اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی:

نگرش‌های منفی سد راه فرهنگ مطالعه است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی نگرش‌های منفی را سد راه فرهنگ مطالعه در کشور عنوان کرد.

نگرش‌های منفی سد راه فرهنگ مطالعه است
حسین نورانی در حاشیه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری در مورد موانع پیش روی گسترش فرهنگ مطالعه در بین مردم گفت: امروز میزان اقبال عمومی هر جامعه به کتاب به عنوان یک شاخص فرهنگی تعیین شده که  تأمل در فرهنگ مطالعه در هر جامعه بیانگر میزان گرایش و نیاز اطلاعاتی آن جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: برای نهادینه ساختن یک فرهنگ اکتسابی در جامعه همچون فرهنگ مطالعه نیاز به بستر سازی‌های لازم در حوزه‌های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و از همه مهم‌تر فرهنگی است چرا که نهادینه شدن یک پدیده اجتماعی و فرهنگی منوط به رفع موانع و تقویت عوامل مثبت در ظهور آن پدیده  است.
 
* تقاضا و همسویی نشر
نورانی ابراز داشت: در نهادینه ساختن فرهنگ کتاب و کتابخوانی همانقدر که باید به دنیای نشر و کتاب و عوامل موثر بر آن توجه داشت باید به انسان‌ها و شهروندان هم توجه کافی داشت، چرا که این ذهنیت و پندار افراد جامعه است که عرضه کتاب را با تقاضای خود همسو می‌کند.
وی با اعلام اینکه بدون تقاضا توجه به نشر و حوزه‌های همسو با آن، توجهی بی ثمر و یکسویه است، ابراز داشت: بین تقاضا برای کتاب و عرضه کتاب رابطه دوسویه برقرار است رابطه‌ای که در آن هر تقاضا برای کتاب بیشتر باشد ضرورت عرضه بیشتر کتاب به شکل طبیعی افزایش می‌یابد.
این کارشناس با بیان اینکه افزایش تقاضا به کتاب در صورت وجود فضای مناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌تواند به عنوان یک اولویت و ضرورت در زندگی مطرح شود، اضافه کرد: تقاضا به کتاب یعنی تقاضا به اطلاعات یا تمایل دانستن از طریق کتاب، که برای این بخش باید تقویت تمایل به دانستن در گام اول به عنوان نگرش‌های منفی رایج در جامعه به آن توجه کرد.
وی در مورد نگرش‌های منفی سد راه فرهنگ مطالعه گفت: دانا پنداری یکی از موانع بر سر راه مطالعه است چرا که فرد احساس کاذبی نسبت به خود از اینکه به واسطه کسب حداقل مدارج علمی در خود احساس بی‌نیازی  به اطلاعات و دانش می‌کند.
نورانی بی‌ اشتهایی اطلاعاتی، پر شدن اذهان از منابع اطلاعاتی غیر از کتاب اعم از رادیو، تلویزیون، گفت‌وگوهای دوستانه و فامیلی را از دیگر عواملی عنوان کرد که در سایه چیرگی فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این موجب احساس بی‌اشتهایی  و بی‌رغبتی به اطلاعات در بین افراد جامعه آسیب‌های جدی به عرصه عقل‌گرایی و دانامحوری در کلان جامعه وارد می‌سازد، متذکر شد: سرانجام این مسئله کاهش تمایل به خواندن کتاب و عینیت داشتن فرهنگ مطالعه به عنوان یک ضرورت اصلی در زندگی است.
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی اذعان داشت: برای نهادینه ساختن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در گام اول زمینه‌های منفی که در نقطه مقابل شکل‌گیری این فرهنگ نقش ایفاء می‌کنند شناخت و بعد از آن در صدد زدودن آن بر آمد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول