اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی:

برطرف شدن مشکلات نشر سرانه مطالعه را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: توجه به بحث تولید کتاب و مشکلات نشر در افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی موثر است.

برطرف شدن مشکلات نشر سرانه مطالعه را افزایش می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه امین رستم‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست بررسی موانع و مشکلات کتاب و فرهنگ کتابخوانی در استان اظهار داشت: باید برای افزایش سرانه مطالعه یک نگاه فرابخشی و جامع نسبت به کل مقوله کتاب وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی‌های این حوزه از فرهنگ از یک پیوستگی نظام‌مند برخوردار باشند تا تحقق کامل یکی از این حوزه‌ها به دلیل عقیم بودن دیگری خنثی و بی‌اثر نشود.
وی با بیان اینکه ارتقای مطالعه کتاب در افراد، نیازمند فرهنگ‌سازی کارشناسی شده در جامعه است، افزود: مطالعه و کتابخوانی علاوه بر مسایل علمی از بعد ارزشی نیز در کشور حائز اهمیت است چرا که دین و شریعت و منبع فقهی ما مسلمانان کتابی است که جامعیت و کاملیت آن به شکلی است که به فراخور نیازهای مختلف بشری نسخه‌ای شفابخش برای آن دارد و با درک و تدبر در آیات نورانی این کتاب بزرگ آسمانی قرآن کریم این مهم حاصل خواهد شد.
رستم‌زاده ادامه داد: فرهنگ مطالعه در جامعه تسری پیدا نمی‌کند مگر با یک برنامه‌ریزی اصولی و اساسی در فضای خانواده به‌عنوان کانون مهم ترویج این فرهنگ باید مدنظر قرار گیرد.
این مسئول با بیان اینکه فضای مدرسه و آموزشی در سطوح مختلف می‌تواند سرمنشا ارتقا این فرهنگ قلمداد شود، گفت: از نظر نهادینه شدن فرهنگ واقعی مطالعه در بین افراد جامعه باید اذعان کرد که چون در مدرسه و دانشگاه دانشجو درگیر مسایل درسی و کتاب‌های آموزشی است به نحو شایسته نمی‌توان تمامی فراگیران را به مطالعه کتب غیردرسی و فوق برنامه از درون به معنی واقعی کلمه سوق داد.
وی ایجاد بستر عقلی، قلبی و انگیزشی برای افراد جامعه از سنین کودکی برای نهادینه شدن فرهنگ مطالعه را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در ادبیات توسعه فرهنگ مطالعه باید فرد به سوی کتاب برود نه اینکه کتاب را مجبور به کتابخوانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: جامعه ای که مردم آن از سرانه مطالعه بیشتر برخوردار باشند پردازش فکری جامعه ارتقا یافته و در نتیجه شاهد هوشمندانه‌ترین رفتارها و اندیشه‌ها در سطوح مختلف و در حوزه‌های مختلف زندگی مردم در ارتباط با یکدیگر و جامعه و نیز ضریب تولید علم و سرانه پژوهش در آن کشور خواهیم بود.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول