اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

تولید 10 هزار تن زیتون در فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید زیتون در این استان در سال جاری به بیش از 10 هزار تن افزایش یابد.

تولید 10 هزار تن زیتون در فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: استان فارس با برخورداری از شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب، استعداد بالقوه‌ای در تولید انواع ارقام زیتون دارد که همین امر سبب شده تا از سال‌های گذشته توسعه باغات زیتون مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: از سال 77 تاکنون توسعه باغات زیتون رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و هر ساله حدود یک‌هزار و 500 تا 2 هزار هکتار باغ در استان فارس احداث شده است. این مسئول ادامه داد: تا پایان سال 89 میزان سطح باغات زیتون این استان به 13 هزار هکتار رسید که از این سطح 7 هزار و 600 هکتار آن به مرحله باروری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زیتون در 19 شهرستان استان فارس کشت می‌شود که شهرستان شیراز با سطحی حدود 5 هزار و 335 هکتار، بیشترین و فراشبند با 26 هکتار کمترین میزان سطح زیر کشت زیتون را در بر دارد.
خرد با بیان اینکه میزان تولید روغن از ارقام روغنی زیتون استان 12 تا 15 درصد است، ابراز داشت: تاکنون 12 هکتار باغات مادری به منظور تهیه اندام تکثیری احداث شده و حدود 4 هزار بهره‌بردار در استان فارس باغدار زیتون هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تولید محصول زیتون در سال 89 نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 8 هزار و 500 تن زیتون تولید شده که از این میزان 3 هزار و 910 تن زیتون روغنی و 4 هزار و 590 تن زیتون کنسروی با میانگین عملکرد یک‌هزار و 500 کیلو گرم در هکتار بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس سطح زیر کشت زیتون در سال جاری را 13 هزار و 5 هکتار عنوان کرد و بیان داشت: در سال گذشته نیز 12 هزار و 905 هکتار به کشت این محصول اختصاص یافته است.
خرد در ادامه با بیان اینکه استان فارس هم‌اکنون به لحاظ سطح زیر کشت زیتون در کشور حایز مقام دوم است، گفت: فارس همچنین در میزان تولید این محصول نیز دارای رتبه سوم کشوری است.
وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در مورد کشت ارقام مناسب، تغذیه، آبیاری مناسب و... موفق شده‌ایم در سال جاری به تولید 30 تن زیتون در هکتار دست یابیم که در مقایسه با میانگین عملکرد این استان که 1،5 تن در هکتار است، می‌توان چشم‌انداز امیدبخشی را برای رشد و تولید این محصول تصور کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با رو به افزایش خواندن روند اشتغال‌زایی در زمینه‌های نگهداری، برداشت، تولید و فرآوری زیتون گفت: در حال حاضر علاوه بر افزایش تعداد بهره‌برداران زیتون بر تعداد کارگران فصلی نیز افزوده می‌شود به طوری که هم‌اکنون تعداد این کارگران 40 نفر به ازای هر هکتار است که پیش‌بینی می‌شود به 65 نفر در هر هکتار برسد.
خرد ادامه داد: با توجه به برنامه پنجم توسعه و ایجاد شغل پیش‌بینی می‌شود پس از 4 سال 5 هزار و 730 شغل دائم ایجاد شده و ضریب افزایش شغل موقت از یک به 1،3 شغل دائم افزایش یابد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول