اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گچساران:

49 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد اهل مطالعه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گچساران گفت: 49 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد کتابخوان و اهل مطالعه هستند که این میزان کمتر از میانگین کشوری است.

49 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد اهل مطالعه هستند
سید فاضل شکرالله‌زاده امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان به معنای تلاش برای علاقه‌مند کردن آنها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه به‌عنوان یک برنامه روزانه است.
وی عنوان کرد: طبق آمار، سرانه مطالعه در کهگیلویه و بویراحمد 71 دقیقه و شش ثانیه بوده که لازم است برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف و به‌ویژه جوانان تلاش بیشتری شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گچساران افزود: سرانه کتب غیر درسی در کهگیلویه و بویراحمد 11 دقیقه و 19 ثانیه و سرانه مطالعه فضای مجازی یک دقیقه و 56 ثانیه است.
شکرالله‌زاده با اشاره به اینکه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه در کهگیلویه و بویراحمد 10 دقیقه و 28 ثانیه است، ابراز داشت: این سرانه در زمینه روزنامه‌ها 41 دقیقه و 13 ثانیه و در زمینه مطالعه نشریات هفت دقیقه و 34 ثانیه است.
وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد در پیمایش صورت‌ گرفته، حدود 49 درصد مردم این استان اهل مطالعه هستند، این در حالی است که میانگین کشوری 51 درصد است.
شکرالله‌زاده بیان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی باید در کشورهای توسعه یافته به ازای هر نفر 2.5 جلد کتاب و در کشورهای در حال توسعه 1.5 جلد کتاب وجود داشته باشد.
وی گفت: در گچساران به ازای هر سه نفر 2 جلد کتاب وجود دارد و به ازای هر 100 نفر حدود 15 مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.
این مسئول امور فرهنگی در گچساران ابراز داشت: در گچساران 11 باب کتابخانه عمومی فعال بوده که دو باب مشارکتی، یک باب انتفاعی، 3 باب شهری و 5 باب روستایی است.
شکرالله‌زاده افزود: به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت در گچساران یک کتابخانه فعال بوده که لازم است برای استفاده هرچه بیشتر جوانان از این کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد.
وی یکی از شاخصه‌های ارزیابی‌ رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی در عصر حاضر را میزان مطالعه و کتابخوانی مردم جامعه عنوان کرد.
شکرالله‌زاده ادامه داد: کشور تاریخی ایران از گذشته تاکنون با داشتن تمدنی چند هزار ساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های معتبر و علما و اندیشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دولت‌ها و ملت‌های دیگر است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گچساران خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی در جامعه، امروزه کتاب می‌تواند به‌عنوان یک وسیله مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.
شکرالله‌زاده کتابخانه‌ها را غنی‌ترین ذخایر اطلاعاتی دانش بشری و ثروت فرهنگی عنوان کرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول