اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

غذاهای ویژه محرم در کرمان

خبرگزاری فارس: تهیه و توزیع غذاهای نذری یکی از آداب ویژه ماه محرم است، بیشتر نقاط ایران غذاهای ویژه خود را دارند، کرمان نیز دارای غذاها و خوراک‌های نذری منحصر به فردی است که از آن میان می‌توان به آبگوشت امام حسینی، بلغور و قیمه‌پلو اشاره کرد.

غذاهای ویژه محرم در کرمان
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محرم که از راه می‌رسد، پخت انواع غذاها و خوراک‌های نذری در کرمان آغاز می‌شود، کرمانی‌ها از نخستین روز محرم با پخت نذری برای اموات خود و به ویژه تازه درگذشتگان و توزیع آن در بین مردم به استقبال محرم می‌روند.
 
* پخت غذاهای محرم در کرمان با بلغور و شله‌زرد آغاز می‌شود
مردم کرمان در نخستین روز از ماه محرم برای اموات خود عاشوری می‌پزند که شامل شله‌زرد و یا غذایی سنتی به نام بلغور است و آن را بین مردم توزیع می‌کنند.
شله‌زرد در تمام نقاط کشور طبخ می‌شود، اما بلغور یکی از خوراک‌های سنتی کرمان است که در آن از مواد بسیاری از جمله انواع حبوبات، بلغور گندم و گوشت استفاده می‌شود.
یک بانوی کهنسال کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: برای تهیه بلغور از بلغور گندم و حبوباتی مانند نخود، لوبیا، باقلا و گوشت استفاده می‌شود.
نیره پهلوان‌زاده افزود: در زمان‌های گذشته که مردم به آیین‌ها بیشتر پایبند بودند، تهیه عاشوری برای اموات اهمیت ویژه‌ای داشت و از مدت‌ها قبل از روز نخست ماه محرم برای تهیه مواد بلغور و یا شله‌زرد اقدام می‌کردند.
وی بیان کرد: برای پخت بلغور باید چند مرد هم حضور داشته باشند تا بتوانند مواد در داخل دیگ را به خوبی مخلوط کنند.
پهلوان‌زاده درباره تهیه شله‌زرد گفت: کرمانی‌های قدیمی به شله‌زرد ابرام خانی «ابراهیم‌خانی» می‌گفتند و برای تهیه آن از برنج نیم‌دانه معطر، شکر، زعفران،‌ گلاب، خلال بادام و پسته و روغن محلی استفاده می‌کردند.
 
*طعم غذای نذری با هیچ طعم دیگری قابل مقایسه نیست
از دیگر غذاهای نذری که ویژه کرمان است، می‌توان به آبگوشت کرمانی که حتی نام امام حسین (ع) را به همراه دارد و به آبگوشت «امام حسینی» معروف است، اشاره کرد.
یکی از آشپزان کرمانی که سال‌هاست برای امام حسین (ع) در آشپزخانه تکیه‌ها و حسینیه‌ها آبگوشت نذری درست می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد:‌ نمی‌دانم چه رمزی در غذاهای نذری نهفته است که طعم آن با هیچ غذای دیگری قابل مقایسه نیست.
اکبر مولایی از گوشت، نخود، لوبیا چیتی، به، ‌ترخان، مرزه، جعفری، سیب‌زمینی، پیاز، زعفران، لیمو امانی، نمک، فلفل سیاه و قرمز به عنوان مواد اصلی آبگوشت امام حسینی نام برد و بیان داشت: زردچوبه، روغن، مغز گردو، رب گوجه فرنگی و روغن حیوانی از مواد دیگری است که در این آبگوشت استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه آبگوشت امام حسینی دارای طعم بسیار خوشمزه‌ای است، عنوان کرد: برای تهیه این آبگوشت افراد زیادی با یکدیگر همکاری می‌کنند و علاوه بر مردانی که در آشپزخانه و در کنار دیگ‌های نذری حضور دارند، خانم‌ها نیز در پوست گرفتن سیب‌زمینی و پیاز و همچنین تمیز کردن سبزیجات مورد نیاز تلاش می‌کنند.
مولایی اظهار داشت: به طور معمول دیگ‌های آبگوشت شب قبل از تاسوعا و عاشورا در آشپزخانه تکایا بار گذاشته می‌شود و هنگام ظهر در کاسه‌های مسی ریخته می‌شود و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.
وی افزود: در سفره‌های نذری که آبگوشت امام حسینی وجود دارد، نان، دوغ و سبزی نیز قرار داده می‌شود.
مولایی تصریح کرد: بارها شاهد بوده‌ام که افراد بسیاری در کنار دیگ‌های نذری حاجت‌های خود را طلب می‌کنند و به خواسته‌هایشان می‌رسند.
 
* آبگوشت امام حسینی، غذای اصلی عزاداران حسینی
مسئول واحد مردم‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: آبگوشت امام حسینی غذای اصلی مردم کرمان در ماه محرم برای پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا (ع) است.
فاطمه رضاپور تصریح کرد: در کرمان با توجه وضع مالی بانی آیین عزاداری علاوه بر آبگوشت امام حسینی غذاهای نذری دیگری مانند قیمه‌پلو، چلو‌مرغ، چلو‌کباب، عدس‌پلو و خورشت سبزی در ماه محرم پخته می‌شود.
وی با اشاره به رسم مردم کرمان در زمینه پخت نذری برای اموات بیان کرد: در گذشته رسم بر این بود که قسمتی از گوشت قربانی ماه ذی‌الحجه را برای پخت عاشوری کار می‌گذاشتند.
رضاپور با اشاره به اینکه کرمانی‌ها به نذری ماه محرم برای اموات خود عاشوری می‌گویند، عنوان کرد: عاشوری شامل بلغور و یا شله‌زرد است و مردم کرمان معتقد هستند که این غذا باید قبل از طلوع آفتاب نخستین روز ماه محرم طبخ و توزیع شود.
وی با بیان اینکه بعضی از مردم عاشوری را در آیین زیارت عاشورا توزیع می‌کنند، بیان داشت: بسیاری از مردم نیز عاشوری را بین اقوام و همسایگان خود توزیع می‌کنند.
رضاپور گفت: دهه نخست ماه محرم برای پخت عاشوری در نظر گرفته می‌شود. 
وی بیان داشت: مردم کرمان همچنین در ماه محرم با توزیع حلوا و کلمپه «شیرینی سنتی کرمان» نذرهای خود را ادا می‌کنند.
---------------------------
گزارش از مهسا حقانیت
---------------------------
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول