اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس دایرة‌المعارف ایران:

کتاب عامل بین نسل‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است

خبرگزاری فارس: رئیس دایرةالمعارف ایرن گفت: کتاب عامل فرهنگ بین نسل‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف در عصرهای گوناگون است.

کتاب عامل بین نسل‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است
به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، پروفسور سیدحسن امین ظهر امروز در چهارمین همایش تجلیل از نویسندگان اسلامشهری، اظهار داشت: کتاب به عنوان تاثیرگذارترین عامل فرهنگ بین نسل‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف در عصرهای مختلف می‌باشد.
وی افزود: ارزش و عظمت و اعتبار هر جامعه، شهر و کشوری، پیش از آنچه که سرمایه مادی، کارخانه‌ها، صنعت و ... باشد، به شخصیت‌های علمی، فرهنگی  و مولدهای علم و فرهنگ آن جا است‌.
این اندیشمند فرهیخته بیان داشت: اگر امروز ما‌ ایرانیان در جامعه و تمدن بشری افتخاری داریم، این افتخار وابسته و محصول برزگان فرهنگ، علم و دانش ‌و شعور بزرگانی همچون ابوعلی سینا، حکیم ابوالقاسم فردوسی، سعدی، ابوریحان و... است، که در اقصی نقاط جهان، همگان برای این اشخاص بزرگوار و عالم  ارزش و احترام قائل می‌باشند .
امین افزود: کاخ علم، معرفت و ستون دانش و بینش خلل ناپذیر بوده و همواره آثار علمی، پژوهش‌های فرهنگی  و کتاب‌ها تالیف شده ماندگار و استوار بوده و ارزش و اعتبار بیشتری پیدا خواهند کرد‌.
وی تصریح کرد: ارزش هر جامعه‌ای به میزان تولید علم، اختراعات، ابتکارات و کارهای ارزشمند علمی و فرهنگی و پژوهشی است که آن جامعه به بشریت اهدا می‌کند و با سوادی ( علم ، درجه آکادمیک ) باید با قبول نسبیت پذیرا باشد.
رئیس دایره المعارف ایران تاکید کرد: ما نمی‌توانیم داوری کنیم که ارزش کتابی که امروز منتشر شده تا چه اندازه می‌باشد، با گذشت زمان  ارزش اثر  معین می‌شود، از یک سو احتیاج به فضا و فرصت  داریم، که همه کسانی که می‌توانند اثری خلق کنند و از سوی دیگر همت و تلاش خود خالق اثر است که به تاثیر گذاری اثر کمک می‌نماید .
امین افزود: جای بسیار افتخار است که در اسلامشهر، آثار بیش از 260 نویسنده و صاحب قلم به چاپ رسیده و به کسانی که همایش تجلیل از نویسندگان را برگزار نموده‌اند، نیز باید دست مریزاد گفت، چرا که تشویق و تبلیغ بیشتر از هر چیز دیگری  در شکوفا شدن انسان‌ها کارسازتر و موثرتر است و هر انسانی در هر جامه، قامت و هیبتی که باشد از تشویق شدن شاد و مسرور می‌شود .
مولف 60 عنوان کتاب‌ گفت: ایران یک گهواره مهم تمدن بشری است، مشارکتی که برزگان و پیشینیان ما در تولید تمدن جهانی داشته‌اند، نه تنها مایه افتخار ما بوده، بلکه در سطح جهان مایه فخر و مباهات بشریت می‌باشند، اگر سعدی، حافظ و خیام  امروز جهانی هستند، این به ما امید می‌دهد  که امروز آثاری تولید کنیم که در ابعاد مختلف در جهان تاثیرگذار شود و فقط این نباشد که به آثار گذشتگان خود افتخار کنیم .
یاسین جعفرزاده رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اسلامشهر در این همایش نیز طی سخنانی اعلام کرد: از آثار، تالیفات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی که در حوزه مسائل شهری، شهروندی و شهرداری باشد استقبال و حمایت می‌شود.
در ادامه این همایش صادق محمدزاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلامشهر با ارائه آماری از سرانه مطالعه در بین کشورهای مختلف اظهار داشت: سرانه مطالعه در ایران  7 دقیقه  می‌باشد، در حالی که این میزان سرانه در ژاپن 90 دقیقه است و برای پیشرفت و آبادانی شهر و منطقه باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی افزایش یابد .
محمدزاده افزود: در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و حمایت از نویسندگان اسلامشهری، همایش نویسندگان این شهر از این پس به صورت دو سالانه و با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و دبیرخانه دائمی این همایش نیز در این اداره فعال شده  است‌.
وی گفت: تجلیل‌ از مولفان و حمایت از تازه‌های کتاب، تشکیل ستاد نهضت مطالعه مفید، تشکیل کمیته سنجش میزان مطالعه، خرید کتاب از ناشران از دیگر اقداماتی است که برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در این شهرستان ‌آغاز شده است .
محسن همتی دبیر همایش تجلیل از نویسندگان اسلامشهر نیز طی سخنانی اظهار داشت: تاکنون در سطح اسلامشهر بالغ بر 260 نویسنده با بیش از 300 اثر منتشره مورد شناسایی قرار گرفته که خردسال‌ترین این افراد 9 ساله و مسن‌ترین آنها ‌نیز نویسنده 69 ساله‌ای می‌باشند‌.
همتی افزود: از تعداد نویسندگانی که آثارشان به دبیرخانه رسیده، تعداد 17 نفر استاد دانشگاه، 17 نفر دارای مدرک دکترا، 6 نفر روحانی، 6 نفر سید و سیده، می‌باشند.
این نویسنده خلاق اسلامشهری با بیان برخی از مسائل و مشکلات نویسندگان در این شهر اظهار داشت: ایجاد سرای اهل قلم  به منظور تبادل نظر و برگزاری نشست‌های تخصصی میان نویسندگان، اصحاب رسانه و خبرنگاران و ... یکی از ضروری‌ترین و مهمترین خواسته‌های  نویسندگان و افراد اهل قلم در این شهر می‌باشد، که امیدواریم با حمایت‌های بی‌دریغ فرماندار و دیگر متولیان امور فرهنگی این  خواسته تحقق یابد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول