اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم مذهبی آستارا صورت گرفت؛

عزاداری شیعیان جمهوری آذربایجان در آستارا

خبرگزاری فارس: تعداد زیادی از مسلمانان شیعه جمهوری آذربایجان با شرکت در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در آستارا به سوگ نشستند.

عزاداری شیعیان جمهوری آذربایجان در آستارا
به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، تعداد زیادی از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز عصر دیروز در مراسم مذهبی عزاداری امام حسین (ع) در این شهرستان شرکت کردند و هم‌پای با مسلمانان ایرانی در آستارا به عزاداری پرداختند.
برپایی مراسم عزاداری ماه محرم در شهرستان مرزی آستارا همواره مورد استقبال شیعیان جمهوری آذربایجان قرار می‌گیرد.
اقشار مختلف مردم مسلمان و اتباع جمهوری آذربایجان در روز عاشورای حسینی با برگزاری آیین‌های سینه‌زنی و روضه‌خوانی در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری پرداختند.
امروز نیز همزمان با عاشورای حسینی (ع) در اغلب شهرهای همجوار شهرستان مرزی آستارا در جمهوری آذربایجان از جمله باکو، لنکران، ماسالی و گنجه آیین‌های عزاداری برگزار شد.
در این آیین‌ها که با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد، عاشقان اهل بیت (ع) با گوش دادن به سخنان روحانیون و مداحی مداحان ایرانی و محلی در ماتم سالار شهیدان عزاداری کرده و نماز ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) به جماعت برگزار کردند.
ماه محرم در بین مردم مسلمان جمهوری آذربایجان که عمدتاً شیعه هستند از حرمت خاصی برخوردار است و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مردم این کشور به موازات برگزاری آیین‌های عزاداری اقدام به توزیع نذور کرده و سفره‌های احسان امام حسین (ع) را در مساجد و مکان‌های مذهبی پهن می‌کنند.
رسانه‌های دولتی و خصوصی جمهوری آذربایجان از ابتدای آغاز ماه محرم با پرداختن به موضوع قیام امام حسین (ع) و وقایع تاریخی مرتبط با آن اهمیت این ماه را مطرح کرده و مورد بررسی قرار دادند.
جمهوری آذربایجان در سال 1991 با استقلال از شوروی سابق در منطقه قفقاز جنوبی قرار دارد و با جمهوری اسلامی ایران در آستارا، گرجستان، روسیه و ارمنستان هم‌مرز است.
بیش از 91 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان از اقوام آذری و بقیه نیز قوم‌هایی مانند روس، تالش، لزگی و ارمنی هستند.
بالغ بر 95 درصد این مردم مسلمان و عمدتا شیعه‌ هستند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول