اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده دانشگاه امام خمینی(ره) نداجا در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس:

7 آذر نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس بود / 70 درصد توان جنگی عراق در دریا نابود شد

خبرگزاری فارس: فرمانده دانشگاه امام خمینی(ره) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم آذر را نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس خواند.

7 آذر نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس بود / 70 درصد توان جنگی عراق در دریا نابود شد
امیردریادار پیمان جعفری تهرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در نوشهر با اشاره به هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: نیروی دریایی از ابتدای جنگ تحمیلی با ایستادگی بالای رزمندگان این نیرو توانست دشمن را زمین‌گیر کند.
وی با اشاره به یورش عراق با استعداد سه لشکر به خرمشهری که تنها دو گروهان داشت و در نهایت با تقویت با دو تیپ در برابر این سه لشکر ایستادگی کرد، ادامه داد: نیروی دریایی سهم عمده‌ای در دفاع 34 روزه خرمشهر داشته که این افتخار بزرگی برای این نیرو است.
جعفری‌تهرانی با اشاره به اینکه عراق به دلیل اینکه طول خط ساحلی کمی داشته است بر آن بود تا حوزه حضور خود در دریا را گسترش دهد و با این انگیزه به شهرهای ساحلی خوزستان یورش برد، ادامه داد: نیروی دریایی هوشیارانه در میدان نبرد حاضر شد و نخستین پیروزی بزرگی برای کشور به ارمغان آورد که سبب شد رزمندگان ما در دیگر عرصه‌ها روحیه مضاعفی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: در عملیات‌های شهید صفری، اشکان و مروارید دو سکوی مهم البکر و الامیه عراق نابود شدند که این دو سکو برای صادرات نفت به عنوان پایگاه دیده‌بانی نظامی محسوب می‌شدند.
فرمانده دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: با این سه عملیات انجام شده 70 درصد توان جنگی عراق در دریا نابود شد و 30 درصد باقی مانده تا پایان جنگ در ام‌القصر باقی ماند و جرات عرض اندام را نداشت.
وی با اشاره به اینکه هفتم آذر سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشک‌انداز «پیکان» است، بیان کرد: یوم‌الله هفتم آذر تبلور ایثار و جان‌فشانی‌های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی در برقراری ثبات و امنیت در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان است.
جعفری تهرانی در ادامه با اشاره به تحریم‌های مختلف علیه کشور اظهار کرد: اعمال تحریم در نگاه کوتاه مدت آزاردهنده است اما در نگاه بلندمدت برکات زیادی برای کشور داشته که یکی از این برکات در حوزه‌های دفاعی بوده است.
وی عنوان کرد: همراهی نظامیان، نیروهای متخصص دانشگاهی و صنایع در کنار هم به سویی رفت که با وجود فشار تحریم دستاوردهای بزرگی به دست امده است.
این فرمانده نظامی ناوشکن جماران را نمونه‌ای از دستاوردهای علمی دفاعی در دوران تحریم عنوان و تصریح کرد: این ناوشکن در قالب شانزدهمین ناوگروه رزمی اعزامی به خلیج عدن حضور داشته و از بندر جی بوتی گذشته و کنترل عملیات کشتیرانی تجاری و امنیت آن را به عهده دارد.
وی با بیان اینکه کشور ما کشور دریایی است و از 9 هزار کیلومتر خط مرزی 3 هزار کیلومتر مرز آبی برخوردار است، تاکید کرد: استعدادهای خوبی به واسطه این میزان ارتباط با آب‌های آزاد برای کشور به وجود آمده که نیروی دریایی مسئولیت خود می‌داند که از این حریم پربرکت دفاعی بهره‌برداری کند.
فرمانده دانشگاه دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از نعمت دریا در کشور سال‌ها به دست بیگانگان بود، افزود: امروزه اختیار عمل در دریا در دست ماست تا از این منابع استفاده کنیم.
وی بیان کرد: باید این حضور قدرتمندانه باشد زیرا حضور در آب‌های بین‌المللی و آب‌های دور دست نشانه اقتدار ما است.
جعفری‌تهرانی با اشاره به سخن فرمانده کل قوا در مورد نیروی دریایی راهبردی اظهار کرد: باید به سمت آموزش راهبردی نیز گام برداریم و نیروی انسانی شکیبا، عالم، خلاق، متعهد، مسئولیت‌پذیر و از همه مهم‌تر ولایتمدار در دریا حضور داشته باشد تا بتواند در مواقع بحرانی مدیریت کند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول