خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر سینما و تلویزیون گفت: عدم وجود فیلمنامه قوی یکی از اساسیترین مشکلات فیلمها با مضمون عاشورایی است و به همین دلیل جای خالی آرمانهای عاشورا در سینمای ایران به شدت احساس میشود.
سعید احترامی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان از حماسه عاشورا به عنوان دراماتیکترین حادثه تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: با وجود این که بیش از قرنها از این حماسه ماندگار و شورانگیز گذشته است، اما هنوز میتوان از آن به عنوان دراماتیکترین حادثه تاریخ در دنیا یاد کرد.
وی افزود: متأسفانه فیلمسازان ما تا به حال از تمام ظرفیتهای این حماسه جاوید در سینما و تلویزیون بهرهای نبردهاند و هنوز بسیاری از مفاهیم آن دست نخورده باقی مانده و پرداختهایی در خور این حادثه عظیم صورت نگرفته است.
این پژوهشگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه این مسئله در سینمای ایران یک ضعف به حساب میآید، گفت: هنوز سینما و تلویزیون ما به فکر برداشت مناسب از عاشورا و آرمانهای آن نیفتاده است و برخی از فیلمسازان که به ساخت فیلمهای مذهبی مایل هستند و در آن همت عالی دارند، باید بدانند که جای خالی آرمانهای عاشورا در سینمای ایران به شدت احساس میشود.
وی با تاکید بر این موضوع که نخستین و بارزترین شرط پرداخت به فیلم عاشورایی وجود متن قوی و پربار است، تصریح کرد: پشت قیام عاشورا فلسفه بارز و پررنگی با عنوان از بین بردن ظلم و بیعدالتی وجود دارد که تا به حال سرچشمه بسیاری از حماسههای ماندگار چون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بوده است که به تازگی نیز در گوشه و کنار جهان نمود یافته است.
احترامی ادامه داد: سینماگران ما باید سینما را به عنوان رسانهای فراگیر جدی بگیرند و در پرداخت به این امر همت عالی داشته باشند.
وی پرداخت سطحی به قیام عاشورا در فیلمها را مضر دانست و بیان داشت: با اینکه تا به حال به محورهای عاشورا در قالبهایی چون مستند، کوتاه و فیلم بلند پرداخته شده اما عدم وجود فیلمنامهای قوی ضعفی برای این فیلمها به حساب میآید و از نکات ریز و درخور توجه در ساخت این فیلمها هم این است که نباید تنها به برگزاری آیینهای عزاداری پرداخت و به روایت سطحی از داستان و فلسفه عاشورا اکتفا کرد.
انتهای پیام/م30