اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک عوارض خطرناک دارد

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک موجب افزایش گونه‌های مقاوم باکتریایی در عفونت‌های مختلف و بروز عوارض خطرناک می‌شود.

تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک عوارض خطرناک دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، فرزاد پیرویان ظهر امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها به بررسی الگوی تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در نسخه پزشکان استان قزوین به تفکیک گروه‌های دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک به‌ویژه مصرف بی‌رویه آنها موجب افزایش گونه‌های مقاوم باکتریایی در عفونت‌های مختلف و بروز عوارض خطرناک اما قابل اجتناب می‌شود.
وی پیامد تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک را تحمل خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیر بر سیستم بهداشتی و درمانی کشور عنوان کرد و افزود: تعداد یک میلیون و 823 هزار و 652 نسخه تامین اجتماعی و خدمات درمانی پزشکان شاغل در استان قزوین توسط نرم‌افزار نسخه‌پرداز مورد آنالیز قرار گرفت.
پیرویان میانگین اقلام دارویی نسخه‌ها را 3.45 قلم دارو خواند و تصریح کرد: با تلاش کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در سال 89، درصد بیماران دریافت کننده داروهای آنتی‌میکروبیال به میزان 47 درصد نسبت به میانگین کشوری کاهش یافت.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، آنتی‌بیوتیک‌ها را با مجموع 29.38 درصد از نسخه‌ها بیشترین هزینه درمانی بیماران برشمرد و ابراز داشت: در بررسی دیگر طبق گروه‌های دارویی پنی‌سیلین با بیشترین درصد جزو اولیه گروه تجویز شده برای بیماران بوده ضمن اینکه سفالوسپورین در رده دوم قرار گرفته و گروه‌های آمینوگلیکوزیدها، ماکرولیدها و سولفانامیدها در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی با بیان اینکه تجویز بسیار و نابه‌جا از گروه‌های مختلف دارویی آنتی‌میکروبال‌ها موجب عفونت‌های باکتریال مقاوم و حتی تهدید کننده می‌شود، اذعان داشت: با توجه به اهمیت موضوع کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو باید تدابیر مختلف را درباره تغییر الگوی نسخه‌نویسی پزشکان به‌ویژه در زمینه تجویز منطقی میکروبیال اتخاذ کند.
 
*سودومونا آئروژینوزا شایع‌ترین عامل عفونت بیمارستانی است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این همایش به بررسی فراوانی مقاومت سودومونا آئروژینوزا نسبت به سفپیم با استفاده از روش E-test و دیسک دیفیوژن در مبتلایان به عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: سودومونا آئرژینوزا یکی از شایع‌ترین پاتوژن‌های عامل عفونت بیمارستانی است.
سید حمید هاشمی، سفپیم را یکی از آنتی‌بیوتیک‌هایی دانست که به صورت فراوان در درمان عفونت بیمارستانی به‌کار می‌رود و افزود: هدف از این مطالعه مقایسه دو روش E-test و دیسک دیفیوژن در تعیین مقاومت سودومونا نسبت به سفپیم است.
وی با اشاره به جمع‌آوری نمونه‌های ایزوله شده سودومونا آئروژینوزا در مدت یک سال از 115 بیمار بستری در سه بیمارستان آموزشی، بیان داشت: منشا نمونه‌ها از زخم، ترشحات تنفسی، خون، ادرار و مدفوع بیمارانی بوده که در بخش‌های مختلف ICU، NICU، جراحی، سوختگی، بیماری‌های عفونی، نفرولوژی و زنان و زایمان بستری شده بودند.
هاشمی بیشترین مقاومت را در نمونه‌های بخش سوختگی و ICU برشمرد و اذعان داشت: طبق نتایج این مطالعه سفپیم داروی مناسب برای عفونت‌های سودونامی نیست ضمن اینکه روش E-test می‌تواند به عنوان روش حساس‌تر نسبت به دیسک دیفیوژن برای تعیین مقاومت آنتی‌بیوتیکی به کار رود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول