اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با تاسوعای حسینی انجام شد؛

برگزاری آیین‌های عزاداری تاسوعا در خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: همزمان با سراسر کشور آیین‌های تاسوعای حسینی با حضور اقشار مختلف مردم با شور و اشتیاق عزاداران در خراسان شمالی برگزار شد.

برگزاری آیین‌های عزاداری تاسوعا در خراسان شمالی
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد مردم خراسان شمالی همزمان با نهمین روز از ماه محرم و تاسوعای حسینی، در جای‌جای این استان پهناور اعم از شهر و روستا با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی بر امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریختند.
استان خراسان شمالی در روز تاسوعای حسینی، غرق در عزا و ماتم بوده و مردم این خطه علاوه بر شرکت در مراسم سوگواری، با طبخ غذای نذری و توزیع شیر و خرما، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز کردند.
برودت هوای ناشی از بارش برف و کاهش دمای هوا، مانع از حضور مردم در آیین‌های عزاداری نشد و تعداد زیادی از زنان و دختران و کودکان خردسال در آغوش مادرانشان نظاره گر شور و حال حسینی در خیابان‌های شهرهای خراسان شمالی بودند.
عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت (ع)، در روز تاسوعا در هر نقطه‌ای از این استان عاشق اهل بیت با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیر‌زنی، بر مصائب سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش گریستند تا یاد و خاطر این بزرگواران را برای همیشه گرامی بدارند.
مردم خراسان شمالی در عزای سالار شهیدان دشت کربلا و یاران باوفایش به سر و سینه زدند تا عشق، علاقه و ارادت خود را به خط سرخ شهادت به اثبات برسانند.
‌همزمان با روز تاسوعای حسینی و از نخستین ساعات این روز مقررات ترافیکی در شهرهای مختلف این استان به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دسته‌ها از خودروها خالی شده، تا هیئت‌های عزاداری و عزاداران بدون هیچ مشکلی سوگواری و عزاداری را برگزار کنند.
همچنین طبق برنامه دسته‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی با نظم و ترتیب خاص و با لباس‌ها و سربندهای متحدالشکل سیاه، وارد محل‌های تجمع شده و پس از عزاداری جای خود را به دسته‌ها و هیئت‌های دیگر دادند.
محبان اهل بیت (ع) در خراسان شمالی، در شب تاسوعای حسینی نیز با حضوری گسترده در اماکن مذهبی، به اقامه عزای سرور و سالار دشت کربلا پرداخته و تا پاسی از شب عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.
همچنین ذبح قربانی در مسیر عبور دسته‌های حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفرهای احسان و خیرات از آیین‌های دیرین مردم خراسان شمالی در روزهای تاسوعا و عاشورا است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول