اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شیوع سرطان در اصفهان اغراق شده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در شیوع سرطان در اصفهان اغراق‌هایی شده و بزرگنمایی‌هایی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است.

شیوع سرطان در اصفهان اغراق شده است
فریبرز مکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال است و دلایل مختلفی در بروز آن موثر است به گونه‌ای که هنوز 60 تا 70درصد از عوامل آن شناخته شده نیست.
وی بیان داشت: به دلیل وجود ابزارهای تشخیصی و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی مردم و رجوع بیشتر مردم به مراکز پزشکی با افزایش آمار سرطان در اصفهان روبه‌رو شدیم، اما این در حالی که رسانه‌ها بدون توجه به این موارد با اعلام پایتختی اصفهان در برخی بیماری‌ها تنها هراسی در بین مردم ایجاد می‌کنند.
عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شاید آمارهای سرطان در دیگر استان‌های بیش از اصفهان باشد اما به خاطر نبود ابزارهای تشخیصی قوی یا عدم بررسی دقیق، آمار واقعی آن اعلام نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در کشور با کمبود متخصص سرطان مواجه هستیم به نصف متخصصان دیابت و قلب و عروق در کشور هم نمی‌رسند، افزود: متخصصان سرطان نسبت به کاری که انجام می‌دهند درآمد کمی دارند که این مسئله سبب شده بیشتر پزشکان به دلیل سختی‌ کاری که در عرصه سرطان با آن روبه‌رو هستند، تمایلی به گرفتن تخصص سرطان نداشته باشند.
مکاریان ادامه داد: 60 تا 70درصد از دلایل بروز سرطان هنوز مشخص نشده است و بین 30 تا 40درصد از عوامل به محیط و نحوه تغذیه، ویروس‌ها، کم‌تحرکی و چاقی باز می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه سرطان پوست، مثانه و سرطان سینه از شایع‌ترین نوع سرطان‌های در استان اصفهان شناخته شده است، اضافه کرد: در بسیاری از موارد بیماران سرطانی با زود مراجعه کردن به مطب، بالای 60 تا 70درصد درمان می‌شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هر دارویی که وارد طب می‌شود باید به صورت روش‌های آماری سود و زیان آن مشخص شود، گفت: در علم جدید پزشکی لازم است که هر دارو یا روش‌های درمانی به کار گرفته می‌شود بر اساس آمار و ارقام تاثیر آن مشخص شود چیزی که در طب سنتی شاهد آن نیستیم.
وی که بر خلاف حکیمان سنتی معتقد است که در طب رایج هر دارو برای بیماران مختلف به یک شکل مصرف نمی‌شود در صورتی که در طب سنتی شاید یک گیاه یا یک روش درمانی برای افراد مختلف یکسان انجام گیرد، گفت: طب سنتی در صورتی پایه طب جدید می‌شود که علمی باشد.
مکاریان با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سرطان بسیار کم است زیرا متخصصان سرطان برای انجام اعمال تحقیقاتی وقت و حوصله کمی دارند، افزود: بودجه‌های هنگفت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی یکی دیگری از عواملی است که متخصصان سرطان زیر بار انجام آن نمی‌روند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول