اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتبار 400 میلیون تومانی؛

طرح ساماندهی رودخانه مارون در کهگیلویه کلنگ‌زنی شد

خبرگزاری فارس: با اعتبار 400 میلیون تومانی و به همت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد، طرح ساماندهی رودخانه مارون در قلعه دختر شهرستان کهگیلویه کلنگ‌زنی شد.

طرح ساماندهی رودخانه مارون در کهگیلویه کلنگ‌زنی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از دهدشت، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی پروژه طرح ساماندهی رودخانه مارون با اعتبار 4 هزار میلیون ریال در شهرستان کهگیلویه کلنگ‌زنی شد.
طول این طرح 500 متر، ارتفاع متوسط سازه هفت متر و نوع سازه دیوار گابیونی است.
در این پروژه 6 هزار و 850 مترمکعب خاکبرداری و لجن‌برداری و 4 هزار مترمربع تسطیح و کوبیدن بستر خاکریز و 8 هزار و 500 مترمکعب گابیون‌بندی خواهد داشت.

*در مقدار روان آب‌ها جزو سه استان نخست کشوریم
در حاشیه این مراسم، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب دارد که از این بابت جزو سه استان نخست از نظر ذخیره ظرفیت آبی در کشور است.
آرش مصلح افزود: وضعیت توپوگرافی و حجم نزولات این استان را مستعد سیل و سیلاب کرده و اکنون در دو حالت متفاوت با دو پدیده خشکسالی و سیلاب مواجه هستیم.
 وی گفت: تا یک ماه اخیر اعتباراتی که در این استان توزیع می‌شد از نوع اعتبارات خشکسالی بود و از هفته گذشته اعتبارات ما به حوادث تغییر پیدا کرده است.

* 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب در کهگیلویه و بویراحمد باید مدیریت شود
این مسئول گفت: باید این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیریت شود.
مصلح با اشاره به این‌که امسال تحول عظیمی در بخش آب این استان را شاهد بودیم، افزود: این امر را مدیون مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس و خود مردم می‌دانیم چرا که تا امروز 121 میلیارد تومان در بخش آب مناقصه برگزار شده است.
 وی تاکید کرد: بیش از 20 میلیارد تومان آن در شهرستان کهگیلویه بوده که عمده‌ترین آن سد مخزنی و انتقال آب سد مارون به اراضی دهدشت غربی و مطالعات جامع آب استان بوده که شهرستان کهگیلویه و شهرستان‌های هم جوار را نیز در بر گرفته است.
 
*نخستین کد ملی ساماندهی رود مارون به ثبت رسید
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بخش ساماندهی رود‌خانه‌ها همکاران ما موفق شدند نخستین کد ملی را برای ساماندهی رودخانه مارون در سطح این استان به ثبت رسانند که امروز مراسم کلنگ‌زنی آن را داریم.
وی رودخانه مارون را بزرگترین رودخانه استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد و با بیان خصوصیات آن گفت: با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح این استان صورت می‌گیرد و خسارت‌هایی که در حاشیه این رودخانه به اراضی کشاورزی و ابنیه و تاسیسات زیر‌بنایی همانند پل‌ها، جاده‌ها و اماکن روستایی وارد می‌کند، طرح ساماندهی رودخانه مارون در دستور کار قرار گرفت و امسال موفق شدیم کد اجرایی ملی برای این رودخانه عرضه شود.

*کنترل سیلاب‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است
اعتباری افزون بر 4 هزار میلیون ریال در منطقه قلعه‌گل کلنگ‌زنی شده و در سال‌های آینده این طرح استمرار خواهد داشت که مناطق دیگری از این رودخانه زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
مصلح مهمترین اهداف این طرح را جلوگیری از تخریب ابنیه و اماکن روستایی و اراضی کشاورزی دانست و افزود: باید سیلاب‌هایی که از بالا دست رودخانه سرازیر می‌شوند کنترل و مدیریت شود تا کمترین تبعات و خسارات منفی را در بر داشته باشند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول