اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مدرس تبلیغات:

برند یک آرم یا لگو نیست

خبرگزاری فارس: یک مدرس بازاریابی و تبلیغات گفت: برند یک آرم یا لوگو نیست، بلکه تصویر ذهنی مخاطب از یک محصول، سازمان، کشور و.. است.

برند یک آرم یا لگو نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فرزاد مقدم در نخستین سمینار مدیریت برند در صنعت گردشگری در شیراز، اظهار داشت: همگی بر این باورند که برند آرم، لوگو و یا علامت و نشان بوده اما در واقع یک تصویر ذهنی و مفهومی است که از یک محصول، کالا، سازمان، شهر، کشور و یا حتی یک شخص در ذهن مخاطب ایجاد شده و این تصویر ممکن است یک حس خوب و یا بد را به مخاطب القا کند.
مقدم با اشاره به اینکه 187 تعریف از برند وجود دارد گفت: در تمام تعاریف به اینکه برند تصویر ذهنی مخاطب است اتفاق نظر وجود دارد.
این مدرس دانشگاه‌های جهانگردی تهران و مولف کتاب‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات به عدم برندسازی ملی در ایران اشاره کرد و گفت: تا کنون در این راستا اقدامی در ایران صورت نگرفته به طوری که در سال 85 بر روی این پروژه کار کردیم و درسال 87 در جلسه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم این طرح ارائه و مورد استقبال سازمان قرار گرفت که منجر به سمینار سال 89 تهران با عنوان ساخت برند گردشگری شد.
وی گفت: الگو برداری از 10 کشور موفق دنیا در صنعت گردشگری که برخی شباهت‌های فرهنگی با ایران دارند مورد مطالعه قرارگرفت که مالزی، هندوستان، چین، نیلوزیلند، کرواسی اسپانیا و سنگاپور از آن جمله‌اند که نتیجه تحقیقات در کتابی با عنوان «تبلیغات شگفت‌انگیز» به چاپ رسید.
وی کشور هندوستان را از جنبه گردشگری معنوی و فرهنگی با شیراز دارای وجه اشتراک‌هایی دانست و گفت: برندسازی هندوستان از سال 2002 میلادی آغاز شد و تا قبل از این تبلیغات گردشگری این کشور تنها از طریق توزیع انبوه بروشور و کاتالوگ در نمایشگاه‌های گردشگری و بدون اثرگذاری بود.
مقدم گفت: آنها در پی این تصمیم با دو شرکت توانمند تبلیغات و بازاریابی بین‌المللی وارد مذاکره شدند، کشورهای اروپا، آسیای پاسفیک، آمریکا و خاورمیانه را مناسب بازاریابی با توجه به فرهنگ خاص آن کشورها انتخاب کردند و استراتژی پیام آن‌ها برای کشورهای بازار هدف تعیین و هندوستان شگفت‌انگیز را شعار ملی خود قرار دادند.
وی به هزینه‌های تبلیغاتی کشورها در برندسازی که رقمی معادل حداقل 40 میلیون دلار در سال 2002 میلادی است، اشاره کرد و ادامه داد: با این اوصاف کشور هند در سال 2003 با 25درصد افزایش آمار گردشگران با حدود 2 میلیون نفر در سال را تجربه کرد و در سال 2004 این رقم به 5 میلیون نفر در سال افزایش یافت و در ایران نیز یک اقدام جدی برای برندسازی به چنین اعتباری نیاز دارد.
این استاد دانشگاه سیاستگزاری و فرهنگ را از عوامل موثر برندسازی دانست و رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغی و به ویژه سینما را عامل مهمی در شکل‌گیری تصویر ذهنی مخاطب قلمداد کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول