اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد:

کاهش 3 درصدی مناسب‌سازی ساختمان‌ها نسبت به سال گذشته

خبرگزاری فارس: مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: با وجود تاکیداتی که برای توسعه مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان صورت گرفته است اما مناسب‌سازی فضاهای شهری نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.

کاهش 3 درصدی مناسب‌سازی ساختمان‌ها نسبت به سال گذشته
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد علیرضا امینی ظهر امروز در حاشیه همایش مناسب‌سازی محیط برای توان‌یابان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد اظهار داشت: این کاهش نشان‌دهنده آن است که در ساخت‌ و سازهای جدیدی که در سطح شهرها صورت می‌گیرد نسبت به گذشته کمتر به مناسب‌سازی فضا توجه شده است.
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: یکی از مسائل مهم در اجرایی ‌شدن امور برای مناسب‌سازی فضاها بحث آموزش است که باید از سوی مسئولان پیگیری شود.
امینی اظهار داشت: آنچه که باید در آموزش برای مناسب‌سازی مورد توجه قرار گیرد این است که در راستای مناسب‌سازی باید چه کسانی آموزش‌های لازم را فراگیرند و در این میان نیز آموزش‌ها باید در چه سطحی ارائه شود.

*مناسب‌سازی محیط یک موضوع بین‌المللی است
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ادامه گفت: موضوع مناسب‌سازی محیط یک مسئله و موضوع بین‌المللی است که در این راستا کنوانسیون حقوق معلولان در مناسب‌سازی فضاها و محیط های شهری به تصویب مجلس شورای اسلامی ونیز شورای نگهبان رسیده است
امینی با اشاره به کنوانسیون حقوق معلولان در مناسب‌سازی محیط‌های شهری اظهار داشت: در این کنوانسیون 50 ماده به تصویب رسیده است که به نظر من مهم‌ترین ماده آن در ارتباط با مناسب سازی فضاها، ماده‌ای است که به این موضوع اشاره دارد.
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثار گران کشور خواستار توجه به این ماده با توجه به اهمیت موضوع مناسب‌سازی از سوی تمام مسئولان شد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع مناسب‌سازی فضاها و محیط ها باید این ماده بر بنای تمام مواد در این حوزه قرار گیرد.
وی رعایت حقوق معلولان در بهره‌برداری از فضاها و امکانات شهری، تردد آسان، حق کار و اشتغال در این محیط ها و نیز ساختمان‌های اداری را از جمله مواردی مطرح کرد که در اجرایی این ماده می‌تواند فراهم شود.
امینی افزود: در این راستا نامه‌ای برای آقای شیخ‌الاسلامی اوایل سال تنظیم کردیم که بر این اساس و با توجه به اینکه در اجرای این قانون بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئول هستند خواستار همکاری دولت با این دو نهاد برای اجرایی‌شدن قانون شدیم.
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: امیدواریم کمیته‌ای به منظور دنبال‌کردن اجرای مناسب‌سازی محیط‌ها و فضاهای شهری تشکیل شود .
وی تاکید کرد: در حال حاضر در بهزیستی این امور به نهادی داده شده است که با توجه به مسئولیت‌های دیگری که دراین حوزه دارد نمی‌تواند آن را اجرایی کند که بر این اساس پیگیر شکل‌ گیری دبیرخانه‌ای برای اجرای مناسب‌سازی محیط و فضاهای شهری هستیم.

*دبیرخانه در حد شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ارتباط با دبیرخانه مناسب‌سازی فضاها و محیط‌های شهری ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع به دنبال این هستیم که  دبیرخانه‌ای در سطح دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: با شکل‌گیری این دبیرخانه تمام مسئولان و متولیان این حوزه و نیز کارشناسان میتوانند به ارائه نظر تدوین آئین‌نامه‌ها و ضوابط و نیز اصلاح آن با توجه به شرایط مورد نیاز بپردازند.
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با اشاره به ماده 2آئین‌نامه جامع مناسب سازی فضاها و محیط های شهری گفت: این آئین‌نامه در حدود 5تا 6سال است که در کشور اجرا می‌شود که بر این اساس بنیاد امور ایثارگران متولی اجرای این آئین‌نامه است و بهزیستی کشور نیز در این راه همکاری می‌کند.
امینی اظهار داشت: در اجرای این آئین‌نامه اشکالاتی وجود دارد که جلساتی برگزار کردیم که در آن سعی شده نقاط ضعف و مشکلات موجود در این آئین‌نامه اصلاح شود.
وی افزود: درآئین‌نامه گذشته متولی بهزیستی کشور در نظر گرفته شده بود این در حالی است که بهزیستی نه اعتبارات لازم و نه توان معنوی در اجرای این امر را دارد که بر این اساس و با اصلاحاتی که در نظر گرفته شد مقرر شد وزیر کشور مسئولیت این حوزه را به عهده بگیرد.
مدیرکل مناسب‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تاکید کرد: این موضوع در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است که امیدواریم با تصویب آن بتوان اقدام مناسب‌تری در حوزه اجرا و نظارت داشت.
وی در ادامه گفت: برگزاری جلسات مناسب‌سازی شهری می‌تواند نقش بسزایی برای رفع این موضوع داشته باشد که بر این اساس در 13استان کشور تاکنون و با وجود اینکه 9ماه از سال گذشته است اما یک جلسه نیز برای این موضوع برگزار نشده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول