اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی شرق کشور؛

سایه روشن‌های سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد

خبرگزاری فارس: سیزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد از 25 آبان‌ماه آغاز به کار کرد و این در حالی است که مثل بیشتر نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب هم با برخی مشکلات اجرایی و البته استقبال پررنگ مخاطبان همراه بود.

سایه روشن‌های سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هر چند نمی‌توان از ویژگی‌های مهم این دوره نمایشگاه کتاب، به‌ویژه در زمینه حضور ناشران بزرگ یاد‌ نکرد اما تعدادی از مشکلات اجرایی سبب شد که باز هم موج انتقادات مردم و ناشران حاضر در نمایشگاه به مسئولان برگزاری آن روانه شود؛ مشکلاتی هم چون توزیع بن‌های کتاب، ساعت برگزاری نمایشگاه، ناهماهنگی در تحویل غرفه‌ها، عدم دریافت بن توسط برخی از غرفه داران و ... . 
در این گزارش علاوه بر ذکر نکات مثبت سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد به بررسی نقاط ضعف آن می‌پردازیم.
حضور ناشران خوب کشور یکی از نکات قوت سیزدهمین دوره نمایشگاه کتاب مشهد نسبت به دوره‌های گذشته، بود؛ حضور ناشران قوی و خوب کشور در مشهد به طوری که بیشتر مخاطبان، غرفه‌داران و حتی صاحب‌نظران ضمن تقدیر از این موضوع، آن را مهمترین ویژگی این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد عنوان کردند. یکی از این بازدیدکنندگان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: امسال تنوع کتاب‌های عرضه شده و حضور ناشران نسبت به سال‌های گذشته تغییر خوبی کرده است و دیگر نقطه ضعف نمایشگاه کتاب مشهد محسوب نمی‌شود.
 
اطلاع‌رسانی /
خبرگزاری فارس تنها خبرگزاری فعال در نمایشگاه کتاب مشهد با توجه به فعالیت 12خبرگزاری در مشهد 
اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع یکی دیگر از مواردی بود که در این نمایشگاه به خوبی به آن توجه شد، به طوری‌که علاوه بر آگاه‌سازی مردم نسبت به برگزاری نمایشگاه، از همان ساعات اولیه تابلوها و بنرهای راهنما برای تسهیل مراجعه مخاطبان، در محیط برگزاری نمایشگاه نصب شده‌ بود.
 همچنین واحد اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب هم با راهنمایی مراجعه‌کنندگان و ارائه اطلاعات غرفه‌ها و کتاب‌های مورد نظر نقش موثری در برطرف کردن سردرگمی مخاطبان برای پیدا‌کردن غرفه ها و یا کتاب‌های مورد نظر داشت.
این گزارش حاکی‌ است، فعالیت بخش‌های جنبی همچون بخش جنگ نرم، عفاف‌و‌حجاب، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نشست‌های تخصصی و همچنین گسترش فضای نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل از دیگر نقاط قوت سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد است.
 
توزیع بن کتاب؛ معضلی همیشگی
اما یکی از موضوعاتی که در برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد مورد نقد مردم و رسانه‌ها قرار‌گرفت، بی‌نظمی‌های توزیع بن کتاب بود؛ موضوعی که قرار بود با تدبیر مسئولان برگزاری نمایشگاه در این دوره اصلاح و حتی حل شود اما نه تنها این طور نشد بلکه هیچ اقدام مثبتی نیز در این زمینه صورت نگرفت.
طبق برنامه‌ریزی‌های قبل از برگزاری نمایشگاه قرار بود در این دوره بن‌کارت‌های الکترونیکی صادر شود که هم موجب تسهیل خرید و فروش مردم می‌شد و هم صف‌های طویل خرید بن را بوجود نمی آورد، اما این اقدام عملی نشد تا باز هم معضل همیشگی توزیع بن‌های کتاب همانند دوره‌های گذشته تکرار شود.

ساعت برگزاری نمایشگاه
همچنین یکی دیگر از مواردی که مورد انتقاد مردم واقع شد، ساعت پایان کار نمایشگاه بود. بخش زیادی از مراجعه کنندگان در همان روزهای اول برگزاری نمایشگاه نسبت به پایان زودهنگام آن در ساعت 20 اعتراض کردند و خواستار افزایش ساعت برگزاری آن شدند.
این موضوع هرچند با تایید برخی از مسئولان واقع شد اما تا کنون هیچ اقدامی برای افزایش ساعت نمایشگاه انجام نشده است.
موضوع افزایش ساعت کاری نمایشگاه کتاب نه تنها مورد تاکید مردم واقع شده بلکه یکی از درخواست‌های غرفه‌داران نیز است. آن‌ها معتقدند که بخش زیادی از مراجعه‌کنندگان از بعدازظهر در نمایشگاه حضور می‌یابند و  تغییر ساعت پایانی نمایشگاه می‌تواند موجب افزایش مراجعه مخاطبان به نمایشگاه کتاب مشهد شود.

عدم دریافت بن توسط برخی از غرفه‌داران
مشاهدات عینی خبرنگار ما از سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد حاکی از این ماجرا بود که برخی از
غرفه‌داران نسبت به دریافت بن‌کارت‌ها ممانعت می‌کردند و فقط پول نقد دریافت می‌کردند، این در حالی است که دریافت بن توسط غرفه‌داران یکی از قوانین نمایشگاه کتاب است که توسط برخی رعایت نمی‌شود.
همچنین طبق اعلام رسمی دبیر سیزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد، کتاب‌های این نمایشگاه با 20 درصد تخفیف ارایه می‌شود که این موضوع هم با وجود تاکید مسئولان توسط بعضی از ناشران و غرفه‌‌داران به صورت 10 درصد تخفیف اجرا می‌شود.
یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب مشهد در واکنش به اعتراض خبرنگار ما نسبت به عدم در
نظر گرفتن تخفیف 20 درصدی برای کتاب‌ها، می‌گوید: کتاب‌های ما فقط 10 درصد تخفیف دارد و بیشتر از تخفیف نمی‌دهیم.
به هر روی امید می‌رود که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی شرق کشور همانطور که در طول این سال‌ها با رشد قابل توجهی روبه‌رو بود، این نقاط ضعف موجود را نیز برطرف سازد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول