اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی:

بیداری اسلامی ریشه در پیام‌های عاشورا دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیداری اسلامی ریشه در پیام‌های عاشورا دارد.

بیداری اسلامی ریشه در پیام‌های عاشورا دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، محمدرضا سوقندی در جمع عزاداران بجنورد به وضعیت جامعه عصر امام حسین (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ارزش‌های اسلامی و دینی در جامعه‌ای دگرگون شود یزیدیان حاکم می‌شوند و عاشورائیان شهادت را بر می‌گزینند.
وی احیای سیره و سنت رسول الله و امر به معروف و نهی از منکر را از جمله اهداف قیام امام حسین (ع) برشمرد و حضور جوانان در مراسم عزاداری سیدالشهداء را سرمایه‌ای ارزشمند دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه فرهنگ عاشورا را در حوزه‌های مختلف فرهنگی تاثیرگذار خواند و افزود: این فرهنگ در حوزه معماری، فرهنگ عمومی از جمله شعر و ادبیات و در بخش هنر نقش داشته است.
وی تصریح کرد: هنر نمایشی در کشور پیشینه‌ای مربوط به قبل از اسلام دارد که شیعیان از این هنر استفاده کرده و هنر تعزیه را بر اساس فرهنگ عاشورایی بازسازی کردند و شخصیت‌هایی به عنوان صحنه گردان نیز این هنر را برای عموم به نمایش گذاشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: تعزیه خوانی وابسته به نهاد دولتی نبوده و کاملا مردمی برگزار می‌شود که به صورت خودجوش در حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی برپا شده و مردم نیز استقبال پرشوری از این هنر نمایشی داشته‌اند.
وی برگزاری آیین‌های تجلیل از این گروه‌ها و حمایت نسبی برای ماندگاری هنر تعزیه در خراسان شمالی را از برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد.
سوقندی با اشاره به اینکه 47 گروه تعزیه‌خوان در شهرستان‌های این استان فعالیت دارند، گفت: تمام این گروه‌ها در قالب تشکل‌های خودجوش و مردمی به انجام فعالیت هنری تعزیه‌خوانی می‌پردازند.
وی تصریح کرد: عمده این گروه‌ها در شهرستان‌های بجنورد، جاجرم، گرمه، اسفراین و شیروان فعالیت می‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی دارای بنیه و پیشینه‌ای غنی در زمینه تعزیه‌خوانی است و افراد زیادی نیز در این بخش فعالیت دارند اظهار امیدواری کرد که این هنر مذهبی روز به روز گسترش بیشتری پیدا کند.
بر اساس این خبر، جشنواره‌ای ملی با عنوان "نقش قرآن در فرهنگ عمومی" اردیبهشت سال آینده در این استان برگزار می‌شود که تعزیه خوانی نیز به عنوان یک هنر نمایشی و تاثیر گذار در این جشنواره مطرح خواهد شد.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول