اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم عزاداری صورت می‌گیرد؛

شیوع بیماری‌های روده‌ای با بی‌توجهی به اصول بهداشتی

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: با توجه به اینکه در ایام محرم، عزاداران به صورت دسته‌ جمعی در مساجد و تکایا حضور بهم‌ می‌رسانند، بنابراین کوچک‌ترین بی‌توجهی به موازین بهداشتی می‌تواند به بروز و شیوع بیماری‌های عفونی روده‌ای منجر شود.

شیوع بیماری‌های روده‌ای با بی‌توجهی به اصول بهداشتی
علی پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: بهداشتی ‌بودن مکان‌های طبخ نذورات و مواد غذایی، سالم‌سازی سبزی و سالاد مصرفی، استفاده از مواد غذایی اولیه سالم و مورد اطمینان، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی، ذبح دام با هماهنگی سازمان دامپزشکی و جلوگیری از پخش خونابه آن در محیط از نکات مهمی است که باید توسط هیئت امنای مساجد و تکایا و هیئت‌های عزاداری مورد توجه قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در این ایام تمام نیروها و امکانات خود را برای ارتقا هر چه بیشتر بهداشت مساجد و تکایا و برگزاری هر چه بهتر مراسم عزاداری به کار گرفته، افزود: مسئولان آبدارخانه مساجد و تمام افرادی که به هر نحو در فرآیند تهیه و پخت و پز نذورات و توزیع آب، چای و غذا مشارکت می‌کنند باید دارای کارت سلامت باشند.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان که استفاده انحصاری از آب شرب شهری و نمک بسته‌بندی یددار تصفیه شده را در طبخ غذا در تکایا الزامی دانست، تصریح کرد: مواد غذایی پخته شده نباید بیشتر از دو ساعت در مجاورت دمای محیط باقی بماند و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید غذا در دمای زیر چهار درجه یا بالای 60 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.
وی با بیان اینکه مواد غذایی خام و پخته شده نباید در مجاورت یکدیگر در یخچال و سردخانه نگهداری شود، ادامه داد: شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف از دیگر الزامات بهداشتی در ایام محرم است.
پارسا اضافه کرد: توزیع آب، شربت و شیر و سایر مواد غذایی در بین عزاداران باید در لیوان یک بار مصرف گیاهی صورت گرفته و از فرو بردن لیوان و پارچ در ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.
وی گفت: افرادی که در این ایام اقدام به ذبح دام در جلوی دستجات عزاداری می‌کنند برای این کار باید با سازمان دامپزشکی هماهنگی کرده و دارای کارت بهداشتی، روپوش پلاستیکی قابل شستشو، کفش و چکمه مناسب بوده و هنگام ذبح باید از دستکش بلند مقاوم استفاده کنند.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان افزود: امعا و احشا دام‌های کشتار بلافاصله باید در عمق خاک دفن شود یا مواد بودار مانند آهک و یا مواد ضد عفونی ‌کننده مثل کلر بر روی آنها ریخته شود تا حیوانات جونده مثل سگ و گربه به سمت آنها نرفته و سبب انتقال بعضی از آلودگی‌ها به انسان نشوند.
وی گفت: استفاده از سنگ نمک و نمک‌های پودری فاقد مشخصات بهداشتی به این دلیل که دارای ناخالصی‌های فراوان بوده و برای کبد و کلیه مضر است ممنوع است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول