اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

علی شاه‌حاتمی در گفت‌و‌گو با فارس:

سینمای کودک مظلوم واقع شده / در کشور فقر فیلم کودک داریم

خبرگزاری فارس: کارگردان برگزیده بیست و پنجمین جشنواره کودک ونوجوان گفت: آرزوی من این است که در همه نقاط سرزمین پهناور خودم کار کرده و از همه بچه‌های ایران‌ زمین در فیلم‌هایم استفاده کنم.

سینمای کودک مظلوم واقع شده / در کشور فقر فیلم کودک داریم
علی شاه‌حاتمی در حاشیه بیست و پنجمین جشنواره کودک ونوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: من در فیلم رویای سینما از همه بچه‌ها استفاده کردم، یعنی در جایی از فیلم که از بچه‌ها تست بازیگری گرفته می‌شود و همه بچه‌ها از جمله اصفهانی‌‌ها با لهجه‌های خاصشان حضور دارند.
وی افزود: من با کسی شوخی ندارم و با کسی هم که شوخی داشته باشد کار نمی کنم اما همین جا می‌توانم قسم بخورم اگر موضوع جشنواره و فیلم کودک جدی گرفته نشود چند سال آینده دچار بحرانی می‌شویم که اثرات تخریبی آن از بمب اتمی بدتر است.
کارگردان سینما با بیان اینکه بچه هفت ساله را می‌توان تربیت کرد اما بچه 17 ساله قصد دارد تو را تربیت کند، ادامه داد: کودک در فاصله هفت تا ده سال باید در تعامل با فیلم‌هایی که روحش را پرورش داده  و گرایش او را شکل دهد قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کودکان امروز حرف معلم خود را گوش نمی‌دهند، تاکید کرد: معلمان امروز آنقدر دغدغه دارند که فرصت صحبت کردن با کودکان را ندارند و گاهی نیز کودک جرئت صحبت کردن با معلمش را ندارد.
شاه‌حاتمی ادامه داد: این در حالی است که کودک می‌تواند در سینما با خودش و قهرمان فیلم خلوت و با قهرمان فیلم هم‌ذات ‌پنداری کند.
وی سینما را مکانی برای تجربه کردن دانست و بیان داشت : این تجربه به گونه‌ای است که به هیچ‌کس خسارت نمی‌زند به طور مثال وقتی کودک در فیلم درک کند دزدی کردن چه عواقبی دارد لازم نیست دیگر آن را تجربه کند.
این کارگردان سینما اضافه کرد: سینما مانند دانشگاهی است که شبیه یک زمین آماده کشت است و حالا فقط مهم این است که گل در آن بکاری یا خار.
وی ادامه داد: اگر بخواهی ابتدا خار را از بدن بیرون بکشی و بعد گل بکاری بدن دیگر آمادگی مناسبی برای کاشتن گل را ندارد پس باید مراقبت کنید که از اول با تربیت کودک ‌چگونه برخورد می‌کنید.
شاه‌حاتمی در ادامه گفت: آینده مال بچه‌هاست، سعی کنید آینده خوبی برایشان رقم بزنید.
وی با توجه به اینکه امسال شاهد برگشتن جشنواره به اصفهان بودیم، تصریح کرد: جشنواره کودک جیفونی ایتالیا 37 سال بوده در یک نقطه برگزار می‌شود و دبیر آن هم در تمام دنیا یکی است.
کارگردان فیلم رویای سینما تاکید کرد: به نظر من نخست باید جشنواره کودک در یک نقطه تثبیت شود و دبیر آن هم یک نفر باشد تا همواره در تعامل با هنرمندان بوده و نقطه ضعف‌هایی که در یک جشنواره می‌بیند را به خاطر تجربه‌ای که کسب می‌کند در جشنواره دیگر اصلاح کند.
وی افزود: من شور و هیجان بچه‌ها را در این شهر کم دیدم در حالی که انتظار داشتم صفی از بچه‌ها را برای دیدن فیلم روبه‌روی سینماها ببینم.
شاه‌حاتمی با اشاره به اینکه در کشور فقر فیلم کودک داریم تصریح کرد: من تعجب می‌کنم وارد سینمایی در جشنواره کودک شوم و آن را از کودکان خالی ببینم.
وی اضافه کرد: کودکان باید آنچنان به سینما هجوم بیاورند که بزرگترها برای تماشای فیلم سرپا بایستند  و این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای کودکان و وجود سینمای استاندارد هست.
کارگردان سینما با بیان اینکه سینمای کودک مظلوم واقع شده گفت: سینمای کودک نه اکران مناسبی دارد نه برنامه تلویزیونی و کتاب مناسبی در کشور برای کودکان داریم.
وی بزرگ‌ترین دلیل برگزاری این جشنواره را جدی گرفتن کودکان دانست وافزود: باید آینده کودکان را جدی گرفت و این آینده پیش از اینکه  به آموزش و پرورش ارتباط داشته باشد به فیلم و کتاب کودک وابسته است.
شاه‌حاتمی با اشاره به اینکه امروز هجمه رسانه‌های بیگانه به دنیای کودکان بسیار زیاد است تصریح کرد:  تنها راه خنثی کردن این هجمه پرداخت صحیح به سه موضوع سینما؛رسانه وکتاب برای کودکان است و اینگونه می‌توان به آینده‌ای آبادان نیز امید داشت.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول