اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا:

بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات حادثه عاشورا را رقم زد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا گفت: عوامل متعددی در شکل گیری حادثه عاشورا تاثیرگذار بود که از مهم‌ترین آنها بی‌تفاوتی مردم نسبت به بدعت‌ها، کژی‌ها و انحرافات شکل گرفته در جامعه بود.

بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات حادثه عاشورا را رقم زد
معصومه ظهیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت فرا رسیدن عاشورای حسینی اظهار کرد: قیام اباعبدالله (ع) یک هدف غایی داشته و آثار و فوایدی بر آن مترتب بوده است.
وی افزود: هدف غایی قیام امام حسین (ع) اطاعت امر مولا بوده و همانطور که در زیارتنامه‌ها آمده است شهدای کربلا کسانی بودند که مطیع امر مولایشان بودند و در مقابل شرایط اجتماعی وظیفه خودشان را ایفا کردند.
عضو هیئت علمی جامعة الزهرا افزود: این نهضت آثار و فواید بسیاری مانند زیر بار ظلم نرفتن، امر به معروف و نهی از منکر، عمل به حق و دعوت مردم به آن داشته است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این قیام انجام وظیفه امامت توسط امام حسین (ع) و تشکیل حکمت حق بنا به آن چیزی که خداوند از اولیایش می‌خواهد بوده است.
ظهیری بیان کرد: حکومت اسلامی آن زمان توسط معاویه با پاره کردن عهد‌نامه امام حسن (ع) غصب شده بود و سیدالشهدا (ع) می‌خواست مردم را نسبت به این غصب خلافت آگاه سازد، چراکه حکومت باید به مسیر اصلی خود بر‌می‌گشت.
وی اظهار داشت: نهضت عاشورا برای آیندگان جاده صراط مستقیم را مشخص کرد و مانند چراغ فروزانی فراروی امت راه را روشن کرده است.
عضو هیئت علمی جامعةالزهرا خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا برای کسانی که در راه اسلام و آزادیخواهی حرکت می‌کنند، تعیین مسیر کرده و کسی که هدف قیام سیدالشهدا(ع) را شناخته باشد اهل نجات است.
وی گفت: قیام امام حسین(ع) یک قیام الهی بوده است و خداوند این وعده را به مومنان داده است که هر کاری را اگر برای او انجام دهند جاوید و ماندگار خواهد بود و کاری که برای مطامع و اهداف بشری باشد، از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: سراسر نیت امام حسین(ع) در حادثه عاشورا برای خدا و با نیت نزدیکی به او بود، به همین خاطر تمام زوایای قیامش نیز ماندگار شد.
ظهیری تصریح کرد: نکته دیگر این است که امام حسین(ع) در قیام عاشورا استراتژی به‌کار برد که سبب ماندگاری این قیام تا همیشه تاریخ شد.
وی افزود: مسائلی مانند رعایت حقوق، دفاع از بشر و رعایت مسائل اخلاقی که در جریان قیام امام حسین(ع) پررنگ بود، اموری است که هیچگاه برای بشر کهنه نمی‌شود.
عضو هیئت علمی جامعةالزهرا گفت: انسان‌ها همیشه به دنبال نصرت هستند و امام نیز با شیوه پیام رسانی که داشت هر چند به ظاهر کشته شد اما در واقع برای همیشه پیروز این عرصه ماند.
وی با اشاره به دلایل کشته شدن سبط پیامبر (ص) به دست مسلمانان در حالی که زمان زیادی از رحلت ایشان نگذشته بود، گفت: عوامل متعددی در شکل گیری حادثه عاشورا تاثیرگذار بود که از مهم‌ترین آنها بی‌تفاوتی مردم نسبت به بدعت‌ها، کژی‌ها و انحرافات شکل گرفته در جامعه بود.
ظهیری جهل و خرافه‌های مردم، نشناختن ارزش‌ها و مدافع ارزش‌ها نبودن را از دیگر دلایل این حادثه دانست و ادامه داد: جریان زر و زور و تزویر اهمیت زیادی در حادثه عاشورا داشت، یک عده را با زور تسلیم کردند، یک عده را با زر خریدند و دیگران را با تزویر فریب دادند.
وی عنوان کرد: عده‌ای تاب مقاومت در برابر این سه عامل را نداشته‌اند و از طرفی به دلیل غصب خلافت، تبلیغ ولایت در جامعه صورت نگرفته بود و به جایی رسیده بود که مردم به دلیل عدم شناخت، به عدم میل به امامت و ولایت رسیده بودند.
عضو هیئت علمی جامعة الزهرا گفت: تبلیغات سوء دشمن و غفلت و دنیا طلبی مردم دست به دست هم داد تا واقعه عاشورا به تلخ‌ترین شکل اتفاق بیافتد و امت اسلام را تا ابد داغدار کند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول