اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 3 ماهه نخست امسال در فارس؛

58 نوزاد از عقب‌ماندگی ذهنی نجات یافتند

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 37 هزار و 600 نوزاد به مراکز غربالگری نوزادان در سراسر فارس مراجعه کرده‌اند که 58 نوزاد از عقب‌ماندگی ذهنی نجات یافته‌اند.

58 نوزاد از عقب‌ماندگی ذهنی نجات یافتند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین فرامرزی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری 37 هزار و 600نوزاد به مراکز غربالگری نوزادان در سراسر استان فارس مراجعه کرده‌اند و 45 بیمار مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید و 9 بیمار قطعی و مشکوک به فنیل کتونوری و چهار مبتلا به گالاکتوزومی شناسایی شده‏اند.
فرامرزی افزود: این بیماران توسط واحد مراقبت و پیشگیری از بیماری‏های غیرواگیر معاونت بهداشتی مورد مراقبت قرار گرفته‌اند و درمان برای بیماران مبتلا به کم‏کاری تیروئید شروع شده است.
وی بیان داشت: بیماران مبتلا به فنیل کتونوری نیز پس از انجام آزمایشات تشخیص قطعی، مورد مراقبت درمانی و معاینه توسط پزشک متخصص قرار می‌گیرند و رژیم غذایی فاقد فنیل آلانین، شیر و غذای ویژه را دریافت می‌کنند.
این مسئول ابراز داشت: بیماری کم‌کاری مادرزادی تیروئید یک بیماری ارثی و مادرزادی و از مهم‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است و هرگونه تاخیر در درمان آن از ضریب هوشی نوزاد می‌کاهد.
فرامرزی گفت: بیماری فنیل کتونوری نیز یک بیماری ارثی است که از والدین به فرزند منتقل می‌شود که در صورت تشخیص به موقع و اقدامات درمانی، کودک می‌تواند از زندگی سالم بهره‌مند شود.
به گزارش فارس، با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزادان در فاصله سه تا پنج روز پس از تولد در مراکز غربالگری نوزادان فارس می‌توان چهار بیماری کم‌کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری، فاویسم و گالاکتوزومی را تشخیص داد و با این اقدام از داشتن یک کودک عقب‌مانده ذهنی جلوگیری کرد.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول