند ـ کمربندی می‌گذرد و مشاور طرح بدون در نظر گرفتن همه تبعات ناشی از احداث روگذر فقط ریل و تردد ایمن حمل و نقل ریلی را دید و تردد کُندروها در نظر گرفته نشد.
هم‌اکنون همه راه‌هایی که محل عبور و مرور ماشین‌آلات کشاورزی، مردم و خودروهای سبک از روی خط آهن بود بسته شده و دستیابی هزاران شهروند بهشهری حاشیه خط آهن به یکدیگر با مشکل مواجه شده است به‌ویژه اینکه رفت و آمد دانش‌آموزان و حتی دسته‌جات عزاداری در دهه نخست محرم با مشکلات زیادی روبه‌رو بود.
مسئولان راه آهن در ورودی راه‌های منتهی به کمربندی در حال احداث کانال هستند اما آیا بهتر و منطقی‌تر نبود که برای عبور و مرور کُندروها زودتر از اینها چاره‌اندیشی می‌شد تا تهدیداتی مانند پُرکردن ریل با سنگ، منحرف کردن خط آهن و از بین بردن تأسیسات راه آهن از سوی معترضان مطرح نمی‌شد و آیا اصلاً احداث روگذر در بهشهر ضروری بود.
طی روزهای گذشته جمعی از شهروندان بهشهری در فرمانداری، دادستانی و شهرداری این شهر تجمع کردند و تقاضاهایی از قبیل بسته شدن پل روگذر و باز شدن تقاطع‌های همسطح داشتند.
از طرفی با توجه به بازدید میدانی که به اتفاق رئیس شورای شهرستان بهشهر از وضعیت ورودی‌ها و خروجی‌های شمال به جنوب منتهی به کمربندی داشتیم؛ مشکلات عنوان شده بسیار مشهود و محسوس بود ضمن آنکه بسته شدن این تقاطع‌ها بار ترافیکی شدیدی را در خیابان امام بهشهر بوجود آورد.
هر چند مسئولان راه آهن پاسخ‌های خاص خود را برای پروژه روگذر در بهشهر دارند اما آنها به عبور و مرور اَمن قطارها بیشتر می‌اندیشند و شاید به این نتیجه رسیده باشند که احداث چنین تقاطع‌هایی بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی حداقل در بهشهر جواب نمی‌دهد.
 
 
* 6 هزار بهشهری در محدوده راه آهن ساکن هستند
به‌منظور بررسی مشکلات ذکر شده نشستی به ریاست فرماندار بهشهر با حضور حسن کلهری رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه‌های استان، بهروز درویشی معاون توزیع برق استان، ابراهیم معصومی فرمانده پلیس راه بهشهر، علیرضا مشمولی مدیر پروژه، محمد تقی نورزاد معاون فرماندار، عبدالله ریاحی بخشدار مرکزی، اسلام بابانژاد رئیس شورای شهرستان، قاسم جعفری شهردار و سید‌خلیل نبوی معاون فنی شهرداری بهشهر برگزار شد.
نماینده دولت در بهشهر با انتقاد از وضعیت موجود آن را بی‌تدبیری مسئولان مربوطه عنوان و اظهار کرد: بیش از 6 هزار شهروند بهشهری در محدوده تقاطع راه‌آهن ساکن هستند و رفت و آمد آنها مختل شده است.
محمدرضا البرزی در ادامه گفت: علاوه بر این، تقاطع‌های همسطحی که بسته شده است به روستای امام ده و صحرای شاکله یعنی هزاران هکتار از مزارع کشاورزی منتهی می‌شود ضمن آنکه مساجد و مدارسی هم در ضلع جنوبی راه آهن داریم که در حال حاضر راه ارتباطی آنها دور و سخت شده است.
وی تصریح کرد: دسته‌جات عزاداری با مشکل روبه‌رو شدند، دانش‌آموزان و دانشجویان هم همینطور، اگر یک معلول بخواهد از یک طرف راه آهن به طرف دیگر برود آیا می‌تواند از روی پل روگذر رد شود.
فرماندار بهشهر با بیان اینکه راه دسترسی 70 درصد کشاورزان و دامداران از طریق راه‌هایی بوده که به‌خاطر تقاطع غیرهمسطح راه آهن بسته شده است، خاطرنشان کرد: برای پُلی که 5 میلیارد تومان هزینه شده باید همه جوانب در نظر گرفته می‌شد، ظاهر قضیه پل زیبایی ساخته شده اما تدابیر و تصمیم‌های خوبی نداشت و تبعات آن در نظر گرفته نشد.
البرزی گفت: خیابان امام به‌عنوان مرکز تجاری و بازار شهرستان و قرار گرفتن بیمارستان امام در این مسیر برای ما حساس است و اکنون با حجم ترافیکی سنگینی روبه‌رو هستیم.
 
 
* بهشهر شهر آزمایشگاهی نیست
شهردار بهشهر هم از وضعیت موجود و مراجعه روزانه معترضان به شهرداری انتقاد کرد و گفت: شورای ترافیک از ابتدا با این طرح موافق نبود و چنین وضعیتی پیش‌بینی می‌شد.
قاسم جعفری گلایه‌مندی خود را از مسئولان راه آهن ابراز داشت و گفت: هر تصمیمی را که قرار است امتحان کنند ابتدا روی بهشهر پیاده می‌کنند اما آقایان بدانند؛ بهشهر شهر آزمایشگاهی نیست.
در ادامه، سید‌خلیل نبوی معاون فنی شهرداری بهشهر، هدایت ترافیک و حل این معضل را نیازمند حدود یک میلیارد تومان هزین سربار دانست که خارج از قرارداد بوده و زمان تأمین آن هم مشخص نیست.
ابراهیم معصومی، فرمانده پلیس راه بهشهر در سخنانی از موانع دور میدان کمربندی گفت و اینکه ممکن است محموله‌های ترافیکی داشته باشیم و باید آنها را عبور بدهیم. اگر خط فعلی یک طرفه بماند مشکل ایجاد می‌کند.
 
 
* روگذر برای شهرستان بهشهر جوابگو نیست
رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه‌های استان مازندران با بیان اینکه برای رهایی از بار ترافیکی و مشکلات مطرح شده باید هزینه‌های سربار صرف شود، تصریح کرد: باید 900 متر زمین اضافه را از قرار متری حداقل 80 هزار تومان تصاحب کنیم که بعدها کارآیی ندارد و به فاصله 800 متر را هم باید رمپ بزنیم یعنی صرف 400 میلیون تومان دیگر و هزینه راهی که باز هم به آن نیازی نخواهیم داشت. برای تعریض هم باید حداقل یکصد میلیون تومان صرف شود که باز هم به آن نیاز پیدا نخواهیم کرد.
حسن کلهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تصمیم نهایی راه آهن شمال در تبعات پروژه روگذر بهشهر، گفت: احداث تقاطع غیر همسطح برای بهشهر، جوابگو نیست، حفاری‌ها برای احداث کانال یا زیرگذر در حال انجام است و تا دو سه روز آینده تمام می‌شود.
به گزارش فارس، حدود 9 کیلومتر از جاده ریلی کشور از بهشهر می‌گذرد.
=============
گزارش از آزاده بابانژاد
=============
 انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول