اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

کلنگ‌زنی پالایشگاهی که سرمایه‌گذار ندارد/ سرمایه‌گذاری که فقط تابلو و کانکس آورد

خبرگزاری فارس: یک سال از کلنگ‌زنی و حضور وزیر کشور در احداث پالایشگاه در ساری می‌گذرد ولی از آن مدت تاکنون فقط تابلوی پالایشگاه و چند کانکس و تابلو در محل اجرای پالایشگاه تهیه شده است.

کلنگ‌زنی پالایشگاهی که سرمایه‌گذار ندارد/ سرمایه‌گذاری که فقط تابلو و کانکس آورد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زمزمه احداث پالایشگاه نفت در استان مازنداران همزمان با برداشتن موانع استقرار صنایع در مازندران مطرح شد و در سفر اول ریاست جمهوری به مازندران به عنوان یک مصوبه اجرایی در برنامه کاری قرار گرفت.
پس از سفر رئیس جمهور، مدیران اجرایی هر از چند گاهی با اعلام احداث پالایشگاه در مازندران و پس از کش و قوس‌های زیادی که در محل استقرار پالایشگاه مطرح بود، محیط زیست پس از بررسی‌های طولانی، جنوب استان مازندران و مرز بین دو استان سمنان و مازندران را برای احداث پالایشگاه مورد تایید قرار داد.
البته تایید محیط زیست نیز خود دارای کش و قوس‌های زیادی بود و مسئولان مازندران نیز تا زمان تایید مکان قطعی پالایشگاه چند‌ بار از طریق رسانه‌ها در مورد احداث پالایشگاه مطالبی را مطرح و در تیتر رسانه‌‌های استان و کشور قرار می‌گرفت.
 
* سرمایه‌گذار وقت تنها برای احداث پالایشگاه مجوز زیست محیطی را کسب کرد
اما قصه پرغصه پالایشگاه تنها به این موضوع‌ها ختم نشد و بعد از تایید محیط زیست مبنی بر احداث پالایشگاه در منطقه اجیردشت و نصب تابلو به مدت حدود یک سال از طریق فرمانداری اعلام شد که سرمایه‌گذار وقت تنها برای احداث پالایشگاه مجوز زیست محیطی را کسب کرد و نمی‌تواند مجوز لازم شرکت ملی فرآورده‌های نفتی را به علت نداشتن سرمایه کافی جذب کند.
اما تا زمان اعلام این خبر، شفقت، استاندار‌ وقت مازندران که در سفر اول رئیس جمهور به عنوان نماینده عالی دولت در مازندران مشغول فعالیت بود پس از چند‌ بار خبر تاسیس پالایشگاه در مازندران و قرار گرفتن عکس و مطلبش در سر تیتر رسانه‌های استان و کشور جای خود را به کریمی که در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی است واگذار کرد.
 در دوران ریاست کریمی در کرسی استانداری مازندران، احداث پالایشگاه‌ در مازندران تقریبا روبه فراموشی سپرده بود که رئیس جمهور در سفر انتخاباتی خود به مازندران دو بار نوید احداث پالایشگاه و جذب حدود 7 هزار نفر به طور مستقیمو غیر‌مستقیم را داده بود.
پس از انتخابات، هنوز کریمی در کرسی استانداری مازندران مشغول فعالیت بود و احداث پالایشگاه نیز در دوره پس از انتخابات نیز رو به فراموشی سپرده شد، بسیاری از کسانی که دل خوش کرده بودند به احداث پالایشگاه در مازندران تقریبا از احداث پالایشگاه مایوس شدند و اصلا در دوره استانداری کریمی زمزمه‌هایی از احداث پالایشگاه در مازندران دیگر به گوش نمی رسید.
مدتی پس از انتخابات، کریمی جای خود را به سید‌علی‌اکبر طاهایی داد و با ورود طاهایی دوباره احداث پالایشگاه در مازندران قوت گرفت و گاهی نیز احداث پالایشگاه در بهشهر نیز از طریق رسانه‌ها و به نقل از مقیمی نمانیده بهشهر در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد که عده‌ای از منتقدان پیگیری احداث پالایشگاه در بهشهر را یک کار انتخاباتی برای این مدیر قلمداد کردند تا اینکه رئیس جدید سازمان محیط زیست کشور در سفری که به مناسبت نشست سالانه مسئولان محیط زیست کشور در ساری برگزار شده بود اعلام کرد که احداث پالایشگاه در بهشهر با شرایط حال حاضر استان تطابق ندارد و موجب آلودگی زیست محیطی می‌شود.
 
* احداث پالایشگاه در بهشهر منتفی شد
البته تا اینجا قصه پرونده احداث پالایشگاه در بهشهر بسته شود و در سفر سوم رئیس جمهور به مازندران نیز احداث پالایشگاه در بهشهر کلا منتفی شد چون هیج خبری از مسئولان کشور مبنی بر احداث پالایشگاه در بهشهر مطرح نشد.
اما قصه پرغصه احداث پالایشگاه در ساری همچنان پابرجا بود احداث پالایشگاهی که از زمان اعلام ایجاد آن تاکنون سه استاندار در مازندران و چند‌ مسئول در کشور جابه‌جا شدند و تغییر پست و مدیرت دادند ولی از احداث آن خبر نیست.
با ورود طاهایی به مازندران و نزدیک شدن به سفر سوم رئیس جمهور به مازندران، دو بار احداث پالایشگاه در ساری و منطقه جنوب مازندران قوت گرفت، در این سفر وزیر کشور مامور بود که کلنگ احداث پالایشگاه در ساری را به زمین بزند، هرچند طاهایی و مسئولان استانی نیز چند‌ بار نوید احداث پالایشگاه در ساری را از طریق رسانه‌ها اعلام کردند.
قبل از سفر رئیس جمهور به مازندران سرمایه‌گذار قبلی پالایشگاه ساری که با اسم شرکت نفت باباجان مشغول فعالیت بود خلع ید و مکانی را که برای احداث پالایشگاه در نظر گرفته شده بود به منابع طبیعی عودت داده شد و زمین دیگری با سرمایه‌گذار جدیدی برای احداث پالایشگاه معرفی شد.
وزیر کشور در نخستین روز سفر رئیس جمهور به مازندران با سر و صدای زیاد رسانه‌ای در استان و کشور اقدام به کلنگ‌زنی پالایشگاه در نزدیکی روستای کردمیر کرد و دست‌اندرکاران احداث پالایشگاه همزمان با ورود وزیر چند کانکس را به منطقه انتقال دادند و حتی حدود 10 نفر از اهالی روستای کردمیر به محافظت از کانکس‌ها پرداختند.
 
* تحویل سند زمین بخشی از خواسته سرمایه‌گذار
پس از پیگیری‌های رسانه‌ای بعد از سفر رئیس جمهور از مازندران از طریق سرمایه‌گذار اعلام کرد که منتظر تحویل سند زمین برای احداث پالایشگاه است و در این بین چند‌ بار از طریق رسانه‌های استان نیز خبر احداث پالایشگاه ساری گاهی از طرف مسئولان و گاهی از جانب نمایندگان مجلس اعلام و در اختیار عامه مردم قرار می‌گرفت.
اما طاهایی هم در این مدت بیکار نبود و در نشست‌های رسانه‌های خود از پیگیری برای احداث پالایشگاه در ساری گزارش‌هایی را ارائه می‌کرد و برای اینکه بتواند روند احداث پالایشگاه در ساری را بهتر پیگیری کند معاون سیاسی خود را مامور رسیدگی به اجرای طرح پالایشگاه کرد.
 
* قول اشتغال هزاران نفری از زبان مسئولان
سهم معاون استاندار مازندران در اعلام احداث پالایشگاه و عملیات اجرایی نیز کمتر از سایر مسئولان نبود و در 25 مراد ماه سال 90 از آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه در جنوب شهر ساری خبر داده بود.
هادی ابراهیمی اعلام کرد که با مسئولان احداث پالایشگاه نشست‌های متعددی را برگزار کردیم و طبق برنامه‌ریزی انجام شده این کار عملیاتی خواهد شد.
هادی ابراهیمی در اعلام این خبر برای 6 هزار نفر قول ایجاد اشتغال داد.
معاون استاندار مازندران در اعلام این خبر کار احداث پالایشگاه در ساری را تمام شده اعلام کرد.
 
* از روند اجرایی پالایشگاه ساری راضی نیستم
سید‌عباس حسینی‌نژاد که حدود چند ماهی است که در کسوت فرمانداری ساری مشغول فعالیت شد و کمتر اهل مصاحبه است در حاشیه افتتاح بیمارستان 10 تختخوابی کیاسر در مورد آخرین اقدامات برای احداث پالایشگاه ساری به خبرنگار فارس گفت: از روند اجرایی پالایشگاه ساری راضی نیستم و مراتب اعتراض خود را به مسئولان و مجریان طرح پالایشگاه اعلام کردم.
فرماندار ساری تنها یک بار در مورد احداث پالایشگاه به صورت رسمی مصاحبه کرد و در مصاحبه‌های مطبوعاتی هم سعی می‌کرد کمتر به این موضوع بپردازد.
ولی برخی از مسئولان در گوشه و کنار در بیان عملکرد کاری خود احداث پالایشگاه را جزو برنامه‌های در دست اجرا خود اعلام می‌کنند.
 
* احداث پالایشگاه در لیست کارهای هاشم‌پور
به عنوان  نمونه مرتضی هاشم‌پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با وجود اینکه به طور دقیق می‌داند که عملیات احداث پالایشگاه ساری عملا متوقف شد در دیداری که با نماینده ولی فقیه در مازندران داشت، اعلام کرد: احداث پالایشگاه ساری از برنامه‌های در دست اجرای این سازمان است.
پیگیری خبرنگار فارس در مورد احداث پالایشگاه از معاون سیاسی امنیتی نیز نتیجه نداد، هادی ابراهیمی که بیشترین تعامل با خبرنگاران در استان دارد در جلسه‌ای در استانداری مازندران با وجود اصرار خبرنگار فارس برای اظهارنظر در مورد روند اجرایی پالایشگاه حاضر به مصاحبه نشد و حتی خبرنگار فارس تا دم دفتر ورود معاون سیاسی وی را مشایعت کرد.
 
 
* این مسائل همه ماجرا نبود
اما این همه ماجرا نبود، احداث پالایشگاه در ساری از دغدغه‌های اصلی مردم در مازندران است و خبرنگار فارس را برآن داشت تا از مسئول ارشد استان در مورد احداث پالایشگاه خبری را به مردم مخابره کنند که استاندار مازندران در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کرد که برای احداث پالایشگاه نیاز به سرمایه‌گذار بزرگ داریم.
و اما مسئولانی که در مورد احداث پالایشگاه بیشترین خبرها از آنها در رسانه‌ها منتشر شد ابوطالب شفقت، استاندار مازندران در سال‌های 84 تا 87 و محسن زارعی، فرماندار ساری بودند حتی فرماندار وقت ساری چند روز مانده به استعفایش از پست فرمانداری نیز در ارائه علمکرد خود احداث پالایشگاه را جزو برنامه‌های در دست اجرا و تمام شده اعلام کرد.
 
* حدود یک سال از کلنگ‌زنی پالایشگاه ساری می‌گذرد
 بعد از آن کریمی استاندار سال‌های 87 تا 88 نیز خبر از احداث پالایشگاه داد و در بین مسئولان کشور نیز رئیس جمهور در هر سه سفر خود به مازندران نیز نوید احداث پالایشگاه در ساری را به مردم استان داد که وزیر کشور در سفر سوم اقدام به کلنگ‌زنی پالایشگاه کرد.
این در حالی است که حدود یک سال از کلنگ‌زنی پالایشگاه ساری می‌گذرد که تنها چند کانکس در محل احداث پالایشگاه قرار دارد و تابلویی که  کنار جاده سمنان و مازندران نوید احداث پالایشگاه در جنوبی‌ترین نقطه استان مازندران را می‌دهد و این در حالی است که برخی از رهگذران خبر ندارند تازه مسئولان استان بعد از کش وقوس‌های فراوان به این نتیجه رسیدند که احداث پالایشگاه نیاز به سرمایه‌گذار بزرگ دارد.
 
* بسیاری از جوانان برای کار در ‌پالایشگاه ‌اسم‌نویسی کردند
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که مسئولان شرکت نفت باباجان نیز پا را فراتر گذاشتند و دفتر را نیز در خیابان فرهنگ ساری برای انجام امور خود در ساری در اختیار گرفتند و حتی از بسیاری از جوانان برای کار در ‌پالایشگاه نیز اسم‌نویسی کردند و زارعی فرماندار سابق ساری که ید بسیاری طولانی اعلام خبر احداث پالایشگاه ساری داشت‌ در خبری اعلام کرده بود که قرارداد احداث پالایشگاه کیاسر در بخش دودانگه ساری با شرکت پالایشگاه نفت طبرستان به شماره ثبت 195392 به امضای معاون وزیر نفت و مدیرعامل این شرکت رسید.
اما با گذشت حدود یک سال و نیم با دستور زارعی تابلو شرکت نفت باباجان در منطقه تلمادر به پایین کشیده شد و در خبری اعلام کرد که سرمایه‌گذار نتوانست مجوز وزارت نفت را تهیه کند و اجرای طرح پالایشگاه به فردی دیگری سپرده شد.
آخرین اظهارات مسئولان استان در مورد احداث پالایشگاه ساری مربوط می‌شود به استاندار مازندران که اعلام کرد: حجم سرمایه‌گذاری پالایشگاه ساری سنگین است، سرمایه‌گذار نداریم.
 
 
* پالایشگاه ساری به بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد
وی در این مصاحبه اعلام کرد: پالایشگاه ساری بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن فقط از ناحیه بخش خصوصی میسر نیست.
استاندار مازندران در پاسخ به اینکه آیا احداث پالایشگاه ساری با توجه به فاصله از منابع استخراج مواد اولیه نفتی توجیه‌پذیر است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه مازندران روی مسیر خط لوله دامغان ـ نکا قرار دارد و آن پروژه را هم شرکت گاز به مناقصه برده است، به اعتبار فعالیت‌های آینده شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر می‌تواند یکی از موضوع‌های اساسی در احداث پالایشگاه باشد.
طاهایی ادامه داد: اگر اینطور نبود وزارت نفت مجوزی از سوی معاونت برنامه‌ریزی صادر نمی‌کرد.
اما نکته پایانی که قابل تامل است؛ اینکه وزیر کشور در موقع کلنگ‌زنی از مسئولان نپرسید که آیا واقعا همه ساز و کار برای کلنگ مهیا است یا خیر که اینگونه وعده‌ها پشت وعدهای قبلی نماند.
==============
گزارش از جاوید عباسی
==============
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول