اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد:

راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در کشور خبر داد.

راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، محمداسماعیل امامزاده با اشاره به نحوه ارزیابی وضعیت کتاب و کتابخوانی در دنیا اظهار داشت: در کشورها این وضعیت مقید به چند شاخص است و از نظر یونسکو و ایفلا شاخص مربوط به کتاب در چهار آیتم تعریف می‌شود که عبارت از سرانه فضای کتابخانه‌ای، منابع کتابخانه، عضو و امانت هستند. 
وی درباره وضعیت ایران و استان مازندران در رتبه‌بندی شاخص‌ها عنوان کرد: بر اساس اعلام ایفلا در شاخص فضای کتابخانه‌ای در بین 56 کشور مطرح دنیا رتبه چهل و یکم را دارا هستیم و مازندران در رتبه عقب‌تر و پایین‌تر از کشور و در رتبه بیست و هفتم از میان 31 استان قرار دارد. 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود: در استان مازندران به ازای هر 100 نفر 1.12 سانتیمتر فضای کتابخانه‌ای در اختیار داریم حال اینکه استان یزد که رتبه اول را دارا است فضای کتابخانه‌ای آن به ازای هر 100 نفر 2.70 سانتیمتر است.
دبیر سند نهضت مطالعه مفید در استان مازندران رتبه کشور را در شاخص منابع چهل و هشتم عنوان و تصریح کرد: سرانه منابع کتابخانه‌ای در استان به ازای هر 100 نفر 29 جلد است، یعنی هر سه نفر تقریبا کمتر از یک کتاب دارند، حال اینکه این مقدار تا چهار سال آینده باید به 400 نسخه به ازای هر 100 نفر برسد یعنی هر نفر باید چهار کتاب داشته باشد.
امامزاده در مورد دو شاخص عضویت و امانت اظهار داشت: در دو شاخص عضویت و امانت استان مازندران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با 122 هزار نفر عضوی که در 60 کتابخانه عمومی استان داریم در شاخص اعضا در رتبه چهارم و از لحاظ میزان امانت با 3میلیون و 230 هزار نسخه کتابی که سالانه به امانت می‌دهیم در رتبه سوم کشور قرار داریم که نشان دهنده اقبال بالای مردم استان به امر کتابخوانی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران سرانه مطالعه در کشور را 83 دقیقه و 30 ثانیه عنوان و تصریح کرد: سرانه مطالعه مفید در استان مازندران 84 دقیقه و 30 ثانیه است از میانگین سرانه کشور هم بیشتر است.
امامزاده در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها چه برنامه‌هایی دارید، اظهار داشت: این کار نیازمند بسیج عمومی است و مسئولان باید در طول زمان پای کار بیایند تا شاخص‌های کتابخانه‌ای استان ارتقا یابد.
وی با اشاره به نقش مردم به ویژه خیرین در امر مقدس کتابخانه‌سازی اظهار داشت: خیران همواره یار و یاور ما در کتابخانه‌سازی بوده‌اند و ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.
دبیر سند نهضت مطالعه مفید مازندران ادامه داد: باید انجمن خیران کتابخانه‌ساز را در همه استان تاسیس کنیم که در اغلب شهرستان‌ها هیئت موسس این انجمن‌ها تشکیل شد و با تصویب نهایی اساسنامه این انجمن‌ها به زودی  فعال می‌شوند.
امامزاده تصریح کرد: از ائمه جمعه و جماعات نیز توقع داریم در این زمینه به کمک کتابخانه‌ها بیایند و مردم را بر وقف و تخصیص ثلث اموال در حوزه کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با اعلام اینکه امسال 26 هزار متر مربع زمین از طریق خیران در 80 نقطه از بهترین نقاط استان در اختیار اداره کل کتابخانه‌های استان برای ساخت کتابخانه قرار گرفته است، تصریح کرد: امسال عملیات احداث 70 کتابخانه روستایی انجام می‌شود که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم به زودی شاهد بهره‌برداری و اتمام ساخت این کتابخانه‌ها باشیم.
امامزاده به طرح یک مازنی یک کتاب در هفته کتاب اشاره و عنوان کرد: در این طرح با همکاری هلال احمر چادرهایی در سطح شهرهای استان برپا می‌شود که مردم ما می‌توانند برای تجهیز منابع کتابخانه‌ی استان با اهدای حداقل یک کتاب ما را در جبران کمبود منابع یاری برسانند.
وی بیشترین کتاب‌های به امانت گرفته شده از سوی مراجعان را در حوزه کتب دینی، ادبیات و رمان و ادبیات کودک عنوان کرد و اظهار داشت: فضای جدیدی در کتابخانه‌ها بوجود آوردیم با عنوان طرح کتاب من که از طریق آن مراجعان کتب درخواستی خود را که در کتابخانه‌ها موجود نیست سفارش می‌دهند و از طریق این سامانه کتاب‌ها خریداری شده و در کمتر از دو هفته به دست‌شان می‌رسد.
مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران از راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در کشور خبر داد و تصریح کرد: در این شبکه در رده‌های سنی، صنفی جنسیتی و تحصیلی مختلف ماهانه 18 کتاب به مسابقه گذاشته می‌شود که قابلیت دانلود هم دارند.
وی افزود: این شبکه بزرگ اجتماعی بالغ بر 500 هزار جلد کتاب را معرفی می‌کند که مردم می‌توانند با عضویت در این شبکه از امکانات آن استفاده لازم را ببرند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول