اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

ایجاد اشتغال برای 40 هزار معلول در کشور

خبرگزاری فارس: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال جاری سهمیه ما ایجاد اشتغال برای 100 هزار نفر از معلولان است که تاکنون اشتغال 34 تا 40 هزار نفر محقق شده است.

ایجاد اشتغال برای 40 هزار معلول در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یحیی سخنگویی بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر به قزوین در نشست خبری بیان کرد: توانبخشی ارائه یکسری خدمات هدفمند برای مدت زمان محدودی است و این توانبخشی در چهار حیطه پزشکی، آموزشی، حرفه‌ای و اجتماعی است که از سال 71 به بعد نیز توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) به اینها اضافه شده است.
وی ادامه داد: در طول چندین سال اخیر، پیشرفت‌های موثری را در سطح کشور شاهد بودیم، در گذشته کمتر افراد معلول را در جامعه مشاهده می‌کردیم زیرا این افراد در خانواده حبس بودند و خانواده‌ای که فرزند معلول داشت، می‌ترسید که این موضوع را بیان کند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: امروز معلول در جامعه حضوری توانمند یافته‌ و این موضوع ناشی از تغییر نگرش در جامعه است که یکی از ارگان‌های موثر در تغییر این نگرش، سازمان بهزیستی است البته نمی‌گوییم خیلی پیشرفت کرده‌ایم ولی نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده است و حضور معلولان در جامعه تحقق یافته است.
وی عنوان کرد: تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 جزو افتخارات سازمان است و در موضوعی مانند مناسب‌سازی نیز پیشرفت داشته‌ایم به طوری که در گذشته ساختمان عمومی، پارک و یا بانکی نبود که رمپ داشته باشد ولی اکنون این مناسب سازی صورت گرفته است.
 
* اقدامات بهزیستی موجب افزایش طول عمر معلولان شده است
سخنگویی افزود: اکنون حضور معلولان سالمند در سطح جامعه بسیار است چراکه بهزیستی در راستای توانبخشی و بهداشت اینها، اقداماتی داشته است که موجب افزایش طول عمر اینها شده است.
وی با اشاره به اشتغال معلولان توضیح داد: تمام هزینه‌هایی که برای یک معلول صورت می‌گیرد برای این است که این فرد یک روز مشغول به کار شود و اگر به آنجا نرسیم توانبخشی ما ناقص مانده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: ما در نظر داریم شاغل را بر اساس جوامع تعریف کنیم به عنوان نمونه بوشهر با وضعیت شرجی زمینه مناسبی برای پرورش قارچ است و این می‌تواند عملیاتی شود یا همدان که در صنعت سفال بیشتر رونق دارد در این جهت پیش رود و در واقع تشویق استان‌ها به سمت ایجاد تعاونی‌‌های فراگیر با توجه به نیاز و امکانات استانی مدنظر است.
 
* ثبت نام یک میلیون و 200 هزار معلول در سامانه اشتغال
وی تصریح کرد: اشتغال معلولان بزرگترین دغدغه ماست زیرا هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد در راستای توانمندی معلول و خارج شدن آن از چرخه توانبخشی است.
سخنگویی توضیح داد: موانعی که در این راه وجود دارد از طرفی امکانات ماست البته گروه اشتغال در سازمان بهزیستی ایجاد شده و با دو حوزه اجتماعی و توانبخشی در تعامل است و باید توجه داشت اشتغال معلولان متفاوت با دیگر افراد است.
وی اعلام کرد: ما برای کارفرمایان تسهیلات بیمه‌ای و پرداخت حق‌الزحمه فرد معلول را قائل شدیم ولی نتوانستیم درصد زیادی از این اشتغال را محقق کنیم؛ در سال جاری سهمیه ما اشتغال 100 هزار نفر از معلولان است که تاکنون سازمان حدود 34 تا 40 هزار نفر را تحقق بخشیده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: باید به سمت اشتغال‌هایی برویم که زودبازده است که اشتغال خانگی و تعاونی‌های فراگیر است و تاکنون نیز یک میلیون و 200 هزار معلول برای بحث اشتغال در سامانه ثبت نام کردند.
 
* مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان از دور خارج می‌شود
وی در ادامه با اشاره به مراکز نگهداری معلولان اظهار کرد: بعضی مراکز نگهداری ما روزانه و برخی شبانه‌روزی هستند، ما درصدد هستیم که مراکز شبانه‌روزی را از دور خارج کنیم، اگر معتقد هستیم که معلول باید در خانواده و جامعه حضور داشته باشد باید به مراکز روزانه بیشتر بها دهیم.
سخنگویی تأکید کرد: جامعه باید بداند افراد معلولی در آن زندگی می‌کند و افرادی هستند که با بقیه افراد جامعه متفاوت هستند از این‌رو درصدد گسترش مراکز نگهداری روزانه هستیم و مراکز شبانه‌روزی محدود شود.
وی یادآور شد: در استان قزوین 15 مرکز شبانه‌روزی وجود دارد و در کشور یک‌هزار و 500 مرکز داریم که 320 مرکز سالمندی، 835 مرکز ذهنی، 263 مرکز روانی مزمن و 177 مرکز جسمی و حرکتی است.
 
* سالانه 500 مورد کاشت حلزون انجام می‌شود
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: ما هزینه ایاب و ذهاب به معلولان می‌پردازیم در حالی که این را ما نباید بپردازیم و در این راستا ارگان‌های مسئول باید اقدام کنند به طوری که اتوبوسرانی  و تاکسیرانی باید نسبت به مناسب‌سازی برای معلولان و سالمندان اقدام کند.
وی یادآور شد: نکته دیگر این است که بیاموزیم به خانواده‌هایی که فرزندشان معلول است در خصوص انجام حرکت ورزش‌هایی لازم، فرزند‌شان را کمک کنند و این صرفه‌جویی در هزینه و رفت و آمد را به دنبال دارد.
سخنگویی در خصوص کاشت حلزون اظهار کرد: کاشت حلزون باید در اسرع وقت انجام شود و این کار اگر صورت گیرد و یکبار هزینه شود فرد از حیطه توانبخشی خارج شده و فرد توانمند می‌شود.
وی اعلام کرد: ما می‌توانیم در سال 500 کاشت حلزون را سرویس دهیم ولی امکاناتی که قائل شدند کمتر است، ما از مجلس درخواست داشتیم بتوانیم بیش از 500 کاشت حلزون داشته باشیم و دانشگاه علوم پزشکی موظف شود پذیرش داشته و بتوانیم 3 میلیونی که برای این منظور می‌دهیم را تزریق کنیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به هدف سفر به استان قزوین گفت: این اولین سفر استانی است تا مشاهده کنیم مراکزی که وجود دارند نحوه خدمت‌رسانی آنها چگونه است و در این راستا چه مشکلاتی وجود دارد و نسبت به رفع آنها اقدام شود و از ایده‌های نو در استان‌ها استفاده کنیم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول