اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت ملی 24 بنای موزه میراث روستایی گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: تاکنون 24 بنای موزه میراث روستایی گیلان ثبت ملی شده است.

ثبت ملی 24 بنای موزه میراث روستایی گیلان
امید عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت موزه میراث روستایی گیلان را در آسیای مرکزی منحصر‌به‌فرد دانست و اظهار داشت: در ساخت این موزه علاوه بر شناسایی، واچینی و دوباره چینی گونه‌های مختلف معماری روستایی، به میراث معنوی گیلان نیز توجه خاصی شده است.
وی مساحت سایت موزه را بالغ بر 263 هکتار عنوان کرد و افزود: حدود 45 هکتار آن برای احداث مجموعه موزه‌ای در مرکز سایت و بقیه به صورت کمربند سبز امنیتی برای حفاظت از این مجموعه در نظر گرفته شده است.
این مسئول با بیان اینکه عرصه و حرایم درجه یک و دو موزه به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 24 بنای موزه میراث روستایی گیلان ثبت ملی شده است.
وی با اشاره به بناهای ثبت شده اذعان داشت: این بناها شامل 14 خانه مسکونی، سه قهوه‌خانه، یک کندوج، یک تالار اجتماعات، یک مسجد، یک کارگاه آهنگری، یک کوزه ذغال‌گیری سنتی، بنای ورودی و خانه پژوهشگران در موزه میراث روستایی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عزیزی حفظ معماری را مهم‌ترین اهداف ایجاد موزه میراث روستایی ذکر کرد و گفت: تاکنون 23 مجموعه مسکونی شامل 78 بنای مسکونی و جانبی از مناطق مختلف روستایی گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و در محل موزه دوباره چینی شده است.
وی، بازسازی سه قهوه‌خانه، یک مسجد، یک مدرسه، یک کارگاه آهنگری و یک کوزه ذغال‌گیری را از دیگر اقدام‌ها در موزه میراث روستایی استان بیان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ابراز داشت: در طراحی سایت موزه محل‌هایی برای رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مساجد، مزارع و باغ‌های چای، شالیزار، کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی، محوطه بازی‌ها و نمایش‌های سنتی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی گیلان هر یک به ظرفیت 150 واحد سه تا پنج نفره در نظر گرفته شده است.
وی یکی از اهداف دیگر موزه را مستندسازی میراث مادی و معنوی حوزه‌های فرهنگی و معماری گیلان ذکر کرد و یادآور شد: تاکنون 27 گزارش علمی در زمینه معماری روستایی گیلان، 19 گزارش علمی در زمینه مردم‌شناسی و مطالعات متعدد درباره آیین‌ها، آداب و رسوم، روش‌های سنتی زراعت، باغداری، پرورش دام، طیور، نوغانداری و... تهیه و به طور محدود منتشر شده است. 
عزیزی خاطرنشان کرد: فکر ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زلزله سال 69 گیلان از طرف دکتر محمود طالقانی بانی موزه میراث روستایی استان مطرح شد.
وی افزود: این موزه با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین گیلان طراحی و با حمایت مادی و معنوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت خود را آغاز کرد.
به گفته این مسئول، طبق مطالعات انجام شده در گیلان که یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است، 9 حوزه سرشاخه فرهنگی‌ ـ ‌معماری شناسایی شده است که هر یک در قالب یک روستا در محل موزه میراث روستایی طراحی شده و بازسازی می‌شود.
وی اذعان داشت: عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت سال 84 آغاز شد و تاکنون شش روستا مربوط به شش حوزه فرهنگی‌ ـ معماری گیلان شامل روستاهای جلگه شرق، مرکز و غرب کوهپایه شرق و غرب و کوهستان غرب در محب موزه میراث روستایی به بهره‌برداری رسیده و عملیات ساخت فاز هفت «روستای کوهستان شرق» در دست اجراست و عملیات ساخت فازهای هشت و 9 نیز در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول