اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست کتابخانه‌های عمومی هرمزگان:

63 درصد مردم هرمزگان مطالعه غیر درسی دارند

خبرگزاری فارس: سرپرست کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با بیان اینکه طبق‌ آمار موجود 63 درصد مردم هرمزگان مطالعه غیر درسی دارند،‌ گفت: این قشر در سال 4.2 عنوان کتاب غیر درسی مطالعه می‌کنند.

63 درصد مردم هرمزگان مطالعه غیر درسی دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از حاجی‌آباد در شمال هرمزگان، بهرام پوراشرف در مراسم تجلیل از کتابداران کتابخانه‌های این شهرستان اظهار داشت: طبق‌ آمار و نظرسنجی انجام شده توسط مرکز، ‌مردم هرمزگان یک ساعت و 28 دقیقه در طول هفته مطالعه می‌کنند به نحوی که این استان در سال گذشته در زمینه مطالعه رتبه دوم در کشور را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه طی نظرسنجی و آمارگیری مذکور هرمزگان در زمینه مطالعه ادعیه نیز رتبه سوم در کشور را به دست آورده است، افزود: استان هرمزگان از لحاظ توسعه کتابخانه و افزایش کتاب رشد قابل توجهی داشته است و در حال حاضر به ازای هر دو نفر با سواد در این استان، یک جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، مجموع کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی هرمزگان را برابر با 500 هزار جلد کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: مطمئنا تحقق این ارقام رابطه مستقیمی با توسعه فضاهای کتابخانه‌ای استان در سال‌های اخیر دارد.
پوراشرف با اشاره به طرح "کتاب من" نیز بیان کرد: در قالب این طرح مردم در استان 40 هزار جلد کتاب سفارش دادند که تعداد 10 هزار جلد آن تهیه و مابقی در دست اقدام است.
وی با اشاره به نحوه اجرای طرح کتاب من تصریح کرد: در این طرح هر فردی که کتابی نیاز داشته باشد که در کتابخانه‌های هرمزگان موجود نباشد، اداره کل کتابخانه‌ها آن کتاب را برای وی تهیه و پس از استفاده آن کتاب در کتابخانه‌های عمومی نگهداری می‌شود.
به گفته وی افرادی که دارای مدرک دکتری هستند در این طرح می‌توانند تا سقف شش عنوان کتاب را سفارش دهند و سقف افراد دیگر چهار عنوان کتاب است.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی هرمزگان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی میزان کتاب در کتابخانه‌های عمومی سه کتاب به ازای هر نفر است، اظهار امیدواری کرد که کتابخانه‌های عمومی هرمزگان نیز در ماه‌های آینده به استاندارد برسند.
پوراشرف همچنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در هرمزگان را یکی از عوامل افزایش تعداد کتب در هرمزگان عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب طی سال‌های اخیر در هرمزگان علاوه بر تامین کتب موجب افزایش علاقه مردم به مطالعه و افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی در هرمزگان نیز شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان همچنین به عدم کمک شهرداری ها به کتابخانه‌های استان اشاره کرد و یادآور شد: طبق ماده شش قانون کتابخانه‌ها، شهرداری‌ها مکلف هستند تا نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌ها و توسعه فرهنگ کتابخوانی اختصاص دهند اما متاسفانه در هرمزگان به جز شهرداری بندرعباس که آن هم نه به طور کامل، دیگر شهرداری‌ها به این وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند.
یادآور می‌شود، در حال حاضر 56 هزار نفر عضو، 42 باب کتابخانه عمومی در هرمزگان هستند که به وسیله 72 کتابدار اداره می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول