اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

ایرانیان پیشگام عزاداری امام حسین(ع) هستند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: ایرانیان پیشگام عزاداری امام حسین(ع) هستند.

ایرانیان پیشگام عزاداری امام حسین(ع) هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، حجت‌الاسلام علی رضایی عصر امروز در مراسم عزاداری سالار شهیدان اظهار داشت: شهادت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا یک رویداد بزرگ در تاریخ است و عزاداری امام حسین(ع) قرن‌هاست که تداوم دارد.
وی با اشاره به تاریخچه عزاداری افزود: تاریخ عزاداری شیعه پس از عاشورا، از همان بدو شهادت امام حسین (ع) شروع شده است، هنگامی که «ذوالجناح» با زین واژگون و یال غرقه در خون از مقتل به سمت خیمه‌ها برگشت.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاریخ عزاداری محرم خاطرنشان کرد: در موارد متعددی پس از شهادت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س)، زنان حرم امام و دیگران به عزاداری پرداختند؛ عبیدالله‌بن حر، جابر‌‌بن عبدالله انصاری و توابین از جمله کسانی بودند که بعد از شهادت امام حسین(ع) گریستند و مویه‌ها سر دادند. 
رضایی در ادامه به تاریخ عزاداری امامان معصوم (ع) برای شهادت جد بزرگوارشان پرداخت و تصری کرد: شرایط عزاداری برای اهل بیت(ع) و امامان معصوم(ع) در زمان امویان به شدت سخت شد، امویان می‌کوشیدند تا یاد و نام اهل بیت(ع) از ذهن‌ها پاک شود؛ شرایط در زمان عباسیان همواره در نوسان و تغییر بود.
وی گفت: در زمان سفاح، نخستین خلیفه عباسی، شرایط برای زیارت مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) فراهم شد ولی در زمان منصور زائران منع شدند و مرقد مطهر نیز تخریب شد؛ شدیدترین آزار و اذیت‌ها نیز در زمان متوکل عباسی صورت گرفت، به‌طوری‌که زائران را در سال 236 قمری به زندان انداختند.
رضایی، ضمن تاکید بر حضور همیشگی و باشکوه ایرانی‌ها در عزاداری محرم اظهار داشت: ایرانیان همیشه پیشگام عزاداری امام حسین(ع) بوده‌اند؛ باشکوه‌ترین عزاداری شیعه پس از عاشورا در دوران سلسله‌ آل‌بویه بود که خود شیعه و دوستدار اهل بیت(ع) بودند؛ دوران تیموریان نیز از منظر گسترش تدریجی تشیع، به‌ویژه در خراسان و ماورالنهر‌ بسیار مهم است، کتاب روضه‌الشهدا نیز در همین دوران توسط «ملاحسین کاشفی» به رشته‌ تحریر درآمد.
این محقق علوم دینی افزود: قبیله بنی‌حمرا از قبایل ایرانی‌تبار شیعی، یکی از نخستین قبایلی بود که در کوفه و پس از واقعه کربلا، آشکارا مجلس عزاداری برپا کرد و برای خون‌خواهی سیدالشهدا (ع) به مختار پیوست، پس از شهادت امام رضا(ع) ایرانی‌ها با جد و جهد بیشتری به سوگواری سرور و سالار شهیدان پرداختند تا زمان تیموریان و بعد از آن دوران صفویه که تشیع مذهب رسمی کشور شد و عزاداری محرم شور و انرژی بیشتری گرفت.
وی اضافه کرد: باید از مراسمات عزاداری استفاده کنیم و معنویت لازم را کسب کنیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول