اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت دانشگاه شهید باهنر برگزار می‌شود؛

نخستین جشنواره « آیین‌های عاشورایی» در کرمان

خبرگزاری فارس: دبیر جشنواره آیین‌های عاشورایی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: نخستین جشنواره « آیین‌های عاشورایی» دانشگاه شهید باهنر کرمان یادمان مرحوم «مهدی بناگر» دبیر سابق کانون فرهنگ عامه این دانشگاه آذر ماه جاری برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره « آیین‌های عاشورایی» در کرمان
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیرضا مؤمن صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین جشنواره « آیین‌های عاشورایی» دانشگاه شهید باهنر کرمان یادمان مرحوم «مهدی بناگر» دبیر سابق کانون فرهنگ عامه همراه با اهدای جایزه فعال فرهنگی این دانشگاه برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه آغاز محرم بیرق‌های سیاه در سردرب خیمه‌ها، تکیه‌ها و خانه‌ها برافراشته می‌شود، افزود: شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان در نظر دارد با توجه به مصادف شدن روز فرهنگ عامه با دهه اول محرم اقدام به برگزاری جشنواره آیین‌های عاشورایی کند.
مؤمن با اشاره به مراسم اهدای خون توسط کانون هلال احمر در این جشنواره تصریح کرد: اهدای خون در حقیقت زندگی بخشیدن به هم‌نوع و همچنین تمام کائنات عالم است.
وی بیان کرد: در ماه محرم، اهدای خون کاری جاودانه است که می‌تواند زندگی هزاران بیمار را از مرگ نجات دهد و سبب نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون در ایام ماه محرم و طول سال شود. 
مؤمن بیان کرد: به همین دلیل مراسم اهدای خون با همکاری سازمان انتقال خون و کانون هلال احمر در ابتدای جشنواره برگزار می‌شود.
وی گفت: همچنین اجرای موسیقی عاشورایی که هیئت‌های عزاداری در ایام عزاداری انجام می‌دهند، توسط یک گروه از طبل و سنج‌نوازان از سردرب تا مقابل تالار وحدت نواخته می‌شود.
مؤمن خاطرنشان کرد: نمایشگاه عکس عاشورایی نیز در سالن ورودی تالار وحدت به همت استادان و دانشجویان علاقه‌مند دانشکده هنر افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذاهای نذری اذعان کرد: در این برنامه با دعوت از دانشجویان برای پخت و ارائه غذاهای نذری مناطق مختلف ایران، نذری‌های مناطق مختلف برای آشنایی سایر دانشجویان در غرفه‌هایی مقابل تالار به نمایش گذاشته می‌شود.
مؤمن عنوان کرد: تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود.
دبیر جشنواره آیین‌های عاشورایی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی است که موضوع آن معمولا شهادت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) ایشان است.
وی افزود: واژه تعزیه یا تعزیت در ریشه به معنای توصیه به صبر کردن، خرسندی دادن و پرسش از بازماندگانِ درگذشتگان و در برخی مناطق ایران مانند خراسان به معنای مجلس ترحیم است.
مؤمن تصریح کرد: «تعزیه حر» توسط گروه تعزیه شهرستان چترود که سال گذشته در جشنواره‌های مختلف شرکت داشته‌اند، اجرا می‌شود.
وی همچنین پخش فیلم با محوریت محرم را از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواند و بیان داشت: شبی با قرآن نیز با حضور دو قاری برجسته دانشگاه و شهر کرمان و اجرای مسابقه قرآنی برگزار می‌شود.
مؤمن بیان کرد: در برنامه شب شعر عاشورایی با موضوع محرم و عاشورا علاوه بر شاعران شهر کرمان به وسیله فراخوان از دانشجویان علاقه‌مند هم دعوت شده است.
وی گفت: سخنرانی رئیس و معاونت فرهنگی دانشگاه، دبیر جشنواره و خواهر مرحوم بناگر، کلیپ کانون‌ها برای معرفی آنها، کلیپ مهدی بناگر و اهدای جوایز کمک‌هزینه سفرهای زیارتی از سوی خانواده مرحوم بناگر به چهار نفر اول انتخاب شده از سوی کمیته داوران جشنواره، گردشگری و کوهپیمایی و بازدید از موزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
مؤمن تصریح کرد: همچنین طی برگزاری این جشنواره نشریه ویژه آیین‌های عاشورایی و معرفی کانون‌ها توزیع می‌شود.
وی افزود: ایجاد سقاخانه نمادین مزین به عکس‌های شهدای دانشگاه برای آشنایی دانشجویان با زندگی شهدای دانشجوی دانشگاه باهنر طی ماه محرم از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
مؤمن با اشاره به اهدای جایزه فعال فرهنگی یادمان «مرحوم مهدی بناگر» خاطرنشان کرد: آیین‌نامه انتخاب فعال فرهنگی ابتدای سال به یاری معاونت فرهنگی به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه رسید که به پیوست طرح است.
وی با اشاره به مزایای قابل ذکر این طرح اذعان داشت: معرفی آیین‌های عاشورایی میان دانشجویان، معرفی و نمایش توانمندی کانون‌ها به ویژه در اجرای مسائل مذهبی و فرهنگی، تقدیر از فعالان فرهنگی دانشگاه و ترغیب دانشجویان به حضور در میدان‌های فرهنگی و دینی از جمله این مزایاست.
مؤمن عنوان کرد: امیدواریم با برگزاری هر چه پرشور این طرح در سال جاری موفق شویم تا بتوانیم، آن را در سال آینده به صورت منطقه‌ای و کشوری برگزار کنیم.
به گزارش فارس، اختتامیه این جشنواره ساعت 20 چهارشنبه 9 آذر ماه جاری در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول