اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد:

برداشت سالانه 15 هزار تن زیتون از باغات قزوین

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای شروع طرح توسعه باغات زیتون در استان قزوین، 7 هزار و 200 هکتار باغ زیتون احداث شد که از این سطح سالانه بیش از 15 هزار تن محصول زیتون برداشت می‌شود.

برداشت سالانه 15 هزار تن زیتون از باغات قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد پیله‌فروش بیان کرد: عملیات برداشت زیتون به صورت مکانیزه برای اولین بار در بخش طارم سفلی از توابع شهرستان قزوین آغاز شد.
وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های تولید  و تسریع در عملیات برداشت از جمله اهداف این طرح است، ادوات مختلفی در برداشت مکانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند که نوع این دستگاه‌ها با وضعیت زمین، نوع درخت و توان باغدار متفاوت خواهد بود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: با توجه به ورود ادوات مختلف و برداشت مکانیزه زیتون در کشور و ضرورت معرفی ادوات مناسب به باغداران طرح تحقیقاتی طی سال‌های 88 و 89 با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام و دستگاه‌های مطلوب معرفی شدند.
وی یادآور شد: کارآیی این  دستگاه‌ها حداقل چهار و حداکثر 10 برابر نیروی انسانی است و موجب کاهش هزینه تولید و برداشت و کوتاه شدن مدت عملیات برداشت خواهد شد و اجرای این طرح در نهایت سبب افزایش درآمد برای تولید کننده و ارتقای کیفیت روغن زیتون استحصالی می‌شود.
پیله‌فروش خاطرنشان کرد: برداشت به موقع زیتون و تسریع در حمل محصول به کارخانه روغن‌کشی و نگهداری صحیح روغن زیتون بعد از استحصال در حفظ کیفیت زیتون موثر است.
وی هزینه برداشت را یکی از موارد مهم در تولید محصول زیتون  دانست و گفت: به دلیل همزمانی تولید محصول در اکثر مناطق زیتون‌خیز بخش طارم سفلی و کمبود نیروی انسانی در این زمان، افزایش هزینه سنگین برداشت زیتون، باغداران را با مشکلات جدی مواجه کرده است که با اجرای طرح مکانیزه کردن برداشت هزینه‌های این بخش نیز کاهش خواهد یافت.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح‌های این سازمان برای توسعه باغات زیتون اشاره و اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح توسعه باغات زیتون در استان قزوین از سال 1372، 7 هزار و 200  هکتار باغ زیتون احداث شد که از این سطح سالانه بیش از 15 هزار تن محصول زیتون برداشت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت محصول زیتون و اهداف وزارت جهاد کشاورزی در تولید این محصول به منظور تأمین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز مردم توسعه 5 هزار هکتار باغ جدید در اراضی شیب‌دار حاشیه رودخانه‌های قزل‌اوزن، شاهرود و نیز دریاچه سفیدرود سد منجیل در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قزوین قرار دارد.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول