اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی:

پیام‌های عاشورا برای ملت‌های انقلابی بازگو شود

خبرگزاری فارس: مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی گفت: باید با استفاده از فرصت طلایی شعله‌ور شدن انقلاب‌های منطقه‌ای، پیام عاشورا را در قالب‌های مختلف رسانه‌ای به ملت‌های به پا خاسته منتقل کرد.

پیام‌های عاشورا برای ملت‌های انقلابی بازگو شود
حجت‌الاسلام حمید‌رضا غریب‌رضا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: تشابه زیادی میان انقلاب‌هایی که امروز در کشورهای عربی و اسلامی منطقه اتفاق می‌افتد و نهضت عاشورایی امام حسین(ع) وجود دارد.
وی افزود: این تشابه را جوانان انقلابی که در متن این حوادث قرار دارند، چه آنهایی که شیعه هستند و چه جوانان اهل سنت که به آن بینش اجتماعی و سیاسی رسیده‌اند که برای پیروزی در این عرصه باید جان را فدا کرد، به خوبی درک می‌کنند.
مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی تصریح کرد: جوانان انقلابی کشورهای مسلمان قیام و حرکت خود را بسیار همسو با حرکت امام حسین(ع) یافته‌اند.
وی گفت: یکی از وظایف ما در ایران پیام رسانی عاشورا متناسب با نیازهای انقلابی جامعه امروز به سراسر جهان است.
غریب‌رضا ادامه داد: شاید وضعیت کشورهای اسلامی که امروز در حال قیام هستند بسیار شبیه وضعیت سیاسی اجتماعی ملت ما در سال 57 باشد.
وی اظهار کرد: در آن زمان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که نهضت عاشورا در میان ملت ایران داشت، امام خمینی(ره) با الهام گرفتن از نهضت امام حسین(ع) انقلاب را پیش برد و با اوج گرفتن تظاهرات مردم در تاسوعا و عاشورا، انقلاب به پیروزی رسید.
مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی تاکید کرد: امروز اگر بتوانیم بعد انقلابی قیام امام حسین(ع) را برای ملت‌های در حال قیام تبیین کنیم، به طور یقین نگاه این ملت‌ها متحول شده و گام‌های مثبتی در راه پیروزی این قیام‌ها برداشته خواهد شد.
وی افزود: البته تلاش‌های فردی در محیط مجازی تا امروز صورت گرفته است، اما این موضوع نیازمند به عزم جدی سازمان‌ها و نهادهایی است که در عرصه بین‌الملل فعالیت دارند.
غریب‌رضا عنوان کرد: باید با استفاده از فرصت طلایی شعله‌ور شدن انقلاب‌های منطقه‌ای، پیام عاشورا را در قالب‌های مختلف رسانه‌ای مانند فیلم مستند، داستانی، کتاب و نرم‌افزار به ملت‌های به پا خاسته منتقل کرد.
وی گفت: باید برای جوانان انقلابی کشورهای مسلمان تبیین کنیم که امام حسین(ع) که بود و چه کاری انجام داد؛ تک تک جملات و عبارات امام حسین(ع) در روز عاشورا برای این جوانان می‌تواند الهام‌بخش باشد.
مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی تصریح کرد: باید به این جوانان نشان داد که چگونه ملت ایران با درس گرفتن از عاشورا در مقابل زورگویان ایستاد و به پیروزی رسید.
وی اضافه کرد: آنچه که هویت اصلی قیام امام حسین(ع) بود، ایستادگی در مقابل ظلم و ستم و ذلت‌ناپذیری است که می‌تواند الهام بخش تمام آزادگان در طول تاریخ باشد.
غریب‌رضا اظهار کرد: امام حسین(ع) مرگ با عزت را به زندگی همراه با ذلت ترجیح می‌داد و جوانان انقلابی کشورهای اسلامی نیز امروز به این تفکر رسیده‌اند که اگر بخواهند به اهداف خود در راهی که انتخاب کرده‌اند دست پیدا کنند نباید از بذل جان ابایی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که در کشورهای اسلامی برخی خواص با ایادی استکبار به سازش رسیده و قدرت ذلیلانه را به مبارزه همراه با عزت ترجیح داده‌اند.
مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی ادامه داد: جوانان انقلابی در این کشورها با فطرت خود به خوبی دریافته‌اند که باید مقاومت کرده و شهادت‌طلبی را مستلزم رسیدن به اهداف انقلابی خود می‌دانند.
وی تصریح کرد: مسئله‌ای که ما امروز به آن احتیاج داریم الهام‌گیری از عاشورا برای ارتقای روحیه عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی جوانان در جامعه است.
غریب‌رضا عنوان کرد: وقتی دین می‌تواند در جامعه حرکت‌آفرین باشد و زمانی می‌توان از دین‌گریزی و دین‌ستیزی جوانان جلوگیری کرد که دینداری ترویجی در جامعه، دینداری عاشورا‌گونه باشد.
وی افزود: دین را باید مانند جنبش امام حسین(ع) پویا، پرتحرک و عدالت خواه به مردم معرفی کرد تا این پویایی عامل جذب جوانان به دین و در جامعه مثمر‌ثمر باشد.
مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی اظهار کرد: نخستین وظیفه به عهده دینداران جامعه است که باید بلندترین صداها را برای مبارزه با ظلم و ستم در تمام سطوح جامعه داشته باشند.
وی بیان کرد: اگر عزاداری‌های ما روح امر به معروف و نهی از منکر و روح اصلاح‌گری اجتماعی را به افراد منتقل نکند، از مسیر اصلی خود جدا شده و تعجبی نخواهد داشت که به آفت‌های گوناگون مبتلا شود.
غریب‌رضا افزود: آفت‌هایی که این روزها برای عزاداری‌ها برشمرده می‌شود مانند استفاده از لحن و آهنگ‌های غناگونه و مشکلات محتوایی موجود در اشعار و نوحه‌ها نتیجه دور شدن از پیام و فرهنگ اصلی عاشورا و تبدیل شدن عزاداری به یک رسم اجتماعی و یا دینی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید روح اصلی قیام امام حسین(ع) که عدالت طلبی، مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر در بالاترین سطح خود است، توسط رسانه‌ها، سخنران‌ها و مداحین به مردم منتقل شود تا از این ایام استفاده‌ای را که شایسته آن است، ببریم.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول