اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل وزارتی آموزش و پرورش کشور خبر داد:

تعریف اعتبار 180 میلیارد تومانی برای نهضت حفظ قرآن

خبرگزاری فارس: مدیرکل وزارتی آموزش و پرورش کشور گفت: امسال 180 میلیارد تومان برای نهضت حفظ قرآن در مدارس کشور تعریف شد.

تعریف اعتبار 180 میلیارد تومانی برای نهضت حفظ قرآن
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید جمال صبح‌خیز ظهر امروز در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش مازندران و کارشناسان و مسئولان استان مازندران با بیان اینکه فعالیت‌های متراکمی در دو سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، اظهار کرد: آموزش و پرورش کشور در آستانه یک تحول وسیع و گسترده‌ای است که با تصویب سند، تحول راهبردی برنامه درس ملی تدوین می‌شود.
 
* تصویب نقشه جامع علمی کشور
وی تصریح کرد: سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید رسید و نیز در سیاست‌های راهبردی نقشه جامع علمی کشور مورد تصویب قرار گرفت.
صبح‌خیز سیاست‌های آموزش و پرورش را بر مبنای نقشه جامعی دانست که مبتنی بر سند تحول راهبردی است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بخش سند تحول راهبردی و نیز سند چشم‌انداز، قانون خدمات کشوری و نقشه جامع علمی کشور و برنامه درس ملی است که جایگاه ویژه‌ای را برای معلم مشخص می‌کند.
مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقشه جامع علمی کشور جایگاه معلمان را همسطح پژوهشگران و محققان دیده است، گفت: در قانون خدمات کشوری ماده 78 اشاره شد که همه کارمندان 44 ساعت باید کار کنند به استثنا معلمان و اساتید که این امر نشان از جایگاه معلم در نظام فرهنگی و علمی کشور است.
 
* آموزش و پرورش دستگاهی مولد و تولیدکننده سرمایه اجتماعی است
وی با تاکید بر اینکه از قبل نظر بر این بود که آموزش و پرورش دستگاهی مصرفی است، خاطرنشان کرد: دو سال اخیر در سیاست‌های کلی دستگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش دستگاهی تولیدی و مولد به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب شده است.
این مقام مسئول افزود: در نظام اسلامی که آموزش و پرورش به دنبال توسعه پایدار کشوراست پیشرفت را بر مبنای هویت‌مندی و فرهنگ‌پذیری می‌داند.
 
* آموزش و پرورش در دوران گذر از روش سنتی به دوره نوین است
صبح‌خیز ماندگاری نظام را فرهنگ جامعه دانست و گفت: آموزش و پرورش متولی فرهنگ است و همه اندیشمندان نظام معتقدند آموزش و پرورش در دوران گذر از روش سنتی به دوره نوین است.
وی با طرح سؤالی که انتظار جامعه از مسئولان تعلیم و تربیت چیست و اگر قرار است آموزش و پرورش با امنیت توام باشد چه باید بکند، تصریح کرد: دانش، مهارت، اخلاق  و معنویت‌گرایی در سیستم آموزشی و پرورشی کشور سرلوحه قرار گیرد.
 
* دین‌مداری و فناوری در عمق تعلیم و تربیت جای دارند
مدیرکل وزارتی آموزش و پرورش بر رونق فناوری به منظور تقویت نظام اسلامی تاکید کرد و متذکر شد: آموزش و پرورش در اصل دانایی‌محوری و استیلای فرهنگی فقط کار علم را انجام نمی‌دهد در عمق تعلیم و تربیت دین‌مداری و فناوری باید جای گیرد.
وی با اشاره به اینکه در امر فرهنگ مرزی وجود ندارد، عنوان کرد: در دهکده جهانی نظام استعماری می‌خواهد فرهنگ خود را در کشورهای جهان به ویژه در کشورهای مسلمان گسترش دهد و اگر قرار است به امر تعلیم و تربیت پرداخته شود باید محیط اطراف خود را بشناسیم که در این شرایط بسته فرهنگی کشور می‌تواند اجرا شود.
مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش بررسی تکنولوژی جدید، استعمار نو و نیز جنگ نرم را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش سرلوحه دستورات زندگی باید قرآن و موازین دینی باشد و در همین راستا برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی بیان کرد: نظام سلطه در حوزه فرهنگی می‌خواهد ارزش‌های فرهنگی اسلامی را عوض کند و با ترفندهایی همچون کاهش مشارکت‌های مردمی، ناکارآمد جلوه دادن دستگاه‌های دولتی و تهدید نرم‌ ابزاری است که دشمنان از آن بهره‌مند هستند.
این مقام مسئول با بیان اینکه ما در جایگاه فرهنگی به دنبال تصمیم‌های فرهنگی و ایدئولوژیک هستیم تا تصمیم‌سازی‌های نظام تعلیم و تربیت به درستی اجرا شود، خاطرنشان کرد: مبانی اسلام بحث‌هایی همچون تذهیب، تزکیه، کتاب و حکمت است که به طور کلی همه موارد در قرآن مورد تاکید خداوند برای یک جامعه آرمانی بوده است.
مشاور عالی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه انزوا، تغییر ایدئولوژیک، اشراف‌گرایی، بی‌هویتی و بسیاری از موارد دیگر هدف استعمار برای کشورهای مسلمان به ویژه ایران است، گفت:  چالش‌های فرقه‌گرایی، ماهواره، اعتیاد، فعالیت شرکت‌های هرمی و بسیاری از موارد دیگر هجمه‌های وسیع فرهنگی دشمن به کشور است که باید با معنویت‌گرایی در نظام آموزش و پرورش براین دشمنی‌ها فائق آئیم.
 
* تغییر 100 عنوان کتب درسی
مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 100 عنوان کتب درسی دچار تغییر شد، بیان کرد: با شناخت آسیب‌های محیطی با تغییر متون کتاب درسی روبه‌رو بوده‌ایم و آموزش و پرورش با بکارگیری 10 هزار مشاور، دبیر ورزشی و ایجاد مدرسه قرآنی تصمیم‌سازی‌های عمیقی را در این امر داشته است.
 
 
* امسال یک میلیون دانش‌آموز در قالب راهیان نور به مناطق جنگی اعزام می‌شوند
وی اظهار کرد: سال گذشته 30 هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب راهیان نور به مناطق جنگی اعزام شدند که امسال این میزان به یک میلیون نفر افزایش یافت.
صبح‌خیز با اشاره به اینکه استعمار نرم حمله‌ای عمیق نسبت به شاخص‌های فرهنگی نظام اسلامی در کشور دارد، گفت: تحول در تمام بخش‌های آموزش و پرورش صورت گرفته و با طرح‌های ورزشی و اختصاص فضاهای ورزشی رایگان به دانش‌آموزان و فرهنگیان الگوهای پرورشی اجرا می‌شود.
 
* سند تحول آموزش و پرورش بر پایه قرآن است
وی سند تحول آموزش و پرورش را بر پایه ارزش‌های قرآنی دانست و گفت: نهضت حفظ قرآن در همه دستگاه‌های اجرایی ورود یافته و سال گذشته 50 میلیارد تومان برای اجرای فعالیت‌های قرآنی اعتبار اختصاص داده شد.
 
* اختصاص اعتبار 180 میلیارد تومانی برای فعالیت‌های قرآنی و پرورشی
مدیرکل وزارتی آموزش وپرورش با اشاره به اینکه امسال 180 میلیارد تومان برای نهضت حفظ قرآنی تعریف شد و اجرای آن باید در حوزه مدیران صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبار کلان برای فعالیت‌های قرآنی، مدارس قرآنی و حوزه پرورشی نشان از تهدید و چالش جدی است که باید با تمام قوا بسیج شویم و تعریف درستی ازنظام فرهنگی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: مربیان توانمند در ادارات و مدارس به‌کارگیری می‌شوند تا فضای نورانی قرآن را به نحو درستی اجرایی کنند.
 
* تحول در آموزش و پرورش منوط بر تغییر کتاب درسی است
صبح‌خیز تحول در آموزش و پرورش را منوط بر تغییر کتاب‌های درسی دانست و گفت: سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف همچون ساماندهی فضاهای آموزشی، منابع انسانی، منابع مالی، هوشمندسازی و تخصصی کردن مدارس انجام می‌شود که زیرساخت‌های این طرح در گام نخست فراهم کردن بستر مناسب برای فناوری است که مهیا شده است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول