اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان خبر داد:

پایان مطالعه احداث 5 مجتمع آبزی پروری در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در حال حاضر مطالعه و احداث زیربنایی تاسیسات پنج مجتمع‌ آبزی پروری در زنجان به اتمام رسیده است.

پایان مطالعه احداث 5 مجتمع آبزی پروری در زنجان
محمود صیاد بورانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه ایجاد مجتمع‌های آبزی پروری در افزایش تولید و آبزیان و اشتغال تاثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: مجتمع‌های آبزی‌پروری جزو فعالیت‌های شاخص شیلات استان زنجان است.
 وی با بیان اینکه فاز مطالعاتی مجتمع‌های آبزی‌‌پروری از سال 80 در استان زنجان آغاز شده است، افزود: مطالعه مجتمع آبزی‌پروری 750 تنی پرورش ماهیان گرمابی نوروزآباد در شهرستان زنجان، مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی گلابر در شهرستان ایجرود به ظرفیت 500 تن، مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی تالوار شهرستان خدابنده به ظرفیت یک هزار و 500 تن از جمله پروژه‌های اداره شیلات استان زنجان است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه مجتمع پرورش سیستم مدار بسته شهرستان زنجان به ظرفیت یک هزار و 100 تن و مجتمع تکثیر و پرورش ماهیان زینتی شهرستان زنجان به ظرفیت 10 میلیون قطعه به اتمام رسیده است، افزود: مجتمع‌های نوروزآباد، پرورش ماهی در سیستم مدار بسته و تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به مرحله تکمیل و ساخت تاسیسات زیربنایی و واگذاری به متقاضیان رسیده است.
وی با بیان اینکه دو مجتمع آبزی‌پروری دیگر نیز در حال سپری کردن مراحل مقدماتی انجام کار است، خاطر نشان کرد: با واگذاری این واحدها به متقاضیان واجد شرایط 815 نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
صیاد ‌بورانی به وضعیت پرورش ماهیان زینتی در استان زنجان نیز اشاره کرد و یادآور شد: تولید ماهیان زینتی در استان زنجان مدت پنج سال است که آغاز شده و در سال‌ جاری میزان تولید ماهی زینتی در استان 2 میلیون و 500 هزار قطعه می‌رسد.
مدیر شیلات استان زنجان تصریح کرد: در سال گذشته در استان زنجان 2 میلیون و 360 هزار قطعه ماهی زینتی تولید شده بود.
وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 200 گونه انواع ماهیان زینتی پرورش داده می‌شود، یادآور شد: در استان زنجان نیز 40 گونه از این ماهی‌های زینتی پرورش داده می‌شود.
صیاد‌بورانی با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان زیادی به این فعالیت روی آورده‌ یا در مراحل انجام اقدامات اولیه احداث کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه پرورش این گونه‌ها در پارکینگ منازل، اطاق‌های محل سکونت و حیاط منازل با آب شهری امکان پذیر است تعداد متقاضیان این طرح زیاد شده است.
مدیر شیلات استان زنجان افزود: تولید 10 هزار قطعه ماهی زینتی در فضای با مساحت 15 مترمربع با اشتغال‌زایی یک نفر امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه تولید ماهی در استان زنجان از سال 75 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: میزان تولید در سال  75 مقدار 197 تن بود که 174 تن آن را صید آبزیان از منابع آبی استان تشکیل می‌داد و فقط 5 تن از محصول را خود شیلات استان تولید می‌کرد و این میزان تولید محصولات شیلات استان در 1389 به 3 هزار و 807 تن رسیده که رشد چند برابری داشته است.
صیاد بورانی با اشاره به اینکه بالاترین درصد رشد تولید آبزیان در طول تاریخ تولید آبزی استان فقط 31 درصد بوده است، افزود: مقایسه این میزان رشد با آمارهای سایر استان‌ها نشان می‌دهد که استان زنجان در سال گذشته رتبه نخست رشد پرورش آبزیان خوراکی را در سطح کشور به دست آورده است.
مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان زنجان 350 باب استخر پرورش ماهی وجود دارد، یادآور شد: تعداد یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در امر پرورش ماهی اشتغال به کار دارند.
وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه استان زنجان در زمینه خوراک ماهی در سال‌‌ جاری 5.2 است، خاطرنشان کرد: این میزان مصرف سرانه ماهی در سال 75 در حد 250 گرم بوده و در سال گذشته به 4.8 افزایش یافته است.
صیاد بورانی میانگین مصرف سرانه را در کشور هشت کیلوگرم و در کشورهای دیگر 16 کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: در استان زنجان تلاش می‌شود تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه و پخش برنامه‌های تلویزیونی و پخش بروشور و نصب بنر مردم را به مصرف ماهی در برنامه غذایی تشویق کرد.
مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه در بحث مشاغل خانگی کسانی که 12 مترمربع مکان برای پرورش ماهی داشته باشند با 3 میلیون تومان هزینه می‌توانند به تولید ماهیان زینتی بپردازند، تصریح کرد: در 12 مترمربع مکان اختصاصی به پرورش ماهی زینتی حدود 10 هزار قطعه ماهی تولید می‌شود.
وی افزود: برای پرورش دهندگان ماهیان زینتی کلاس‌های آموزشی به مدت 10 روز برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول