اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مناظره با نبوی انجام شد؛

تقلای زیباکلام برای شبهه افکنی درباره جنبش وال‌استریت

خبرگزاری فارس: صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه منتسب به جریان اصلاح‌طلبی با سواستفاده از فرصت مناظره درباره رویدادهای اخیر اروپا و آمریکا علاوه بر بی‌اهمیت خواندن جنبش وال استریت عبارات توهین‌آمیزی درباره افکار عمومی ایران به کار برد.

تقلای زیباکلام برای شبهه افکنی درباره جنبش وال‌استریت
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، شامگاه یکشنبه مناظره‌ای میان صادق زیباکلام کارشناس مسائل بین‌الملل و حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی رئیس موسسه تمدن اسلامی با عنوان وال استریت آغازی بر پایان آمریکا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم تهران مستقر در شهرستان کرج برگزار شد.
در این مراسم صادق زیباکلام استاد دانشگاه در سخنانی به تحلیل جنبش‌های مردمی در جهان به ویژه جنبش اشغال وال استریت پرداخت و گفت: در شروع باید یک سوال را مطرح کنم و آن هم این است که نمی‌دانم چرا برخی به ویژه در ایران از جنبش رخدادهایی که در آمریکا می‌گذرد استقبال می‌کنند؟
وی تصریح کرد: به نظر من تنها کسانی که به منابع محدود خبری مانند صدا و سیمای ایران دسترسی دارند، برداشت‌ صحیحی از رخدادهای آمریکا و اروپا نداشته و تصور می‌کنند که به زودی مردم آمریکا کاخ سفید را اشغال کرده و مردم فرانسه و انگلیس نیز مانند لیبی و مصر علیه حکومت‌ خود قیام می‌کنند. این در حالی است که چنین برداشت‌های صحیح نیست و اگر به منابع خبری دیگر دسترسی داشته باشیم، متوجه می‌شویم آنچه می‌گویند مبنی بر اینکه سرمایه‌داری تمام شد و غرب سقوط کرد با واقعیت همخوانی ندارد.

*جنبش‌های جهان به ما ربطی ندارد! 
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بی‌ارتباط دانستن اعتراضات موسوم به جنبش 99درصدی و بی‌تاثیر خواندن آن در سرنوشت کشورهایی مانند ایران، افزود: حال سوال این است که بر فرض چنین تحلیل‌هایی صحیح باشد و این اتفاقات در حال افتادن است، خوب به شما چه ارتباطی دارد؟ فرض کنیم که آمریکا و انگلیس و فرانسه سقوط کند، خوب چه اتفاقی می‌افتد، تولید گندم در ایران افزایش می‌ِیابد؟ محیط زیست ایران و دریاچه ارومیه نجات پیدا می‌کند؟ سیستم بانکی ما اصلاح می‌شود؟ برفرض که آمریکا و نظام غرب سقوط کند، این چه تاثیری بر وضعیت ما در ایران می‌گذارد؟
زیبا کلام افزود: چند روز اخیر در سازمان ملل به درخواست عربستان سعودی علیه ما رای گیری شد و نتیجه رای گیری این بود که تنها 9 کشور به نفع جمهوری اسلامی ایران رای دادند.
وی در حالی که تلاش می‌کرد القاء کند کشورهای مختلف علیه ما هستند، ادامه داد: حال باید ببینیم چه کشورهایی در سازمان ملل حامی ما هستند. با نگاهی به این 9 کشور درمی‌یابیم که آنها در کجای معادلات بین‌المللی قرار داشته و از همه مهم‌تر این است که یک کشور اسلامی و حتی سوریه هم به نفع ما رای نداده است.
وی در اظهارات قابل تامل و تعجب‌آوری افزود: در چنین شرایطی سوال من از آقایان نبوی و همفکران ایشان این است که بر فرض مردم آلمان پارلمان این کشور را اشغال کنند، بر فرض آمریکایی‌ها علیه اوباما قیام کنند، خوب این چه تاثیری در سرنوشت ما خواهد داشت؟
زیباکلام ادامه داد: آیا مردم جهان در این صورت تقاضا می‌کنند که نظام آنها مانند جمهوری اسلامی اداره شود؟ آیا مردم اروپا و آمریکا آرزو می‌کنند که نظام بانکداری مانند ایران در کشورشان اعمال شود؟ سوال من این است که آیا چنین تصوراتی در جهان حاکم است؟
وی نظام‌های حاکم بر کشورهایی که علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل رای دادند را نظام‌هایی با رای مردم سرکار آمده خواند و افزود: بارها شنیده‌ایم که مسئولان به ما می‌گویند ملت‌های مختلف در جهان حامی ایران هستند و تنها چند حاکم فاسد و ستمگر علیه ما دسیسه می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا همه کشورهایی که علیه ما رای دادند دارای حکومت‌های دیکتاتور هستند و مردم این کشورها با ما همراه هستند؟ به طور قطع اینگونه نیست و اکثر نظام‌های حاکم بر این کشورها با رای مستقیم مردم بر سر کار آمده‌اند!
به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، در ادامه مناظره صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی رئیس موسسه تمدن اسلامی با عنوان وال استریت آغازی بر پایان آمریکا که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم تهران مستقر در شهرستان کرج برگزار شد، زیباکلام در بخش دوم سخنان اظهار داشت: من نمی‌خواهم به ریشه اعتراضات در اروپا و آمریکا که ریشه‌ای اقتصادی دارد اشاره کنم و درباره این موضوع نیز هم نظری میان کارشناسان وجود ندارد.

*نظام‌های سرمایه‌داری بحران‌های بزرگ‌تر از امروز را پشت‌سر گذاشته است
وی افزود: طی 250 سال اخیر نظام‌ حاکم بر غرب بحران‌های به مراتب بزرگ‌تری نسبت به امروز را پشت‌سر گذاشته است و همچنین هیچ کس در غرب معتقد نیست که نظام سرمایه‌داری به طور کامل بی نقص است و آنچه که امروز آقای نبوی و نبوی‌ها به عنوان معایب نظام سرمایه‌داری مطرح می‌کنند،‌ در حقیقت ترجمه نفهمیده همان انتقادهایی است که کارشناسان و صاحب‌نظران غربی اعلام کرده‌اند.
زیباکلام با ادعای اینکه طی دو قرن اخیر و بار روی کار آمدن نظام‌های انقلابی و رادیکال وعده سقوط سرمایه‌داری بارها به مردم داده شد، گفت: مارکس، لنین، استالین، فیدل کاسترو، انقلابیون الجزایر، قذافی، صدام حسین، محمد رضا پهلوی از جمله افرادی هستند که مدعی بودند نظام سرمایه‌داری به زودی سقوط خواهد کرد.
وی متذکر شد: در این مدت نظام سرمایه‌داری با بحران‌های مختلفی روبه‌رو شده است که هر بار از این بحران‌ها بیرون آمده است، لذا امروز نیز من معتقدم که نظام سرمایه‌داری مشکل فعلی را پشت‌سر می‌گذارد و علت این است که نظام سرمایه‌داری خود را یک نظام کامل، ایده‌آل و مطلوب نمی‌داند و مدعی نمی‌شود که مردم در سراسر جهان چشم امیدشان به ما است.
این تحلیل‌گر سیاست خارجی با نادیده گرفتن توهین و تعرض به مردم آمریکا و اروپا در ماه‌های اخیر، نظام حاکم بر غرب را نظامی دارای ظرفیت پذیرش مخالفان خواند و افزود: به طور قطع سرمایه‌داری راه نجاتش از بحران‌ها را با استفاده از نیروی عقل خود پیدا خواهد کرد. اگر سوال کنید که چرا من  جنبش وال استریت جنبش مهلکی برای آمریکا و اروپا نمی‌دانم، پاسخ می‌دهم که غرب برای مخالفش حق مخالفت قائل است و نظام‌های که خود را کامل و عقل‌کل نمی‌دانند، مخالف را محترم شمرده، از نظرات نخبگان استفاده می‌کنند و تقصیر به وجود آمدن مشکلات را به گردن استکبار نمی‌اندازد، وقتی از عقل خود و نظرات نخبگان استفاده کند، از بحران بیرون خواهد آمد.
زیباکلام با اشاره به استعفای برلوسکونی و همچنین نخست‌وزیر یونان پس از گسترش اعتراضات مردمی و بالاگرفتن مشکلات داخلی این کشورها، تاکید کرد: من معتقدم و تاکید می‌کنم که جنبش وال استریت پیش از آنکه آمریکا را با بحران جدی روبه‌رو سازد،‌ مسئولان طراز اول در کاخ سفید مشکلات و سهم خود را در این بحران پذیرفته و استعفا می‌دهند، به همین دلیل است که می‌گویم اعتراضات مردمی در آمریکا و جنبش وال استریت پیش از اشغال کاخ سفید حل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های اتحادیه اروپا برای خروج از بحران مالی گریبانگیر اقتصاد غرب گفت: امروز اتحادیه اروپا در حال کار است و در غرب زحمت می‌کشند و با اجرای برنامه‌های تحمل سختی‌های اقتصادی که مردم نیز با آن همراه هستند، تلاش دارند تا از این بحران خارج شوند. از سوی دیگر آقای اوباما به آسیا آمده و در بازگشت فقط 30 میلیارد دلار سفارش فقط تولید بویینگ گرفته است.
وی با زیرسئوال بردن شعارهای اصلی انقلاب افزود: در اقتصاد ایران پیش از انقلاب سال 57 یکی از دلایل اصلی اینکه ما مخالف رژیم شاه بودیم همین بود که شاه اقتصاد ایران را به درآمد نفت وابسته کرده بود اما امروز به مراتب بیشتر از سال 57 به درآمد نفتی نیازمندتر و وابسته‌تر هستیم.
وی در پایان گفت: بنابراین من معتقدم که غرب و نظام سرمایه‌داری می‌تواند خود را از این بحران خارج کرده و طی 200 سال اخیر این اتفاق بارها افتاده است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول