اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

5000 عنوان کتاب معتبر در باب عاشورا نوشته شده است؛

خیمه‌ عزای امام حسین(ع) در تمام جهان برپاست

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: خیمه‌ عزای امام حسین(ع) در تمام جهان برپاست.

خیمه‌ عزای امام حسین(ع) در تمام جهان برپاست
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، حجت‌الاسلام‌ مجید ذریه یکشنبه‌شب در آیین عزاداری حضرت امام حسین(ع) در عسلویه اظهار کرد: امام حسین(ع) برای برپا داشتن اسلام ناب محمدی(ص) قیام کرد و برای اصلاح دین جدش از تمام زندگی خود و فرزندان و یارانش گذشت و درس آزادگی داد.
وی در ادامه به ماندگاری و همیشگی بودن یاد و خاطره‌ امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: عظمت واقعه‌ عاشورا بر هیچکدام از ما ایرانی‌ها و شیعیان پوشیده نیست، ما در طول تاریخ وقایع بسیار بزرگ‌تر و مصیبت‌بارتر از عاشورا داشته‌ایم، ولی چرا و چطور واقعه‌ عاشورا که در یک قریه‌ کوچک و با نفرات کم صورت گرفته، این‌گونه در اذهان باقی مانده و امروز شاهدیم که در تمام جهان خیمه‌ عزای امام حسین(ع) برپاست، از انگلیس و فرانسه گرفته تا آمریکا و آفریقا و... و این نشان‌دهنده اهمیت عاشوراست.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تاریخ‌نگاری عاشورا و مورخینی که پیرامون واقعه‌ عاشورا کتاب نوشته‌اند، خاطرنشان کرد: مورخان عاشورا را به سه گروه می‌توان تقسیم کرد، گروه نخست همان‌هایی هستند که از همان قرن اول تا ششم هجری واقعه‌ کربلا را ثبت کردند و کتاب‌های بسیار نوشتند، این افراد فقط می‌خواستند که متن وقایع را عینا نقل کنند، بدون هیچ دخل و تصرفی، تاکنون که 1372 سال از واقعه‌ عاشورا می‌گذرد، 5 هزار عنوان کتاب معتبر درباره‌ این واقعه نوشته شده و این خود نمود دیگری‌ بر عظمت عاشوراست.
ذریه تصریح کرد: گروه دوم مورخین کسانی بودند که از قرن ششم تا صد سال پیش کار نوشتن راجع به عاشورا را انجام دادند و پا را فراتر گذاشتند و جدای از واقعه، دست به داستان‌پردازی هم زدند و به کار شاخ و برگ دادند و به نوعی دست به تحریف وقایع کربلا زدند.
وی بیان کرد: این گروه از مورخین اتفاقاتی را به کربلا نسبت دادند که به هیچ‌وجه نبوده، مثل ازدواج حضرت قاسم(ع) و حضور لشکر 100 هزار نفری در کربلا که به هیچ‌وجه صحیح نیست، نکته‌ جالب این‌جاست که این آثار را هم علما نوشته‌اند و باید گفت که این از خصوصیات دوران‌شان بوده که مردم می‌خواسته‌اند بیشتر گریه کنند و مورخین هم به همین دلیل عواطف و احساسات بیشتری به این وسیله، وارد کارهای‌شان می‌کرده‌اند.
ذریه با ذکر اهمیت پرداختن به تحلیل ابعاد مختلف واقعه‌ عاشورا افزود: گروه سوم مورخین کسانی بودند که از 100 سال پیش به این طرف از پرداختن به حالات عاطفی واقعه کم کردند و بیشتر به تحلیل ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن دست زدند، کتاب حیات‌الامام حسین(ع) و کتاب حماسه‌ حسینی از جمله‌ی بارزترین این آثار در این زمینه هستند، این کتب به مسایل شائبه‌دار و شائبه‌برانگیز حادثه‌ کربلا پرداختند و به روشن شدن مسایل کمک کردند.
وی عنوان کرد: ما امروزه باید قضیه‌ عاشورا را برای مردم باز کنیم و بگوییم که چرا سیدالشهدا(ع) خودش و خانواده‌اش را به کشتن داد، باید دلایل امام(ع) را برای مردم بشکافیم، گریه خالی که کاری برای اسلام نمی‌کند و گرهی برای اسلام باز نمی‌کند.
ذریه افزود: ما باید آگاهی بدهیم و آگاه باشیم، گریه خالی زمانی کاربرد داشت که حکومت‌ها جلوی عزاداری را می‌گرفتند، امروز دیگر فایده‌ای ندارد، باید امروز با تحلیل درست و شناخت، گرهی از اسلام باز کنیم تا مقدمات قیام آقا امام زمان (عج) مهیا شود.
در ادامه این مراسم، سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور باشکوه عزاداران حسینی برگزار شد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول