اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد،

سرانه مطالعه در لرستان 36 دقیقه است

خبرگزاری فارس: مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی استان لرستان گفت: سرانه مطالعه در لرستان حدود 36 دقیقه است.

سرانه مطالعه در لرستان 36 دقیقه است
به گزارش خبرگزاری فارس در خرم‌آباد، کتابخانه‌های شهرستان خرم‌آباد در حال حاضر 15 هزار و 600 نفر عضو دارند و بیش از 105 هزار نسخه کتاب در مخزن این کتابخانه‌ها موجود است.
 در طول شش ماهه نخست امسال بیش از 50 هزار نفر مراجعه به کتابخانه‌های سطح شهرستان خرم‌آباد صورت گرفته است که حدود 22 هزار مورد امانت کتاب نیز اتفاق افتاده است.
با این اوصاف میزان سرانه‌ مطالعات در استان حدود 36 دقیقه است که در رتبه‌ ششم کشور قرار داریم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد در رابطه با وضعیت «یار مهربان» در لرستان در پاسخ به این سئوال که چه تعداد کتابخانه‌ عمومی در سطح شهر خرم‌آباد به مردم خدمات‌دهی می‌کنند، گفت: در سطح شهرستان خرم‌آباد، پنج کتابخانه‌ عمومی فعالیت دارد، سه کتابخانه نیز در بخش‌های زاغه، چغلوندی و سپید دشت هم وجود دارد، که در مجموع هشت کتابخانه‌ نهادی و چند کتابخانه‌ مشارکتی با نهادها و دستگاه‌های مختلف نیز در این شهرستان موجود است.
فرید امیری اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد که اگر در روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت، ‌مکانی به محل کتابخانه اختصاص دهند، کتابخانه‌ مشارکتی داشته باشیم و یک کتابخانه‌ای به نحو عالی و با تمام امکانات در آن روستاها راه‌اندازی کنیم.
وی در پاسخ این سئوال مبنی بر اینکه نیروی کتابدار این گونه کتابخانه‌ها چگونه تأمین می‌شود، گفت: با توجه به سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از طریق آزمون‌های استخدامی نیروهای مورد نیاز تأمین می‌شود، اما فعلاً برای کتابخانه‌های روستایی از نیروهای بازنشسته‌ی آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم و بعداً با توجه با استخدام‌هایی که انجام می‌گیرد از نیروی جایگزین استفاده می‌کنیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در پاسخ سئوالی مبنی بر اینکه چه کسانی و چه تیپ‌های فکری از امکانات کتابخانه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، یادآورشد: اعضای کتابخانه‌های ما به دو دسته تقسیم می‌شوند، اعضایی که از سالن استفاده می‌کنند و اعضایی که کتاب از ما به امانت می‌برند.
امیری افزود: اعضایی که از سالن استفاده می‌کنند، بیشتر مطالعه‌ کتاب‌های درسی و کمک آموزشی دارند و در کنار آن هم اگر وقت داشته باشند، کتاب‌هایی مثل رمان مطالعه می‌کنند. وی اظهار داشت: اعضایی که کتاب‌ها را به صورت امانت می‌برند، شامل چند دسته می‌شود، کتاب‌های ادبیات(مخصوصاً رمان)، کتاب‌های دینی و مذهبی که در مناسبت‌های مختلف مخاطب بیشتری دارند (مثل عاشورا و یا زمانی که سریال مختارنامه پخش می‌شد مردم، بسیار رغبت پیدا کرده‌ بودند که بیایند تحقیق کنند و ببینند سریالی که دارد پخش می‌شود چه قدر واقعیت دارد و اطلاعات جانبی نیز کسب کنند، کتاب‌هایی که مربوط به امام حسین(ع) بود، قیام‌های پس از امام حسین، قیام مختار و... بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گرفت).
امیری تصریح کرد: پژوهشگرانی هم داریم که در علوم مختلف به تحقیق می‌پردازند و بعضاً منابع خود را از کتابخانه‌های جست‌و‌جو می‌کنند.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد گفت: خوشبختانه بیشترین قشر مراجعه‌کننده‌ ما را سنین جوان و نوجوان تشکیل می‌دهد که این هم خود جای کار دارد، البته روی آوردن کودکان به کتابخانه‌ها نیز جالب توجه است، چرا که قسمت کودک کتابخانه‌های ما از پر مراجعه‌ترین قسمت‌ها است.
وی در ادامه در جواب این سئوال که اگر در یک زمان خاص که گفتید یک منبع خاص مورد استقبال بیشتر قرار گیرد، این تأمین منابع به چه صورت انجام می‌شود، گفت: ما یک طرح، به نام طرح کتاب من داریم و این طرح به این صورت است، که اگر یک مراجعه‌ کننده کتاب خاصی را می‌خواهد که در کتابخانه موجود نیست و یا به عبارتی بهتر، این کتاب در هیچ جایی پیدا نمی‌شود، فرد مشخصات کتاب را به ما می‌دهد و ما آن‌ را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سفارش می‌دهیم و در نهایت پس از 14 یا 15 روز همان کتاب را به دست ما می‌رسانند.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد گفت: این طرح چند مزیت دارد، نخست این‌ که شما به عنوان یک محقق و پژوهش‌گر می‌توانید به راحتی به منابع نایاب و کمتر در دسترس خود دست بیابید(بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای) مزیت دوم این‌ که بعد از این‌ که این کتاب به عنوان امانت به شما داده شد و شما پس از استفاده آن‌ را برگشت دادید، این کتاب به مخزن افزوده می‌شود و کتابخانه به این صورت با توجه به نیاز اعضا غنی می‌شود.
امیری در ادامه یادآورشد:  در این‌جا ما خواهش می‌کنیم، از کسانی که کتاب‌هایی مفید مدنظر دارند و در دسترس عموم قرار ندارند را به ما معرفی کنند، تا در راستای همین طرح تهیه نماییم و در دسترس همه قرار دهیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در پاسخ این سئوال که به جز طرح کتاب من، در کل تأمین منابع کتابخانه‌ها به چه شکل انجام می‌پذیرد، گفت: تا به امروز متأسفانه تأمین منابع بر عهده‌ نهاد در کشور بوده و نهاد هم با توجه به دید کلی که داشته است، منابع را به همه‌ کتابخانه‌ها تزریق ‌کرده است.
وی افزود: البته کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این کار، یک کار کارشناسی شده‌ای نیست و خوشبختانه امروز تصمیم بر این گرفته شده است، که خرید کتاب از ماه آینده به خودمان داده شود، این عمل باعث می‌شود که ما بتوانیم کتاب‌هایی را که احساس می‌کنیم بیشتر نیازمخاطبان کتابخانه‌های شهر است را تهیه کنیم.
امیری با جواب این سئوال آیا در کتابخانه‌های عمومی به نویسندگان و آثار بومی توجه دارید، گفت: بله ما در کل کتابخانه‌های خرم‌آباد و بخش‌های تابعه، بخشی به اسم لرستان‌شناسی داریم که کتاب‌هایی که مربوط به موضوع خود لرستان هستند و یا مؤلف آن لرستانی است را در یک قفسه‌ خاص به نام لرستان‌شناسی قرار داده‌ایم و هر اثر جدید را نیز به آن اضافه می‌کنیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در ادامه در جواب این سئوال مبنی بر این که طبق قانون، شهرداری‌ها موظف هستند که نیم درصد از درآمدهای‌شان را به کتابخانه‌های عمومی تخصیص دهند، آیا شهرداری خرم‌آباد این نیم درصد را پرداخت می‌کند، گفت: طبق قانون(ماده 6 و 17 قانون بودجه سال 90 کشور) شهرداری‌ها مکلف به پرداخت این هزینه شده‌اند که شهرداری خرم‌آباد تا حدودی پرداخت کرده است، البته انتظار داریم که همکاری شهرداری با نهاد خیلی بیشتر از این وظیفه‌ قانونی باشد، تا بتوانیم در این عرصه‌ فرهنگی خدمات‌دهی مطلوب‌تری داشته باشیم.
امیری تصریح کرد: با توجه به این‌ که از این به بعد خرید کتاب بر عهده‌ خود ما در شهر و استان است، هر مبلغ و مقداری که به کتابخانه‌ها کمک کند ما هم متعهد می‌شویم همان مقدار را صرف غنی‌سازی کتابخانه‌های‌ شهر کنیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در ادامه در جواب این سئوال که در حوزه‌ کتابخانه‌های مشارکتی، نهاد کتابخانه‌ها چه وظایفی بر عهده دارد، گفت: تأمین منابع این گونه کتابخانه‌ها بر عهده‌ی نهاد است، تعهدنامه‌ای بین نهاد و طرف مقابل صورت می‌گیرد که ما تأمین منابع را بر عهده بگیریم و طرف مقابل مکان و امکانات را باید تهیه کند.
وی در پاسخ سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه راستی نحوه‌ وجین منابع در کتابخانه‌ها به چه شکلی صورت می‌پذیرد، گفت: وجین به چند صورت انجام می‌گیرد، نخست این‌ که مدت زیادی از انتشار کتاب گذشته باشد و نسخه‌ جدیدتری با ویرایش جدیدی از آن کتاب منتشر شده باشد، که کتاب قبلی خود به خود بی‌اعتبار می‌شود و باید از مخزن خارج و یا جایگزین شود و در نهایت کتاب‌های تکراری را نیز وجین می‌کنیم.
امیری در ادامه در خصوص تکلیف کتاب‌های وجین شده گفت: کتاب‌های وجینی باز دو حالت دارند، یا کتاب‌های غیرقابل استفاده می‌باشند و به نوعی از بین رفته‌اند که در مسیر بازیافت قرار می‌گیرند و مبلغ‌اش دوباره صرف خرید کتاب جدید می‌شود و یا کتاب‌هایی که تکراری ولی نو هستند، این سری کتاب‌ها را به مدارس، مساجد، ادارات و مراکز فرهنگی اهدا می‌شوند.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در ادامه در خصوص انتخاب اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی در هر شهرستان اظهار داشت: جا دارد که تقدیر و تشکری از اعضای انجمن کتابخانه‌ها‌ی عمومی خرم‌آباد و فرماندار سابق خرم‌آباد حسن شریعت‌نژاد شود، چون همیشه یار و یاور ما در حوزه‌ کتاب بوده و الان هم در سمت معاون سیاسی استاندار باز به ما کمک می‌کنند.
امیری یادآورشد: این اعضاء با پیشنهاد اداره‌ کتابخانه‌ها و با تصویب فرماندار شهرستان(به عنوان دبیر انجمن) انتخاب می‌شوند.
وی افزود: انجمن شهرستان خرم‌آباد نیز پنج عضو حقیقی و چندین عضو حقوقی (از جمله فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و مسئولان برخی دستگاه‌های فرهنگی) دارد.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در ادامه در خصوص وظیفه‌ این اعضاء و کمکی که به کتابخانه‌ها می‌کنند، گفت: مسئول اداره شهرستان، دغدغه‌های اساسی را به این اعضاء انتقال می‌دهد و اعضاء هم نقاط قوت و ضعف را بررسی نموده که در صورت نیاز به حمایت، روال قانونی آن را در پی می‌گیرند.
وی اظهار داشت: این حمایت بیشتر در بحث نیم درصد درآمدهای شهرداری صورت می‌گیرد و بحث کمی و کیفی کتابخانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، مصوبات جلسات دوره‌ای که در محل فرمانداری برگزار می‌شود را تا مرحله‌ اجرا پیگیری می‌کنند، در کل هر کاری که در کتابخانه‌ها انجام می‌گیرد با مشورت و همکاری این اعضاء عملی می‌شود.
امیری در ادامه در جواب این پاسخ که مهم‌ترین نیازها و ضرورت‌های فعلی کتابخانه‌های شهرستان خرم‌آباد که باید اورژانسی به آن‌ها رسیدگی شود، بیشتر حول چه محورهایی است، گفت: نخست فضای سرانه است، زیرا واقعاً در زمینه سرانه‌ فضای کتابخانه‌های شهر خرم‌آباد الان به مشکل برخورده‌ایم.
وی افزود: با توجه به سیر فزونی استفاده از کتابخانه‌ها، به خصوص سالن کتابخانه‌ها، به فضای بیشتری نیاز داریم که پاسخ‌ گوی اعضای جدیدمان باشد.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد گفت:  ساخت سریع کتابخانه‌ مرکزی باید در دستور کار قرار گیرد، البته حبیب الله دهمرده استاندار لرستان در این رابطه قول مساعد برای پیگیری‌های لازم را داده‌اند.
امیری در خصوص درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت: این پروژه تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در ادامه با بیان این سئوال که امکانات و امتیازات این کتابخانه نسبت به دیگر کتابخانه‌ها چه می‌باشد، گفت: اول فضای مناسب آن است، که بالغ بر هزار متر سالن مطالعه دارد و تعداد چشم‌گیری کتاب به سرانه‌‌ کتاب استان افزوده می‌شود، بخش نابینایان و بخش مستقل کودکان نیز از دیگر امکانات این کتابخانه‌ی در حال ساخت است.
امیری در ادامه در خصوص اینکه آیا اهداء کتاب و کتابخانه‌های شخصی به کتابخانه‌های عمومی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: بله ما در سطح شهرستان خرم‌آباد داشته‌ایم که مردم منابع کتابخانه‌های شخصی خودشان را به ما اهداء کرده‌اند والان هم اعلام آمادگی می‌کنیم که در این حیطه هم پذیرای نیت خیر شهروندان هستیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد در پاسخ آخرین سئوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، طرحی به نام کتابخانه‌های باز در مکان‌های عمومی دارد، شما به عنوان یک مدیر مرتبط با حوزه‌ کتاب و کتاب‌خوانی، این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: قطعاً این طرح، طرح خوبی است و فواید انکار ناشدنی دارد، یکی از راه‌های افزایش سرانه‌ مطالعه، همین دسترسی آسان به کتاب است.
وی افزود: هر چه کتاب راحت‌تر به دست مردم برسد، سطح اطلاعات مردم بالاتر می‌رود و این نیز ارتقای سطح فرهنگی عمومی را در پی‌دارد.
 رئیس اداره کتابخانه‌های خرم‌آباد گفت: متأسفانه برخی مواقع تنبلی وجود دارد و به همین خاطر مراجعه به کتابخانه‌ها کمتر می‌شودة که باید برای جبران آن کتاب را در مسیر افراد قرار دهیم.
وی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که: «پرخسارت‌ترین تنبلی‌ها، تنبلی در خواندن کتاب است.» حالا که یک سری تنبلی‌ها وجود دارد، ما مسئولان فرهنگی وظیفه داریم که به سمت مردم برویم و زمینه را برای مطالعه‌ بیشتر و آسان‌تر آنان فراهم کنیم.
انتهای پیام/10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول